Najcenniejsze marki świata 2016
2016-06-09 11:11
Przeczytaj także: Najcenniejsze marki technologiczne świata 2015
- Najszybciej rosnącą kategorią jest odzież, gdzie odnotowano wzrost o 14% do poziomu 114 mld USD. Ze względu na dążenie do osiągania maksymalnych wyników marki takie jak Nike (+26%) czy Under Armour (nowość) wypuszczają na rynek specjalistyczne serie w segmencie premium, łącząc odzież sportową z rozwiązaniami technologicznymi (np. monitorowanie pracy serca), a także z bezpłatnymi aplikacjami, co daje konsumentom wrażenie dużej obecności marki w ich życiu.
- W kategorii B2B mamy efektywną działalnością biznesową, ale mało efektywne marki. Są one postrzegane jako bardziej odpowiedzialne niż marki konsumenckie (B2C), lepsze jako pracodawcy, oferujące opłacalność i stabilność, ale mniej ekscytujące czy dynamiczne. Mimo iż marki segmentu B2B są bardzo innowacyjne, zdobycie sobie takiego wizerunku wymaga dużych nakładów na komunikację. SAP (nr 22) i Adobe (nowość, nr 100) to te marki B2B, które są postrzegane przez klientów jako innowacyjne.
- Twórczą ingerencję w status quo obserwujemy również w rankingu marek. Niemal połowa (46) marek w tegorocznej pierwszej setce weszła do rankingu później, z kolei 54 marek utrzymuje się w rankingu od jego pierwszej edycji w 2006 r. Fakt ten dowodzi, że silna marka może utrzymać swoją wartość z biegiem czasu, jak również wskazuje, że nowe marki mogą z powodzeniem zatrząść stabilnymi fundamentami istniejącego rankingu.
- Silne emocje to sposób na wzmocnienie marek lokalnych. Marki lokalne dobrze rozumieją potrzeby swoich konsumentów, a tym samym zyskują udziały na rynku lokalnym, gdzie – doskonaląc funkcjonalność i marketing – również podbijają nowe regiony. Chińska marka Huawei (nr 50, +22%) błyskawicznie się zglobalizowała i odebrała część udziałów rynkowych gigantom takim jak Apple i Samsung.
Doreen Wang, kierująca badaniem BrandZ w Millward Brown, skomentowała to następująco:
„Najsilniejsze marki z Top 100 rozszerzają swój zasięg dzięki innowacjom i wkraczają w nowe kategorie, co zwiększa ich penetrację rynkową oraz rolę w codziennym życiu konsumentów. Takie działania niosą jednak ze sobą ryzyko, ponieważ prowadzą do zacierania się granic między poszczególnymi kategoriami, a marki mogą zaburzyć własną tożsamość. Dla marek, które chcą być silne i wyróżnialne niezwykle ważne okaże się teraz wyraźne wskazywanie swojego pozycjonowania i celu działań”.
O rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, istnieje już od dziesięciu lat. Jest to jedyne badanie, które łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail), aby wyodrębnić rolę marki w generowaniu sprzedaży i wartości dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Przeczytaj także:
Apple najcenniejszą marką świata 2024
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)