Bank Światowy wierzy w innowacyjność Polski
2016-06-08 10:43
Bank Światowy o innowacyjności polskich firm © fot. mat. prasowe
Czy w polskich firmach z sektora MSP drzemie potencjał innowacyjny? Z opracowanego przez Bank Światowy raportu „W kierunku innowacyjnej Polski: proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw” wynika, że zdecydowanie tak. Aby jednak ten potencjał wydobyć, konieczne jest sprawne identyfikowanie potrzeb i silnych stron przedsiębiorstw, a także wskazywanie liderów. Jeśli już to się stanie, „czempioni” innowacji, przy odpowiednim wsparciu publicznym, będą gotowi na sukces zarówno w kraju, jak i za granicą.
Przeczytaj także: Innowacje w MSP pod lupą
Zadaniem projektu, który Bank Światowy realizował w latach 2014-2015, było wsparcie polskiego rządu w zaprojektowaniu systemu wspierającego innowacje. Ma być to krok wykonany w kierunku lepszego wykorzystania ponad 10 miliardów euro, które nasz kraj - w ramach obecnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej - zainwestuje w innowacje do 2020 r. Jeśli fundusze te faktycznie uda się efektywnie wykorzystać, to zupełnie realne stanie się sukcesywne przekształcenie polskiego modelu wzrostu gospodarczego z imitacyjnego na innowacyjny, a także dalsze doganianie bogatszych krajów zachodniej Europy.Od 1989 r. nasz kraj uchodzi za jedną z najbardziej dynamicznych gospodarek Starego Kontynentu. Od początku transformacji, rodzimy produkt krajowy brutto powiększył się ponad dwukrotnie. Polska to także jednen z liderów poprawy otoczenia biznesu. W rankingu Doing Business 2016 zajmuje 25. pozycję, awansując z 76. miejsca jeszcze w roku 2009.
„Bank Światowy wspiera Polskę w jej dążeniach do poprawy innowacyjności. We współpracy z Ministerstwem Rozwoju, Bank pomógł wypracować nowe podejście w zakresie finansowania innowacyjności w oparciu o potrzeby polskich firm” – mówi Anabel González, Dyrektor ds. Handlu i Konkurencyjności w Banku Światowym. „Liczymy na możliwość dalszego wspierania Polski w trudnych, ale dających dużo satysfakcji działaniach na rzecz budowania liderów przedsiębiorczości oraz dalszego rozwijania innowacyjności” – dodała Anabel González.
Proces przedsiębiorczego odkrywania
Bank Światowy przeprowadził ponad 500 wywiadów z zarządami firm z czterech województw: Dolnośląskiego, Świętokrzyskiego, Zachodniopomorskiego oraz Śląskiego. Dzięki tym rozmowom okazało się, że 40 proc. przebadanych przedsiębiorstw to firmy o dużym potencjale wzrostu opartego na innowacjach, tzw. „czempioni”.
„Czempioni” charakteryzują się dobrą dynamiką przychodów, dużymi wydatkami na badania i rozwój, wysokim odsetkiem sprzedaży na eksport oraz znaczącym udziałem kadry z wyższym wykształceniem technicznym. „Czempioni” mają silne nastawienie kierownictwa na wzrost przedsiębiorstwa oraz szeroką sieć kontaktów z klientami, dostawcami i innymi partnerami.
Wywiady z przedsiębiorcami, a także towarzyszące im spotkania Smart Lab z udziałem instytucji naukowych, ośrodków badawczo-rozwojowych i administracji publicznej pozwoliły również poznać najważniejsze bariery rozwoju, z jakimi borykają się polskie firmy. Są wśród nich: dostęp do finansowania, dostęp do nowych rynków, brak wykwalifikowanego personelu, wąska sieć kontaktów, braki tzw. miękkich umiejętności wśród pracowników, a także bariery w sposobie myślenia właścicieli.
Z wywiadów wynika również, że jedna czwarta przedsiębiorstw przebadanych przez Bank Światowy to firmy, które jeszcze nie wykorzystują w pełni swojego potencjału wzrostowego. Mogą one rozwijać się znacznie szybciej, jeśli zostaną odpowiednio pobudzone poprzez np. lepsze zarządzanie, lepszy dostęp do finansowania połączonego z doradztwem i wsparcie eksportu.
fot. mat. prasowe
Bank Światowy o innowacyjności polskich firm
„Przewagą modelu przedsiębiorczego odkrywania, który zaproponowaliśmy jest to, że opiera się on na oddolnym procesie rozpoznania popytu, potrzeb i potencjału polskich firm, i umieszczania biznesu u steru polityki innowacyjnej” – mówi Marcin Piątkowski, starszy ekonomista Banku Światowego odpowiedzialny za przygotowanie raportu.
„Rozmawiając z biznesem państwo orientuje się, skąd wieje wiatr innowacji i dokąd chcą dotrzeć najlepsze firmy. Państwo powinno działać w myśl zasady ‘nie da się pokierować wiatrem, ale można ustawić żagle’. Wierzymy, że wiedza zdobyta w trakcie procesu przedsiębiorczego odkrywania prowadzonego już na szerszą skalę w całym kraju przyczyni się do wyznaczania silnych priorytetów polityki innowacyjnej, lepszego dostosowania publicznego wsparcia do potrzeb przedsiębiorców i skupienia się na obszarach o największym potencjale innowacyjnym” – dodaje Marcin Piątkowski.
Przeczytaj także:
Ulga B+R - jak z niej skorzystać i jak prowadzić ewidencję?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
małe i średnie przedsiębiorstwa, sektor MSP, innowacje, innowacyjność przedsiębiorstw
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)