Bitwa miast: gdzie najprężniejszy e-commerce?
2016-05-16 14:22
Warszawa królową e-commerce © fot. mat. prasowe
E-commerce sprawia, że zakupy nie mają granic. Wystarczy udać się na stronę sklepu internetowego i zamówić wybrany produkt z dowolnego kraju, a co dopiero miasta. Czy będzie to poznański rogal świętomarciński, czy pomorskie bursztyny, a nawet łowickie wycinanki – wszystko to można zamówić z dostawą do domu, by odebrać zamówienie kilka dni później.
Przeczytaj także: Black Friday i co jeszcze napędzi e-commerce w IV kwartale?
Co jednak o polskim e-commerce mówi rzut oka na poszczególne regiony? Czy polskie sklepy internetowe wraz ze swoimi punktami sprzedaży stacjonarnej są równo rozrzucone po całym kraju, czy skoncentrowane w największych lub najzamożniejszych miastach? Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, jak wygląda krajobraz e-commerce nad Wisłą. Z analizy najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce* dowiedzieć się można, które województwa do perfekcji opanowały sprzedaż w Internecie, a w których drzemie jeszcze wiele potencjału i szans do wykorzystania.Sklepy internetowe nie we wszystkich województwach
W raporcie uwzględnione zostały główne siedziby stu najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z porównywarką cen idealo w Polsce. Już jeden rzut oka na wyniki badań wystarczy, by móc stwierdzić, że pomiędzy poszczególnymi województwami istnieją wyraźne różnice. Podczas gdy na mazowieckie przypada 24% wszystkich ujętych w badaniach sklepów internetowych, w pomorskim, warmińsko-mazurskim i lubelskim odsetek ten wynosi zaledwie 1%.
Na sto sklepów internetowych w całym warmińsko-mazurskim, lubelskim i pomorskim przypada tylko po jednej ich siedzibie.
Tuż za województwem mazowieckim pod względem największej ilości sklepów internetowych plasują się Śląsk z 16%, Wielkopolska z 15% oraz Małopolska z 11%. Stosunkowo wysoki odsetek sprzedawców internetowych, wahający się między 4-7% zanotowano również w zachodniopomorskim, dolnośląskim oraz świętokrzyskim. W pozostałych województwach nie przekracza on 3%.
Dominację Mazowsza zaobserwować można także w wynikach badania idealo dotyczących poszczególnych miast – w samej Warszawie swoją siedzibę ma aż jedna piąta (21%) sklepów internetowych. Na kolejnych miejscach w pierwszej piątce plasują się Kraków z 11%, Poznań z 9%, Wrocław z 6% oraz Szczecin z 4%.
Jak wykazują badania idealo, wielkość miasta nie zawsze idzie w parze z gospodarnością jego mieszkańców. Przykładem tego może być Złotów, który zamieszkuje około 18 tysięcy osób. W mieście tym znajduje się 3% uwzględnionych w badaniu idealo sklepów internetowych. Taki sam odsetek przypada na Białystok, w którym żyje prawie 300 tysięcy ludzi, czyli aż 16 razy więcej niż w Złotowie.
W 18-tysięcznym Złotowie swoją siedzibę mają trzy sklepy internetowe. To tyle samo, co w 16-krotnie większym Białymstoku.
Najmniejszą miejscowością, w której zarejestrowany jest jeden ze stu najpopularniejszych sklepów współpracujących z idealo, jest Łozienica. Wieś ta liczy sobie zaledwie 65 mieszkańców. Gdyby ten stosunek ilości mieszkańców miejscowości do prowadzonych w niej sklepów przełożyć na 1,7-milionową Warszawę, musiałoby w niej być zarejestrowanych ponad 26 tysięcy internetowych sprzedawców.
W Łozienicy na wszystkich 65 mieszkańców przypada jeden sklep internetowy. To tak, jakby w Warszawie musiałoby ich być ponad 26 tysięcy.
Wśród dziesięciu największych miast w Polsce w zestawieniu idealo zabrakło natomiast Gdańska, liczącego sobie ponad 460 tysięcy mieszkańców oraz Lublina z ponad 340 tysiącami. Wśród zbadanych przez idealo sklepów nie znalazł się ani jeden, który byłby zarejestrowany w jednym z tych miast. Zaskakuje też wynik trzeciej co do ilości mieszkańców Łodzi oraz ósmej Bydgoszczy – w obu tych dużych miejscowościach znajduje się po jednym sklepie, czyli tyle co w małej Łozienicy.
Przeczytaj także:
E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)