Styl życia: zobacz, czy jesteś "smart"
2016-05-16 10:05
Polacy zakochani w technologii © Piotr Wawrzyniuk - Fotolia.com.jpg
Idea smart living zyskuje coraz szersze grono zagorzałych zwolenników. Czy również wśród Polaków? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwali autorzy raportu „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka”. Oto, co ustalili.
Przeczytaj także: Smart living to dla Polaków wciąż zagadka
Polacy nie tylko z chęcią sięgają po nowe technologie, ale również starają się bacznie śledzić ich rozwój. Zainteresowanie tym tematem wyraża niema połowa (49 proc.) respondentów badania. Nowinki technologiczne pozytywnie przekładają się na ich życie. Źródłem informacji o technologiach są najczęściej portale internetowe (45 proc.), reklamy (38 proc.) oraz specjalistyczne programy telewizyjne i audycje radiowe (36 proc.). Okazuje się także, że technologia stała się niemal nieodłącznym elementem życia w takich obszarach jak zakupy, zdrowie czy aktywność fizyczna.Lubimy smart urządzenia
Wśród najchętniej wykorzystywanych przez Polaków smart urządzeń należy wymienić smartfon, tablet oraz laptop. Badani korzystają średnio z dwóch urządzeń́ podłączonych do sieci, ale deklarują chęć używania kolejnych dwóch. Dużym zainteresowaniem cieszą się także automaty, dzięki którym możliwa jest realizacja usług, m.in. bankowych czy gastronomicznych. W efekcie z bankomatów i automatów z kawą skorzystało już ponad 40 proc. Polaków. Z kolei o 10 proc. mniej badanych do przesyłek wykorzystało już paczkomat. Najczęściej nowe rozwiązania technologiczne zyskują największe grono sympatyków wśród osób między 19 a 34 rokiem życia. Głównymi atutami są całodobowa dostępność, lokalizacja i brak kolejek.
Jesteśmy prawdziwymi smart shopperami
Internet sprawił, że wykorzystanie technologii do zakupów stało się nie tylko proste, ale coraz popularniejsze. Na podstawie badania „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka” aż 89 proc. konsumentów można uznać za smart shopperów. Co istotne, aż 25 proc. z nich podczas zakupów korzysta z opinii innych, a 20 proc. dzieli się własnym zdaniem w sieci. Podobna liczba porównuje oferty, a 11 proc. badanych wykorzystuje promocje i kupony. Polacy chętnie korzystają z aukcji internetowych. Okazuje się, że z usług takich skorzystało przynajmniej 38 proc. Polaków, a 18 proc. używa ich regularnie. Nieco mniej osób preferuje nowoczesne przejazdy pasażerskie (np. BlaBlaCar), rezerwację usług przez internet (np. wizyta u dentysty) czy pokojów hotelowych. Badani oczekują również nowych możliwości. Najczęściej wskazywali na oglądanie produktów w wersji 3D. Deklaruje to aż 31 proc. z nich.
fot. mat. prasowe
Smart shopping
Jesteśmy zapracowani, ale uprawiamy sport
Polacy są przemęczeni i zapracowani. Niespełna 30 proc. badanych odpoczywa więcej niż 5 godzin dziennie, nie licząc snu. Tylko 16 proc. Polaków deklaruje, że w ciągu dnia na relaks nie przeznacza więcej niż 60 minut. Z kolei sport uprawia 35 proc. badanych. Jednak tylko 8 proc. robi to codziennie. Okazuje się jednak, że aż 80 proc. badanych, uprawiających sport, przyznaje, ze używa inteligentnych urządzeń podczas aktywności fizycznej. Najczęściej są to odtwarzacz muzyki (31 proc.), opaska fitness (20 proc.) i mobilne aplikacje do kontrolowania własnej aktywności (19 proc.).
fot. mat. prasowe
Smart zdrowie
Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie?
Na to pytanie odpowiedzi poszukiwali autorzy raportu. Okazało się, że, przyjmując definicję osoby, która realizuje przynajmniej jedną podstawową aktywność w najważniejszych obszarach życia (tj. technologie, zakupy, praca, zdrowie i life hacking), w Polsce żyje 22 proc. Smart Polaków, a 5% można uznać za prawdziwych innowatorów. I choć bycie smart to nie tylko technologia, to jest ona niezbędnym elementem idei smart living, a więc mądrego, bystrego i sprytnego życia
– Technologia staje się dla nas codziennością, w związku z tym zmieniają się nawyki Polaków. Korzystamy z inteligentnych urządzeń, automatów czy aplikacji, które mają nam ułatwić codzienne funkcjonowanie. Nauczyliśmy się żyć w otoczeniu technologii, jednak w dalszym ciągu jest spora grupa „wykluczonych”. Przygotowany przez nas raport pokazuje zmiany, jakie zachodzą w stylu życia Polaków i może być wskazówką dla dostawców usług i produktów w zakresie upowszechnia nowych rozwiązań – mówi Rafał Staszkiewicz z Hi’Shine.
fot. mat. prasowe
Życie smart a technologia
Informacje o badaniu
Raport „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie marki Pralniomaty Hi’Shine metodą CAWI w dniach od 21 do 28 marca 2016 r. W badaniu udział wzięło 1495 Polaków.
Przeczytaj także:
Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)