H&M bije Reserved. Gdzie kupujemy ubrania?
2016-05-29 00:20
Które sklepy odzieżowe najpopularniejsze? © adisa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek odzieży i obuwia w Polsce 2008
Jeżeli porównać najświeższe wyniki z odnotowanymi w ostatnich latach, to okaże się, że dość znacznie podniósł się odsetek konsumentów, dla których głównym miejscem dokonywania zakupów odzieżowych są sklepy markowe (z 51% w 2015 do 57% w obecnej edycji badania).Najbardziej popularną marką okazały się H&M (21%) i Reserved (17%), utrzymujące swoją pozycją już od dwóch edycji badania (H&M 20% 2015 r., w porównaniu do 19% 2014 r.; Reserved 20% w 2015 r. wobec 23% w 2014 r.). Co dziesiąty badany wymienił marki Zara (10%) i House (9%). Na kolejnych pozycjach uplasowały się Cropp, C&A, Mohito, Nike i New Yorker. Pozostałe marki zostały spontanicznie wymienione przez mniej niż 5% badanych.
Jak widać, zdecydowana większość marek spontanicznie wymieniona przez respondentów, to marki tzw. fast fashion (Reserved, H&M, House, czy Zara). Zwrócić uwagę należy również na dużą liczbę marek polskich producentów, w tym cztery z sześciu marek należących do grupy LPP (Reserved, House, Cropp, Mohito). LPP z roku na rok umacnia swoją pozycję lidera rynku odzieżowego w Polsce. W 2015 r. udział firmy zbliżył się do 13%, co oznacza, że od 2009 roku uległ on podwojeniu.
Sieci specjalistyczne to największy kanał dystrybucji odzieży i obuwia w Polsce i - po Internecie - drugi najszybciej rosnący. Sklepy sieciowe powiększają swój udział w rynku przede wszystkim kosztem bazarów i targowisk, a także niezależnych, niemarkowych sklepów odzieżowych.
fot. mat. prasowe
Miejsca zakupu odzieży
W marcu 2016r. łączna liczba sklepów sieci odzieżowych w Polsce była o blisko 5% większa niż rok wcześniej, rosnąc w zbliżonym tempie jak w okresie marzec 2014 - marzec 2015. Największy wzrost, tak pod względem dynamiki sklepów, jak i sprzedaży, zanotował po raz kolejny segment odzieżowych sieci dyskontowych. Na drugim miejscu uplasowały się sieci sportowe, które intensywnie rozwijają się w odpowiedzi na zmiany w stylu życia Polaków w ostatnich latach, które napędzają popyt na artykuły sportowe, zwłaszcza biegowe i rowerowe. W dalszej kolejności najwięcej sklepów przybyło w sieciach z ofertą casualową, gdzie panuje największa konkurencja, i młodzieżową. W tych segmentach działa najwięcej dużych firm, które kontynuowały ekspansję w 2015 r. (m.in. Redan, LPP, H&M, Inditex). Są to również segmenty, które mają największą liczbę placówek, stanowiąc odpowiednio 23% i 15% specjalistycznych sklepów sieciowych w Polsce w marcu 2016 r.
fot. mat. prasowe
Marki sklepów, w których respondenci najchętniej kupują
Z kolei liczba sieciowych salonów z obuwiem skurczyła się trzeci rok z rzędu. Dzieje się tak jednak głównie za sprawą likwidacji sieci Boti i Lasocki przez CCC, lidera rynku obuwniczego oraz za sprawą opuszczenia rynku przez sieć Centro. Z przeprowadzonego przez PMR badania konsumenckiego wynika, że w przypadku obuwia najpopularniejszy jest sklep CCC – Lasocki (37%), a na drugim miejscu Deichmann (17%).
Informacje o badaniu
Firma PMR przeprowadziła badanie na reprezentatywnej próbie 606 dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI. Do rozmowy zostały zaproszone osoby, które zadeklarowały, iż w 2015 r. osobiście dokonały co najmniej jednokrotnie zakupu odzieży lub obuwia
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)