Polska: wydarzenia tygodnia 20/2016
2016-05-22 10:58
Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 19/2016
- Według GUS sprzedaż detaliczna w kwietniu (liczona w cenach stałych) wzrosła o 5,5 proc. r/r, i o 0,3 proc. m/m. Kwietniowa produkcja przemysłowa wzrosła o 6,0 proc. r/r, ale spadła o 3,1 proc. licząc m/m.
- Według szefa Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryka Kowalczyka nie będzie zmian w stawkach podatku VAT w przyszłym roku. Poinformował też, że nowy podatek zastępujący m.in. PIT i składki na ZUS może wejść w życie w 2018 r.
- Obserwujemy kolejne decyzje światowych agencji ratingowych. Po decyzji Moody's, tym razem agencja Fitch obniża prognozę wzrostu PKB Polski na 2016 rok do 3,2 proc. W opinii ekspertów agencji deficyt sektora finansów publicznych w 2016 i 2017 roku będzie nieco wyższy niż w założeniach rządu.
- Szef MF Paweł Szałamacha przewiduje powołanie Krajowej Administracji Skarbowej, zmiany w prawie oraz odpowiednie narzędzia informatyczne dla stworzenia nowego, skuteczniejszego systemu finansowego kraju. W Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) skupione będzie to, co dziś jest w urzędach celnych, skarbowych i kontroli skarbowej. Umożliwi to zintegrowanie baz danych i udrożnienie przepływu informacji. Zlikwiduje przerosty kadrowe i dublowania się stanowisk. Planowane zmiany będą obudowane procedurami prawnymi, w tym zakresie będzie to między innymi tzw. pakiet paliwowy, głęboka nowelizacja w ustawie vatowskiej i o grach hazardowych. Instytucje nowego systemu będą wyposażone w nowoczesne narzędzia informatyczne. Zdaniem szefa MF polski system będzie wzorowany na rozwiązaniach zastosowanych w Holandii, gdzie tzw. luka vatowska wynosi 4 proc., podczas gdy w Polsce jest ona szacowana na 26 proc....
- PSL proponuje powołanie Rzecznika Praw Przedsiębiorcy i zapowiada złożenie projektu stosownej ustawy. Projekt zakłada, że Rzecznik ma "stać na straży praw przedsiębiorców określonych w Konstytucji i w innych aktach prawnych, strzegąc wolności działalności gospodarczej, prawa własności, równości wobec prawa, prawa do sądu, prawa do obrony i zasady swobody umów".
- W opinii ekspertów wejście w życie nowelizacji ustawy o OZE w istotnym stopniu wpłynie negatywnie na obszar energii wiatrowej i słonecznej. Będzie to miało wpływ na liczbę instalacji, jak i cały sektor firm tej branży. Stracą na tym także osoby fizyczne zainteresowane wytwarzaniem energii na własne potrzeby w przydomowych instalacjach.
- Grupa UniCredit jest inwestorem strategicznym Banku Pekao od 1999 roku. Grupa dokonuje przeglądu swoich aktywów w Polsce i Turcji jako opcji na zwiększenie kapitałów. Bank rozważa sprzedaż pakietów w tureckim Yapi ve Kredi Bankasi AS oraz w Banku Pekao w Polsce, a także przewiduje sprzedaż 15 proc. Fineco
- Ze sprawozdania GDDKiA wynika, że w Polsce kilometr autostrady kosztuje 9,6 mln euro, przy średniej europejskiej na poziomie ok. 10 mln euro. Wyższe koszty są w takich krajach jak Węgry, Irlandia, Austria (tam średni koszt wynosi ok. 13 mln za kilometr), a w Wielkiej Brytanii koszty określane przez Brytyjską Agencję Autostradową (Highways Agency) są na poziomie nawet 20 mln euro.
- Powstała Polska Grupa Górnicza (PGG). Na początku swojej działalności rozpoczęła procedurę... zwolnienia – w formule zwolnień grupowych. Z nabytych już uprawnień emerytalnych skorzystało ok. 200 pracowników, ale z tej formy odejść ma w tym roku skorzystać 600 osób.
