Rynek poligraficzny w Polsce 2016
2016-06-07 13:40
Branża poligraficzna w Polsce rośnie w siłę © industrieblick - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2015
Najwięcej uśmiechu w średnich i dużych firmach
Bez dwóch zdań optymizm w przedsiębiorstwach jest wprost proporcjonalny do ich rozmiarów. Zdecydowanie w najlepszych humorach pozostają firmy średnie i duże, których nastroje powędrowały na poziom nienotowany jeszcze w żadnej z poprzednich edycji badania. Obecnie zadowolenie ze swojej kondycji wyraża 80% z nich, co jest wynikiem o 11 punktów procentowych wyższym od osiągniętego w porównaniu z ostatnim badaniem. Największy pesymizm cechuje mikroprzedsiębiorstwa - zaledwie 38% spośród nich uważa, że ich sytuacja jest bardzo dobra lub dobra. Z kolei w gronie małych przedsiębiorstw o własnej sytuacji pozytywnie wyraża się 57%.
fot. mat. prasowe
Ocena obecnej sytuacji przedsiębiorstw poligraficznych
W badaniu poprosiliśmy przedsiębiorstwa poligraficzne o dokonanie oceny obecnej sytuacji i perspektyw dla branży. Najważniejszymi atutami polskiej branży poligraficznej są dostępność papieru, dostęp do know-how i nowoczesnych technologii oraz kwalifikacje kadry zarządzającej. Najczęściej wskazywaną słabą stroną pozostaje poziom marż, a także różnice w kosztach – od materiałowych i zakupu urządzeń, po koszty pracy. Wśród największych szans polskiej poligrafii firmy najczęściej wymieniały popyt na usługi poligraficzne za granicą i na rynku krajowym oraz rozwój cyfrowych nośników informacji. Do największych zagrożeń dla branży przedsiębiorcy zaliczają wymogi i regulacje prawno-administracyjne – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
Eksport napędza rozwój branży poligraficznej w Polsce
Niezwykle istotną rolę w utrzymaniu tendencji wzrostowej odgrywa eksport, który pozostaje jednym z kluczowych czynników rozwoju przemysłu poligraficznego w Polsce. Dzięki wysokiej jakości usług i produktów oraz stosunkowo niskim kosztom pracy, polskie firmy poligraficzne skutecznie konkurują zarówno na rynku unijnym, jak i poza nim. Z możliwości eksportu korzystają przede wszystkim firmy średnie i duże – w tej grupie jedynie 15% przedsiębiorstw skupia się wyłącznie na rynku krajowym, ponadto odsetek ten wciąż spada.
Firmy poligraficzne eksportujące swoje towary lub usługi zostały poproszone o wskazanie maksymalnie trzech krajów, do których kierują swoją ofertę. Najczęściej wymienianym przez respondentów kierunkiem eksportu pozostały – podobnie, jak ubiegłorocznym badaniu – Niemcy. Współpracę z naszym zachodnim sąsiadem zadeklarowało 52% ankietowanych firm poligraficznych. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania, Francja oraz Czechy – mówi Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.
fot. mat. prasowe
Najczęściej wskazane kierunki eksportu produktów i usług poligraficznych
Zwiększenie efektywności działań i rozwój oferty priorytetami sektora poligraficznego
Aż 44% badanych firm uważa, że w najbliższej przyszłości wzrośnie poziom sprzedaży w sektorze poligraficznym. Blisko połowa respondentów jest natomiast przekonana, że wskaźnik ten zostanie na dotychczasowym poziomie. Największymi optymistami są średnie i duże firmy – aż 70% z nich uważa, że w 2016 roku wartość sprzedaży wzrośnie.
fot. mat. prasowe
Prognozowana zmiana rentowności w branży poligraficznej w Polsce
Zwiększanie potencjału firm na konkurencyjnym rynku poligraficznym zmusza przedsiębiorstwa do planowania krótko- i średnioterminowej strategii rozwoju. Badane firmy zamierzają przede wszystkim zwiększyć efektywność swych działań, wzbogacić ofertę oraz poszukiwać nowych dostawców. Przedsiębiorstwa chcą najczęściej inwestować w zakup nowych maszyn i urządzeń – jest to priorytet dla co czwartego przedsiębiorstwa. Na pytanie o zmianę wykorzystania technologii w najbliższych 2-3 latach, największy odsetek firm wskazuje rozwój usług związanych z drukiem cyfrowym oraz usługami introligatorskimi – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
Informacje o badaniu
„Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” jest szóstą edycją raportu prezentującego analizę rynku poligraficznego w Polsce. Publikacja powstała we współpracy firmy doradczej KPMG w Polsce z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Analiza opiera się na 247 wywiadach przeprowadzonych wśród zarządzających polskimi firmami poligraficznymi. Badanie przeprowadzono przy użyciu dwóch metod: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) za pośrednictwem firmy badawczej Norstat oraz ankiety papierowej rozsyłanej za pośrednictwem Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm. Badanie zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2016 roku. W raporcie zostały wykorzystane również dane wtórne z baz Eurostat oraz publikacji Głównego Urzędu Statystycznego.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)