Jakie trendy w polskim e-commerce?
2016-05-23 10:46
Jakie trendy w polskim e-commerce? © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najważniejsze trendy w e-commerce
Przez ostatnich kilka miesięcy eksperci Business Insider bacznie przyglądali się sytuacji na polskim rynku e-commerce. Oto kluczowe wnioski płynące z tej analizy.Wydatki na reklamę w internecie w górę
Wartość oglądanych przez nas w internecie reklam to 3 mld zł. To oznacza, że do sieci trafia co czwarta złotówka wydawana na reklamę w Polsce.
Na reklamę internetową najwięcej wydają branże:
- motoryzacyjna – 20 proc.,
- finansowa – 11 proc.,
- handel – 9 proc.,
- nieruchomości – proc.
Zmienia się nie tylko ilość pieniędzy przeznaczanych na reklamę, ale i sposób, w jaki reklamodawcy docierają do potencjalnych klientów w sieci.
Tomasz Mazurek, strategy manager agencji Imagine, przewiduje, że najgorętszym trendem będzie w najbliższych latach personalizacja przekazu.
AdBlock wyzwaniem dla biznesu w internecie
Równocześnie, reklama internetowa musi mierzyć się z coraz silniejszym przeciwnikiem, jakim jest AdBlock. Na całym świecie z rozwiązań, które blokują wyświetlanie reklam, korzysta 200 milionów internautów. Straty, jakie z tego tytułu odnotowują wydawcy treści, szacuje się na 22 mld dolarów rocznie.
Polska jest w czołówce państw, w których internauci blokują reklamy. Według danych PageFair, korzysta z tego prawie 40 proc. polskich internautów. Większy odsetek odnotowano tylko w Grecji. Dla porównania w USA to 15 proc., w Wielkiej Brytanii – 21 proc., a w Czechach – 11 proc. W najbliższych pięciu latach przewidywany jest wzrost liczby blokerów reklamowych o co najmniej połowę.
fot. mat. prasowe
Oczekiwana wartość reklamy w social media
Reklama wideo on-line: personalizacja, 360 stopni i wirtualna rzeczywistość
Personalizacja przekazu czeka też reklamę wideo w internecie. Jej wartość już wzrosła w ciągu trzech ostatnich lat o blisko połowę do kwoty 250 mln zł.
Według Tomasza Mazurka, mocno rozwijane będą też rozwiązania 360 stopni i wirtualna rzeczywistość.
Ich użycie jest mocno uzależnione od sprzętu, który jednak jest coraz tańszy i bardziej dostępny. Do tego należy dołożyć możliwości kupowania produktów z poziomo wideo i mamy narzędzie doskonałe. Użytkownik ogląda film, w którym mamy lokowane produkty. W trakcie oglądania dodaje sobie do koszyka produkty które mu się podobają, a po seansie finalizuje zakup. Proste, nieprawdaż?
W 2020 wartość wydatków na reklamę wideo w internecie powinna wzrosnąć siedmiokrotnie w stosunku do 2015 roku.
Smartfon to nie telefon, to portfel
Internet to nie tylko komputery i tablety – to także smartfony, które przestały być po prostu telefonami. Służą do czytania wiadomości, słuchania muzyki, oglądania filmów, a coraz częściej także zakupów – już teraz połowa kupujących w internecie, robi zakupy mobilnie.
Jakub Weber z Deloitte Digital prognozuje, że to właśnie m-commerce będzie rósł najszybciej.
Jest na razie dosyć niewielki, około 2 mld złotych, czyli kilka procent całości handlu. Dlatego można się spodziewać wzrostów o około 100 proc. rok do roku.
W najbliższych latach polski internet będzie musiał się zmierzyć z jeszcze jednym wyzwaniem, które może wydawać się dość prozaiczne. Chodzi o przepustowość łączy, coraz bardziej obciążonych, także przez wideo w treściach oraz mediach społecznościowych.
fot. mat. prasowe
Oczekiwana wartość reklamy w social media
Social media: coraz więcej reklamodawców wśród znajomych
Sposób, w jaki korzystamy z internetu i robimy zakupy, zmieniają też media społecznościowe. Również w nich reklamodawcy są coraz bardziej obecni. W ubiegłym roku reklama w social mediach zanotowała prawie 100 proc. wzrost wydatków.
Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży Dreamcommerce, nie ma wątpliwości, że media społecznościowe zmienią sposób, w jaki w najbliższych latach będziemy robić zakupy w internecie.
Aplikacja Messenger powiadomi nas o przesyłce czekającej na odbiór w Paczkomacie, a świadoma naszej lokalizacji i połączona z Google Now przypomni nam, byśmy po drodze z pracy do domu nie zapomnieli jej odebrać. Równie łatwo będzie zamówić kuriera po odbiór zwrotu tejże przesyłki lub otrzymać podpowiedź o zakupie prezentu dla żony z okazji jej nadchodzących urodzin.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)