Jak IT wpływa na rozwój i wyniki firmy?
2016-05-02 11:58
Przeczytaj także: Wydatki na IT w 2014 r. - wzrost będzie niewielki
Firmy z grupy High performers aktywnie testują, adaptują i doskonalą nowopowstające rozwiązania i innowacje IT. Widać silną korelację między adaptacją technologii a rezultatami biznesowymi – im większa gotowość do nadążania za trendami w transformacji cyfrowej tym lepsze wyniki firm.
Nowa rola szefa IT, wyzwania związane z kompetencjami
Rośnie odpowiedzialność CIO i oczekiwania względem tej funkcji. Dziś szef IT nie odpowiada tylko za swój dział – od funkcji tej wymaga się kształtowania i realizowania wizji, która uwzględnia całościowe spojrzenie na firmę. Tradycyjna rola szefa IT (CIO) przeobraża się w rolę „szefa polityki cyfrowej” firmy (CDO – Chief Digital Officer) . Na takim bezcenne jest przygotowanie z obszaru marketingu, szeroka wiedza praktyczna o zachowaniu i potrzebach klientów oraz silna motywacja do monitorowania trendów technologicznych. Kluczowe są też kompetencje miękkie, umiejętność komunikowania się z ludźmi, kreowanie wizji, inteligencja emocjonalna, przywództwo.
Rolę CIO określają coraz silniejsze oczekiwania zarówno klientów jak i samych pracowników, by technologie wykorzystywane przez organizacje były przede wszystkim przyjazne ludziom – klientom i pracownikom.
Niemal trzy czwarte szefów IT przyznaje, że inwestycje w rozwój talentów i kompetencji informatycznych stały się głównym priorytetem, i będą kluczowe nie tylko w ciągu najbliższego roku ale nawet dekady. Szefowie narzekają na niedostateczną dostępność kompetencji, programistów, a także ekspertów i ośrodków rozwojowych, które zapewniłyby stały rozwój kompetencji już zatrudnionych kadr.
Największe braki kompetencji CIO wskazują w obszarach:
- inżynierii i przetwarzania danych,
- bezpieczeństwa IT,
- produkcji i rozwoju oprogramowania.
Firmy z grupy High performers najwięcej i najczęściej (ponad 90%) inwestują w rozwój kompetencji pracowników IT. Wśród firmy o wynikach poniżej przeciętnej niewiele ponad połowa (55%) inwestuje w rozwój pracowników IT.
Przywództwo daje wyniki – to dziś jedna z najważniejszych cech menedżera IT. W gronie firm o najlepszych wynikach biznesowych aż dwie trzecie CIO twierdzi, że zdolności przywódcze stanowią bezcenną wartość. W gronie firm o wynikach poniżej przeciętnej odsetek ten wynosi zaledwie 15%.
Co decyduje o przewadze konkurencyjnej
Wg szefów IT przewagę buduje się dziś dzięki prędkości działania. Aż 72% firm z grupy High performers zdolne jest tworzyć i wdrażać nowe aplikacje w czasie 3 miesięcy lub nawet krótszym. Deklarację taką składa tylko 46% firm osiągających wyniki poniżej przeciętnej.
Firmy z grupy High performers budują przewagę dzięki wykorzystywaniu rozwiązań informatycznych w modelu hybrydowym. Firmy o słabszych wynikach biznesowych niemal dwukrotnie częściej od reszty bazują wyłącznie na oprogramowaniu wewnętrznym dostępnym tylko w firmie (on-premise).
Wielkim wyzwaniem jest integracja systemów i aplikacji wykorzystywanych przez organizacje. Ponad 2/3 szefów IT odpowiada za utrzymanie i integrację przynajmniej 11 (połowa z nich ponad 25) rozwiązań. Wraz z rosnącą złożonością infrastruktury systemów, dla firm coraz pilniejszą potrzebą jest migracja w chmurę.
80% firm tworzących i wdrażających na swój użytek aplikacje w chmurze robi to ze względu na chęć transformacji obecnego modelu biznesowego.
O przewadze decydują też inwestycje i nakłady na IT. Firmy o lepszych wynikach biznesowych częściej (1,4 do 2 razy) od pozostałych planują dalsze zwiększanie inwestycji.
Na wyniki wpływ ma także postawa względem pozyskiwania niezbędnych kompetencji w obszarze IT. High performersi wolą szkolić i w ten sposób niwelować luki kompetencji, niż szukać specjalistów na rynku. Firmy o najlepszych i średnich rezultatach w porównaniu z firmami o rezultatach poniżej średniej dwukrotnie częściej szkolą swoich pracowników przy użyciu aplikacji i innowacyjnych rozwiązań.
O badaniu „2016 State of IT”
W badaniu wzięło udział ponad 2200 menedżerów działów IT z firm z krajów Ameryki Północnej, Brazylii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz Australii i Japonii. Badanie ograniczono do firm, które rozwój oprogramowania w całości lub części realizują samodzielnie (nie w outsourcingu). Termin „aplikacje” należy rozumieć jako rozwiązania dostępne z poziomu komputera stacjonarnego lub urządzeń mobilnych i wspierające zarówno wewnętrzne działania (pracowników lub partnerów), jak i zewnętrzne (klientów).
Przeczytaj także:
5 głównych trendów IT, które wpłyną na biznes
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)