Prywatny przedsiębiorca 2005
2006-02-17 13:02
Przeczytaj także: Firmy z Ukrainy w Polsce po wybuchu wojny. Są najnowsze statystyki
Na przejście ‘na swoje’ częściej decydują się mężczyźni (57%), osoby z wykształceniem średnim i wyższym (89%), zamieszkali w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy (44%) – warto jednocześnie zauważyć, że całkiem sporo właścicieli prywatnych biznesów (prawie jedna trzecia) rekrutuje się z miasteczek nie przekraczających 50 tys. mieszkańców.W przeważającej większości prowadzone interesy to niewielkie, kilkuosobowe przedsięwzięcia – 64% właścicieli firm zadeklarowało jednoosobową działalność, a 26% z nich zatrudnia nie więcej niż 5 pracowników.
Nie dziwi fakt, że biznesmenom powodzi się lepiej niż przeciętnemu Polakowi – dochód netto gospodarstwa domowego jednej trzeciej z nich jest wyższy niż 3000 zł. Dużo częściej i do bardziej egzotycznych miejsc podróżują (tylko 19% z nich spędza urlop w domu), korzystają z prywatnej opieki medycznej (choć większość z nich – 67% stara się to robić sporadycznie), a na tygodniowe wydatki na zakupy, 46% z nich przeznacza więcej niż 200 zł. Zakupy robią w sklepach, które przede wszystkim znajdują się blisko ich miejsca zamieszkania, oferują szeroki asortyment i są otwarte w dogodnych godzinach.
Chętnie wypróbowują różne nowinki pojawiające się na sklepowych półkach, a jeśli chodzi o alkohole – kupują ochoczo niemalże wszystkie gatunki, choć najczęściej jest to wódka (Bols, Finlandia, Smirnoff) oraz wino.
Z internetu korzystają niemal wszyscy (85%) – najczęściej w domu poprzez stałe łącze oraz w siedzibie firmy. Sieć używają przede wszystkim do celów związanych z wykonywaną pracą (55%), obsługi poczty e-mail (52%), przeglądaniem aktualnych wiadomości (50%) oraz edukacyjnych (45%).
Interesują się sportem i dbają o piękny wygląd – jedna czwarta odwiedza gabinety kosmetyczne i solaria, a ponad 14% ćwiczy w salonach fitness/siłowniach oraz wygrzewa się w saunach.
Dane pochodzą z najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska (czerwiec 2005 rok). Próba badawcza wynosiła 23865 osób i obejmowała obszar całej Polski.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl