Technologie w mediach: Facebook angażuje, a Samsung emocjonuje
2016-05-12 12:12
W mediach głośno o Facebooku © Sondem - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czytelnictwo w Polsce według social media
Facebook w blasku fleszy
W social media najłatwiej trafić na wzmiankę o portalu Marka Zuckerberga ale to autorzy wpisów o koreańskim gigancie najczęściej wyrażają emocjonalny stosunek do tematu. Z reguły - w przychylny marce sposób.
W kwietniu Facebook pojawił się w blisko 130 tysiącach polskojęzycznych komentarzy i artykułów w portalach internetowych i serwisach społecznościowych. Na drugim miejscu, choć daleko za liderem, znalazła się marka Apple z blisko 72 tysiącami wpisów. Na podium popularności znajdziemy jeszcze Google, wspominane w dyskusjach 52 tysiące razy. Zaraz za nimi uplasowały się Samsung (30 tysięcy komentarzy), Microsoft (15 tysięcy) i IBM (niespełna 3 tysiące wpisów).
Także media tradycyjne najczęściej interesowały się serwisem Marka Zuckerberga (3,3 tys. publikacji w prasie, radiu i TV). Na dalszy plan zeszły marki Google (1,1 tys.), Apple (blisko 800), Microsoft (537), Samsung (448) i IBM (413).
Emocjonujący Samsung
Poziom zaangażowania Polaków w dyskusję wygląda inaczej, gdy pod uwagę weźmiemy wydźwięk artykułów i komentarzy na temat marek.
W serwisach internetowych i mediach społecznościowych, najwięcej emocji towarzyszy dyskusjom o Samsungu i Microsofcie. Ok. 15% wpisów i komentarzy na ich temat ma jednoznaczny - negatywny bądź pozytywny - stosunek do obu marek. Lider popularności - Facebook - wywołuje najmniej emocji: jedynie niespełna 4% publikacji na jego temat ma charakter jednoznacznej krytycznej bądź pochlebnej oceny.
fot. mat. prasowe
Ogólna liczba publikacji na przestrzeni czasu
Emocje, które wzbudza Samsung w dyskusjach internetowych, są z reguły pozytywne. Jak wynika z analityki w IMM, aż 85% wpisów, których autorzy użyli wobec marki słów wartościujących, ma przychylny charakter. Najmniej pozytywnie Polacy wypowiadają się natomiast o Apple (66% pozytywnych komentarzy), ale także w tym przypadku pochwały przeważają nad krytyką. Choć IBM cieszy się najmniejszą popularnością w rozmowach, większość wzmianek na jego temat jest pozytywna (82%).
fot. mat. prasowe
Udział głosów
Dziennikarze publikujący w mediach tradycyjnych są bardziej powściągliwi w swoich komentarzach. Dla sześciu zbadanych marek, udział publikacji zawierających jednoznaczną ocenę lub emocjonalny stosunek do tematu wynosił od niespełna 2% (IBM) do 11% (Microsoft i Facebook). Pozostałe materiały to publikacje o charakterze neutralnym – zwykle są to informacje nie opatrzone komentarzem i pozbawione publicystyki. Dobrym wynikiem może pochwalić się IBM. Choć ocena marki pojawiła się w kwietniu tylko w 8 publikacjach, każda z nich była pozytywna. Poza IBM, sympatie prasy, radia i TV były najczęściej po stronie Facebooka (93%) i Samsunga (85%). Pozytywny obraz Apple pojawił się w 83% wartościujących tekstów, Google - w 78%, a Microsoftu - w 75%.
fot. mat. prasowe
Wydźwięk publikacji
fot. mat. prasowe
Stosunek publikacji pozytywnych do negatywnych
fot. mat. prasowe
Interakcje na osi czasu
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)