Brexit raczej nie pomoże e-commerce
2016-06-01 12:21
Przeczytaj także: Brexit: 3 scenariusze wyjścia Wielkiej Brytanii z UE
Visual Meta, twórca międzynarodowej, wirtualnej galerii handlowej ShopAlike, działającej w 21 krajach na świecie prognozuje, że klienci z Wielkiej Brytanii, jak i spoza niej w efekcie Brexitu będą mogli płacić od 2 do nawet 15% więcej, głównie przez zmiany w opłatach taryfowych. Sama dyskusja o Brexicie sprawiła, że widoczne są spadki (o ok. 1% miesięcznie) w odwiedzinach sklepów oferujących modę, a jak wiadomo brytyjskie modowe marki i sklepy online cieszą się ogromną popularnością w całej Europie. Właściciele sklepów internetowych oferujacy brytyjskie produkty będą zmuszeni pogodzić się ze wzrostem cen produktów przez dłuższy okres czasu, aż sytuacja po ewentualnym Brexicie się ustabilizuje. Część przedsiębiorców będzie z pewnością szukać brytyjskich zamienników z tańszych rynków, co z całą pewnością zadziała na niekorzyść brytyjskiej gospodarki i może negatywnie wpłynąć na popularne sklepy odzieżowe.
fot. mat. prasowe
Brytyjski handel towarami i usługami (2014)
Amerykański portal ekonomiczny Bussines Insider przewiduje również spory spadek nowych inwestycji, zwłaszcza w sektorze e-commerce, który rozwija się najszybciej i przynosi znaczny dochód. Inwestorzy mogą przenieść zaplanowane inwestycje w tym sektorze do krajów, gdzie ryzyko inwestycji i koszty będą znacznie mniejsze. To z kolei może spowodować zahamowanie powstawania małych lub średnich firm w sektorze e-commerce.
Jeżeli Brytyjczycy zagłosują za opuszczeniem Unii Europejskiej, to internetowi zakupowicze będą musieli liczyć się z wyższymi kosztami oraz opóźnieniami w dostawie produktów z Wielkiej Brytanii. Europa nadal będzie dążyć do wymiany dóbr, zmiany będą jednak najbardziej odczuwalne dla użytkowników. Wielu przedsiębiorców z pozostałych 27-miu krajów UE, będzie musiało opracować nowy model współpracy z Wyspiarzami, bardziej rentowny i przede wszystkim wciąż atrakcyjny dla klientów sklepów internetowych.
Szacuje się, iż ewentualny Brexit może negatywnie wpłynąć na sektor e-commerce. Pocieszające jest jednak, iż prognozy są raczej krótkoterminowe. Zmiany w strukturze podatków, taryf celnych, wahania na rynkach finansowych oraz utrata zaufania inwestorów przełożą się na koszty wysyłki, wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, a co najbardziej odczuwalne, na ceny oferowanych produktów. Nastroje niepewności powinny się stopniowo ustabilizować, ekonomiści nie przewidują długotrwałego załamania w sektorze e-commerce. Warto także podkreślić, że wszystkie ekspertyzy są związane z wciąż jeszcze potencjalnym Brexitem.
Z jednej strony Brexit budzi pewne obawy z drugiej jednak wciąż rosnące emocje związane ze zbliżającym się referendum uruchamiają wyobraźnię wielu przedsiębiorców, gotowych zarobić na unijnym problemie. Ryanair, irlandzki przewoźnik zaoferował swoim klientom z Wielkiej Brytani tańsze połączenia do domu, tak by nie tyle zdążyć, ale w ogóle móc zagłosować w referendum, które z pewnością przejdzie do historii.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)