Prywatność w sieci to fikcja?
2016-06-10 11:23
Prywatność w sieci © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Cyberprzestępcy znają nawet nasze plany wakacyjne
Zakupy, czatowanie, planowanie podróży to tylko niektóre z aktywności online, które są zapisywane i przechowywane przez różne serwisy. Te dane szczególnie przydają się e-sprzedawcom, którzy przyglądają się stronom przeglądanym przez konsumentów, aby przygotować reklamy w sposób odpowiadający preferencjom użytkownika. Do tego obserwują nas również liczniki odwiedzin, narzędzia analizy ruchu oraz portale społecznościowe, które chcą wiedzieć co robimy i gdzie się wówczas znajdujemy.Nawet jeśli użytkownicy nie mają nic do ukrycia, myśl, że ogromne ilości informacji na ich temat mogą być przechowywane, sprzedawane osobom trzecim, a nawet ujawniane szerszej społeczności internetowej – która może mieć nieczyste intencje – jest niepokojąca. Większości użytkowników (79%) nie podoba się fakt, że są śledzeni, a mimo to 41% nie robi nic, aby się przed tym uchronić. Aż jedna na dziesięć osób (9%) nie była nawet świadoma tego, że jest obiektem śledzenia online.
„Konsumenci nie czują się dobrze z tym, że pewne organizacje śledzą ich aktywność online. Nie można ich za to winić. Dane uzyskane w wyniku śledzenia pozwalają reklamodawcom, a nawet szkodliwym użytkownikom, podejrzeć życie innej osoby – dowiedzieć się, gdzie wychodzi i jakie strony odwiedza. Jednak sedno problemu tkwi w tym, że wielu użytkowników po prostu nie posiada wystarczającej wiedzy, jeśli chodzi o zabezpieczenie się przed śledzeniem online. Są zaniepokojeni, ale nic nie robią w tej sprawie. Co gorsza, mogą w ogóle nie zdawać sobie sprawy, że narażają swoją prywatność” – powiedział David Emm, główny badacz ds. bezpieczeństwa IT, Kaspersky Lab.
Ponieważ tylko jedna czwarta (27%) konsumentów korzysta z trybu prywatności w swojej przeglądarce, a 11% stosuje specjalną wtyczkę dla zachowania prywatności, wiele pracy trzeba jeszcze włożyć w to, aby wszyscy konsumenci chronili swoją prywatność.
fot. mat. prasowe
Prywatność w sieci
Porady bezpieczeństwa
Eksperci z Kaspersky Lab przygotowali kilka porad, które pozwolą użytkownikom na zwiększenie prywatności online:
- Po pierwsze, zmień niektóre ustawienia przeglądarki – np. wyłącz automatyczną instalację dodatków, zablokuj podejrzane strony internetowe i okienka wyskakujące, ustaw obowiązkowe sprawdzanie certyfikatów SSL i zablokuj ciasteczka firm trzecich.
- Podczas instalowania nowego darmowego oprogramowania usuń zaznaczenie z opcji, które pozwalają umieszczać w systemie dodatkowe paski narzędzi, wtyczki i rozszerzenia. W przeciwnym razie mogą one – całkowicie legalnie – zostać wykorzystane w celu gromadzenia danych dotyczących klientów. Warto także pamiętać, że usunięcie raz zainstalowanych dodatków tego typu może być bardzo kłopotliwe.
- W miarę możliwości korzystaj ze stron HTTPS (tak powinien rozpoczynać się adres strony). Litera „S” znajdująca się na końcu tego ciągu oznacza, że ruch jest szyfrowany. Unikaj korzystania z usług pocztowych, portali społecznościowych oraz witryn handlu elektronicznego, które nie oferują połączenia HTTPS.
- Używaj dwóch różnych przeglądarek – jednej do podstawowych usług online (portale społecznościowe, poczta WWW, narzędzia zwiększające wydajność, handel elektroniczny), a drugiej do anonimowego surfowania po internecie – dzięki temu Twoja aktywność online nie zostanie powiązana z Twoją tożsamością.
- Stosuj szyfrowanie ruchu VPN.
- Korzystaj ze specjalnych funkcji prywatności, takich jak funkcja Surfowanie incognito w Kaspersky Internet Security – multi-device lub Kaspersky Total Security – multi-device. Mechanizm ten usuwa informacje o użytkowniku z ruchu sieciowego, dzięki czemu możesz anonimowo cieszyć się zasobami internetu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)