Usługi bankowe oczami przedsiębiorcy
2016-05-27 16:30
Przeczytaj także: Oferta banków powinna być zróżnicowana
Z badania wynika, że stosunkowo niewielka część przedsiębiorstw w finansowaniu swojej działalności posiłkuje się środkami Unii Europejskiej. 8% mikro i małych przedsiębiorstw oraz 17% średniej wielkości firm deklaruje, że kiedykolwiek skorzystała ze środków funduszy Unii Europejskiej. Wśród tych, którzy skorzystali z możliwości finansowania z wykorzystaniem środków UE, najbardziej powszechnym instrumentem okazał się kredyt technologiczny.
Z badania wynika również, że wielu przedsiębiorców z segmentu MSP wciąż nie ma wystarczającej wiedzy na temat możliwości skorzystania ze środków funduszy UE, a większość z tych, którzy z nich nie korzystają przyznaje wprost, że nie widzi takiej potrzeby. Wśród barier zaś tradycyjnie wymieniane są: zbyt skomplikowane procedury, czasochłonne rozliczanie dotacji, a także zawężenie profilu tematycznego nowych programów.
Małe przedsiębiorstwa najczęściej czerpią informacje o produktach i usługach bankowych bezpośrednio od pracowników banków, za pośrednictwem internetowych stron banków, od znajomych, bądź reklam internetowych bądź innych stron www. Wybór banku przez małych przedsiębiorców jest warunkowany przede wszystkim: wysokością prowizji i opłat, zakresem oferty, warunkami i kosztami prowadzenia rachunku bieżącego oraz kompetencjami pracowników i poziomem obsługi. Czynniki w największym stopniu wpływające na wybór banku przez średnie firmy to: zakres oferty, wysokość prowizji i opłat, warunki i koszty prowadzenia rachunku bieżącego oraz tradycja i doświadczenie banku, jego marka i renoma.
fot. mat. prasowe
Powody, dla których małe firmy nie ubiegają się o środki z funduszy europejskich
Ponad połowa małych firm nie ubiega się o środki z funduszy unijnych.
Zgodnie z wynikami badania, ogólny poziom ubankowienia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mierzony skalą wykorzystania 10 najbardziej popularnych produktów bankowych wskazuje, że ten segment rynku w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał wzrostowy, przy czym warto zaznaczyć, że poziom ubankowienia firm średniej wielkości jest przeciętnie wyższy niż przedsiębiorstw o niższych obrotach. Najbardziej popularne produkty w obu segmentach to przede wszystkim rachunek bieżący, przelewy i wypłaty z bankomatów, karty płatnicze i obsługa kasowa.
Zapytani o to, jakie dodatkowe usługi lub produkty przedsiębiorcy byliby skłonni zakupić za pośrednictwem banku, respondenci w obu segmentach najczęściej wskazywali na doradztwo w zakresie wykorzystania i rozliczania przyznanej pomocy ze środków UE oraz porady prawne.
- Oczekiwania przedsiębiorców w zakresie doradztwa, w szczególności z obszaru unijnych regulacji finansowych stwarzają możliwości rozwoju potencjału usługowego banków. Warszawski Instytut Bankowości będzie wspierał banki w sferze edukacyjnej, przygotowując m.in. program certyfikacji doradców bankowych w zakresie nowych regulacji tj. MIFID 2 – mówi dr Marek Radzikowski, współautor raportów z badania.
fot. mat. prasowe
Powody, dla których średnie firmy nie ubiegają się o środki z funduszy europejskich
1/3 średnich firm uważa, że nie ma dla nich odpowiednich funduszy.
Według badania najbardziej popularnymi kanałami komunikacji i rozliczeń z bankami jest Internet, w tym elektroniczny system dostępu do rachunku bankowego i pakietu usług umożliwiający bezpośrednie operacje bankowe. Ważne jest, że Internet stanowi kanał, który ma największe znaczenie dla badanych dużych firm w komunikacji z bankiem. Ponadto jakość tego kanału komunikacji została najwyżej oceniona także przez ogół firm.
- Bezpośrednie, osobiste kontakty z bankiem mają nadal podstawowe znaczenie, a jakość tych relacji i profesjonalizm doradcy bankowego decydują o wyborze banku i zakresie korzystania z oferty. Jednocześnie powszechnym stało się korzystanie przez firmy z bankowości elektronicznej, przede wszystkim platform internetowych, mobilnych oraz za pośrednictwem bankomatów, które traktowane są jako bezpieczny i wygodny kanał korzystania ze standardowych usług bankowych – podsumowuje prof. Jan Garlicki.
![Coraz więcej firm chętnych na kredyt bankowy [© Karolina Chaberek - Fotolia.com] Coraz więcej firm chętnych na kredyt bankowy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/MSP/Coraz-wiecej-firm-chetnych-na-kredyt-bankowy-207023-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)