- Słabość branży wydobywczej w kopalnictwie węgla kamiennego uderza w fabryki spółki Kopex Machinery. Zaczynają się zwolnienia , a pracę straci ok. 350 osób.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
Czeka nas kilka gorących dni
Rynek lodów w Polsce wart jest ponad 1,6 mld zł. Krajowi producenci muszą się mierzyć z coraz silniejszą konkurencją...
Ze względu na stosunkowo niską konsumpcję lodów w Polsce (4–5 litrów rocznie na osobę) krajowy rynek ma duży potencjał wzrostu. O gusta klientów walczą nie tylko polscy producenci, lecz także większość światowych graczy. Firma Grycan – Lody od Pokoleń mimo coraz większej konkurencji co roku notuje dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży. Jej udziały w rynku lodów familijnych przekraczają 15 proc. – Polacy są przywiązani do tradycyjnych smaków i naturalnych składników – komentuje właściciel marki.
– Rynek lodów jest już w Polsce nasycony, dystrybucja dociera wszędzie, co oznacza, że lody można nabyć nawet w kiosku z gazetami – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Grycan, właściciel firmy Grycan – Lody od Pokoleń. – Na krajowym rynku obecni są najwięksi gracze światowi, międzynarodowe koncerny, a także kilka bardzo mocnych polskich firm. Jako spółka radzimy sobie dobrze, bo co roku notujemy kilkunastoprocentowe, dwucyfrowe wzrosty. Dajemy radę, mimo dużej konkurencji.
Jak podkreśla Zbigniew Grycan, firma wygrywa dlatego, że Polacy przywiązani są do tradycji. Z zagranicznymi koncernami walczy nie ceną, lecz jakością i strategią. Zdaniem analityków dobrym posunięciem było postawienie na lody z nieco wyższej półki.
– W Polsce są dostępne już wszystkie surowce, w naszej firmie używamy tylko naturalnych – podkreśla Zbigniew Grycan. – Mamy stałych, wyselekcjonowanych dostawców i bazujemy wyłącznie na polskich producentach, począwszy od mleczarni, gdzie nabywamy śmietanę kremówkę i mleko, skończywszy na sadownikach i plantatorach. Tylko owoce południowe sprowadzamy. Składniki dajemy te same, co kiedyś, czyli śmietanę, cukier oraz owoce.
W 2015 roku marka została liderem rynku lodów familijnych, zwiększając udziały do 15,4 proc. W tym roku chce zdobyć kolejny, stanowiący 61 proc. rynku, segment lodów impulsowych. W kwietniu do sprzedaży trafiły trzy smaki lodów w kubkach o pojemności 125 ml. Lody marki Grycan dostępne są we wszystkich formatach sklepów rynku detalicznego – od wielkopowierzchniowych, po dyskonty i sklepiki osiedlowe.
– Prócz tego, że wytwarzamy lody, docieramy z nimi bezpośrednio do klienta – mówi Zbigniew Grycan. – Mamy ponad 140 własnych lodziarnio-kawiarni, jesteśmy największym graczem na polskim rynku. Nadal mamy zamiar się rozwijać i powiększać asortyment produktów familijnych, tzn. w litrowych i półlitrowych pudełkach. Cały czas idziemy do góry. W naszych lokalach mamy także ofertę kawową, deserową oraz ciasta. Tutaj także chcemy się rozwijać. Powoli, ale stale powiększamy asortyment.
Spożycie lodów w Polsce ma charakter sezonowy i znacząco wzrasta podczas miesięcy letnich. Coroczna sprzedaż w dużej mierze uzależniona jest od warunków pogodowych. W ubiegłym roku upalne lato sprawiło, że sprzedaż wzrosła o 11 proc. – wynika z danych firmy Nielsen (za okres grudzień 2013 – listopad 2015). Średnio Polacy zjadają 4–5 litrów lodów rocznie. W znacznie chłodniejszych krajach, tzn. Szwecji, Finlandii czy Norwegii, ok. trzech razy więcej. Krajowy rynek wyceniany jest na około 1,6 mld zł rocznie. Coraz ważniejszą rolę odgrywa też eksport lodów.
Zbigniew Grycan, właściciel firmy Grycan – Lody od Pokoleń
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)