Podatek obrotowy w social media
2016-05-10 15:25
Podatek obrotowy w social media © stockphoto-graf - Fotolia.com
Przeczytaj także: Chcesz popularności? Zniknij jak Radiohead!
10 milionów razy o podatku
IMM zbadał w Module Analitycznym publikacje o podatku zamieszczone od lutego do kwietnia. Badanie objęło prasę ogólnopolską i lokalną, a także portale internetowe i serwisy społecznościowe. Propozycja wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej wywołuje w Polsce duże zainteresowanie. Dzięki mediom społecznościowym i tradycyjnym treści związane z podatkiem mogą być czytane lub wyświetlane przez Polaków nawet 10 mln razy w ciągu tygodnia. W badanym okresie temat podatku od sklepów wielkopowierzchniowych pojawił się w objętych badaniem mediach ponad 32 tysiące razy.
Pomysł na nowe opodatkowanie wywołuje żywe zainteresowanie w sieci. Aż 31 tysięcy publikacji na temat podatku to komentarze w serwisach społecznościowych: głównie na Facebooku, Twitterze, wśród użytkowników portalu Onet.pl i na ekonomicznych forach dyskusyjnych (m.in. w serwisie Money.pl). W analogicznym okresie dziennikarze w prasie drukowanej podejmowali ten wątek ok. 900 razy. Informacje i komentarze na temat "podatku obrotowego" bądź "podatku od hipermarketów" najczęściej pojawiały się w na biznesowych stronach "Rzeczpospolitej", w "Dzienniku Gazecie Prawnej" i "Gazecie Wyborczej".
Zaangażowani w słusznej sprawie
Jak wynika z monitoringu mediów w IMM, zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy wprowadzenia podatku obrotowego najczęściej podnoszą argument wpływu, jaki nowa opłata miałaby wywrzeć na krajowych przedsiębiorców. "Nowy podatek od sprzedaży detalicznej uderzy w polskie sklepy" – pisała na Facebooku Platforma Obywatelska.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców cytował w serwisie społecznościowym wypowiedź swojego prezesa Cezarego Kaźmierczaka. W rozmowie z serwisem wSensie.pl czytamy, że "Polscy handlowcy nie zostawiają suchej nitki na projekcie podatku od sprzedaży detalicznej. Twierdzą, że zamiast zmusić największych do dzielenia się zyskiem, zniszczy on drobny polski handel, który próbuje konkurować z dużymi sieciami, łącząc się w grupy zakupowe i sieci franczyzowe". "Cała ustawa do wyrzucenia. Bubel prawny, który nigdy nie powinien ujrzeć światła dziennego i przykładanie ręki do mordowania polskiego handlu" – komentuje z kolei Marek Jakubiak, przedsiębiorca i poseł klubu Kukiz'15.
Argument, że podatek będzie szkodliwy dla polskich przedsiębiorców, odpiera m.in. Wojciech Surmacz na łamach portalu wGospodarce.pl: "Według GFK Polonia pod koniec 2014 roku w Polsce było 77,5 tys. spożywczych sklepów małoformatowych. Euromonitor w prognozie sprzed kilku lat, która nie uwzględnia projektu podatku sklepowego Prawa i Sprawiedliwości, stwierdza, że w 2025 roku liczba spożywczych sklepów osiedlowych w Polsce ledwie przekroczy 30 tys., osiągając tym samym najniższy poziom w Europie" – czytamy w serwisie. Surmacz konkluduje, że "dzieła zniszczenia nie dokonał zatem projekt podatku PiS lecz nieodpowiedzialna i destrukcyjnie wpływająca na polski handel polityka PO, która w różny sposób promowała kapitał zagraniczny, kosztem nas wszystkich. I co najważniejsze na poziomie samorządów PO wciąż tak postępuje".
fot. mat. prasowe
Wartość dotarcia na przestrzeni czasu
fot. mat. prasowe
Podatek obrotowy w mediach
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)