Dzień Matki: kobiety w ciąży i z małymi dziećmi nie mogą liczyć na wiele
2016-05-26 00:55
Przeczytaj także: Jakość obsługi: polskie matki nie mają łatwo
Zakupy z dzieckiem? Tylko dla rodziców o mocnych nerwach
Reakcje wobec płaczącego dziecka nie pozostawiają złudzeń – 4 na 10 to reakcje wyraźnie negatywne. Najczęściej jest to okazywanie irytacji czy wręcz złości:
W hipermarkecie dziecko uciekało rodzicom. Klienci pomagali je łapać, a niektórzy komentowali na zasadzie: "Jak zrobili, to niech pilnują", itp. [M, l.36-40].
Z badania wynika, że przebywanie dzieci w miejscach obsługi bardzo często drażni innych klientów i rodzice nie powinni zabierać dzieci np. na zakupy w supermarkecie/hipermarkecie. Pojawiły się również głosy, że klienci wręcz domagają się stworzenia miejsc „wolnych od dzieci”. Czyżby po uwalnianiu miejsc publicznych od dymu papierosowego, przedziałów kolejowych od głośnych rozmów, przyszła kolej na obszary „kids free”?
Postulat tworzenia miejsc, gdzie dzieci nie miałyby wstępu, jest zjawiskiem wielkomiejskim i pada na podatny grunt wraz ze zwiększającą się liczbą młodych, dobrze zarabiających singli, którzy świadomie rezygnują bądź odkładają decyzję o rodzicielstwie. Pomysł budzi kontrowersje, bo w dyskusji mamy zderzenie argumentów z dwóch światów: wolności ekonomicznej: „płacę i wymagam, by żadne dziecko nie wrzeszczało mi do ucha” i dobra społecznego: „to wrzeszczące dziecko będzie kiedyś pracowało na Twoją emeryturę”– wskazuje dr Krystyna Jendrzej-Gawlicz, odpowiedzialna za badania w Polskim Programie Jakości Obsługi.
500+ na edukację i oszczędności
Połowa rodzin objętych kryteriami 500+ wskazała, że za te pieniądze dzieci będą korzystały z dodatkowych zajęć edukacyjnych bądź sportowych. Jedna trzecia chce również wydać dodatkowe pieniądze na pomoce edukacyjne. Jednak równie często wskazywano, że pieniądze nie zasilą polskiej gospodarki w postaci zwiększonych wydatków, jak liczą eksperci rządowi, lecz zostaną oszczędzane z myślą o przyszłości dziecka. Zatem, jeśli jakaś branża powinna organizować polowanie na dodatkowe pieniądze, to na pierwszej linii powinny znaleźć się banki.
fot. mat. prasowe
Jak zamierzasz wykorzystać środki, które trafią do Ciebie w ramach programu 500+?
Blisko połowa respondentów środki z programu 500+ planuje przeznaczyć na dodatkowe zajęcia dla dzieci
Duży wpływ dzieci na zakupy rodziców
Ponad połowa rodziców przynajmniej raz na dwa tygodnie kupuje coś pod wpływem próśb dzieci. 11% rodziców ulega prośbom codziennie. W przypadku zakupów nie sprawdza się powiedzenie, że dzieci głosu nie mają. Chętnie posłuchamy, czym dzieci chcą się bawić i w co się ubierać. Trzy czwarte rodziców słucha również tego, co dzieci lubią jeść. Dzieci decydują, jakie słodycze znajdą się w naszym domu. W decyzjach, gdzie koszty są bardziej znaczne, przodują decyzje urlopowe oraz meble. Połowa rodziców wybiera ten sklep na zakupy spożywcze, który odpowiada dzieciom.
Biorąc pod uwagę, że – jak podaje GUS – wszystkich rodzin z dziećmi jest w Polsce 8 131 000, oznacza to, że 894 410 dorosłych Polaków codziennie kupuje coś pod wpływem próśb dziecka. Zakładając, że wydadzą na ten zakup symboliczne 5 złotych, daje to kwotę 4 472 050 zł!
fot. mat. prasowe
Wybór produktów, usług, miejsc a preferencje dziecka
Dzieci mają wpływ na wybór koloru ścian w mieszkaniu, mebli czy miejsca robienia codziennych zakupów
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2016 roku metodą CAWI na próbie 1.432 respondentów przez Polski Program Jakości Obsługi
![Portale dla rodziców odwiedzają głównie kobiety [© pixabay.com] Portale dla rodziców odwiedzają głównie kobiety](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/serwisy-parentingowe/Portale-dla-rodzicow-odwiedzaja-glownie-kobiety-252769-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)