Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016
2016-05-19 12:42
![Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016 [© Robert Hoetink - Fotolia.com] Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Branza-motoryzacyjna-najwazniejsze-trendy-2016-175907-200x133crop.jpg)
Innowacje technologiczne zmieniają branżę motoryzacyjną na świecie © Robert Hoetink - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2015
Po pierwsze: łączenie się z otoczeniem i digitalizacja
Zdaniem 800 przebadanych przedstawicieli kadry zarządzającej z branży automotive, reprezentujących 38 krajów, najbardziej istotnym trendem, który kształtować będzie rynek motoryzacyjny do 2025 r. mają być zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem oraz digitalizacja - ponad połowa ankietowanych uznała go za "bardzo ważny". Niewiele mniej istotny okazuje się: rozwój pojazdów hybrydowych (49,5 proc.), rozwój pojazdów elektrycznych (46,5 proc.) oraz wzrost na rynkach wschodzących (46,3 proc.).
Na kolejnych miejscach wskazywano:
- rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (45 proc.),
- usługi mobilnościowe na żądanie (41,8 proc.),
- Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (41,1 proc.) oraz
- pojazdy samojezdne (37,6 proc.).
Względem poprzedniego badania osłabiło się znaczenie wykorzystania platform i standaryzacji modułów (38,5 proc.), zmniejszania pojemności i optymalizacji silników spalinowych (ang. downsizing – 36,8 proc.), a także racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (29,1 proc.).
Podczas poprzedniej edycji badania zarządzający w branży motoryzacyjnej nie przywiązywali tak dużej wagi do systemów zapewniających zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji. Obecnie obserwujemy jednak, że te czynniki wysunęły się na pierwszy plan, awansując z 10. pozycji na miejsce 1. Relatywnie spada natomiast znaczenie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jak wzrost na rynkach wschodzących, czy racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Kluczowe trendy na rynku motoryzacyjnym do 2025 roku
Po raz perwszy na pozycję lidera wysunęła się zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji
Rozwój alternatywnych napędów będzie miał duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego
Zdaniem 82 proc. respondentów, innowacje technologiczne istotnie zmienią modele biznesowe firm z branży motoryzacyjnej w ciągu najbliższych 5 lat. Liczba respondentów, którzy twierdzą, że powyższy proces jest bardzo prawdopodobny wzrosła blisko dziesięciokrotnie w porównaniu z poprzednią edycją badania.
Jak wynika z raportu KPMG według 35 proc. respondentów, tradycyjni producenci pojazdów będą głównym źródłem innowacyjnych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym, pomimo tego że coraz częściej będą musieli konkurować z firmami teleinformatycznymi, niezwiązanymi wcześniej z branżą motoryzacyjną (30 proc wskazań). Co ciekawe, sami producenci samochodów jako główni innowatorzy w kolejnych latach wskazują na pierwszym miejscu właśnie firmy teleinformatyczne.
Przedstawiciele branży zgodnie przyznają, że duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego będzie miał rozwój alternatywnych napędów. Jak wynika z badania KPMG, największe środki będą inwestowane w konstrukcje oparte na technologiach hybrydowych (60 proc. wskazań), elektrycznych (55 proc.) i elektrycznych z układami zwiększonego zasięgu (54 proc.) oraz elektryczne hybrydy typu plug-in (53 proc.). Jednocześnie, konsumenci zapytani, którą technologię napędu wybraliby gdyby kupowali samochód w ciągu najbliższych 5 lat, wskazali przede wszystkim samochody hybrydowe (34 proc. wskazań) i samochody ze zoptymalizowanymi silnikami spalinowymi po tzw. downsizingu (24 proc.). Samochody w pełni elektryczne oparte na bateriach wskazało jedynie 6 proc. konsumentów.
Technologia pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo szybko, ale wciąż posiada istotną wadę w postaci ograniczonego zasięgu. Problem ten jest potęgowany przez brak odpowiedniej infrastruktury – potrzebna jest przede wszystkim gęsta sieć publicznych stacji szybkiego ładowania, która nie ogranicza się tylko do dużych ośrodków miejskich. Zarówno producenci pojazdów, jak i sieci stacji paliw otwierają się na e-tankowanie, ale wciąż potrzebne są bardzo duże inwestycje. Dlatego obecnie znacznie większą popularnością cieszą się technologie hybrydowe – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
![Sprzedaż nowych samochodów V 2019 [© Deklofenak - Fotolia.com] Sprzedaż nowych samochodów V 2019](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Sprzedaz-nowych-samochodow-V-2019-220082-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)