eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyWakacje 2016: kolejny cios w biura podróży

Wakacje 2016: kolejny cios w biura podróży

2016-06-15 12:33

Wakacje 2016: kolejny cios w biura podróży

Wakacje 2016 © ratmaner - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA przedstawił najświeższą, cykliczną analizę dotyczącą tegorocznych wyjazdów wakacyjnych poza granice naszego kraju. Autorzy opracowania tradycyjnie już wzięli pod lupę pierwsze siedem dni sierpnia, a więc okres, na który przypada tzw. wysoki sezon. Najnowsza porcja informacji nie niesie za sobą niestety zbyt dobrych informacji dla organizatorów turystyki wyjazdowej.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: Euro 2016 zabójcą zysków?

I. Raporty sprzedażowe LATA nadal nie budują optymizmu branży


Miniony tydzień był kolejnym, który nie przyniósł pozytywnych informacji odnośnie bieżącej sprzedaży w naszej turystyce wyjazdowej. Wprawdzie w raporcie bazującym na sprzedaży w systemie MerlinX wystąpił wzrost liczby sprzedanych imprez o 9 procent (imprez lotniczych o 8,2 procent), ale porównanie to było o tyle mało adekwatne, że przed rokiem tydzień obejmował Święto Bożego Ciała i nie zawierał ostatnich kluczowych dla sprzedaży dni miesiąca, a tegoroczny zawierał kluczową końcówkę miesiąca i nie obejmował Świąt. Za to za w pełni pozytywną informację może i powinien zostać uznany raport giełdowego Rainbowa o wzroście do końca maja o 14,2 procent liczby sprzedanych imprez sezonu zimowego 2016/17 w porównaniu do tego samego terminu w poprzednim roku.

Co ostatecznie przyniesie nadchodząca zima biurom agencyjnym i touroperatorom przekonamy się później, ale że agenci zdecydowanie wyciągają korzyści z ekspansji wiodących polskich organizatorów wyraźnie świadczą o tym rezultaty zakończonego niedawno sezonu zimowego. Otóż w biurze Rainbow sprzedaż w kanale agencyjnym wzrosła – pomimo generalnie spadkowego sezonu i prowadzonej równolegle sprzedaży w sieci placówek firmowych – o 11 procent.

fot. ratmaner - Fotolia.com

Wakacje 2016

Dość istotny i nieco zaskakujący spadek bieżących cen imprez może mieć związek z chwilowo słabszym niż oczekiwano popytem oraz z nieco silniejszym złotym.



Również krytykowane przez niektóre środowiska za rozwój własnych kanałów sprzedaży biuro Itaka daje agentom szanse na wydatnie zwiększanie sprzedaży. Nie podaje wprawdzie w tej kwestii aż tak dokładnych danych (nie jest spółką giełdową), ale ogólna sprzedaż zimy, która urosła o 35 procent i jej statystyczne normy rozkładu pozwalają szacować, że sprzedaż w kanale agencyjnym wzrosła o ponad 20 procent.

I to na dzisiaj w zasadzie koniec pozytywnych wiadomości dla turystycznych biur agencyjnych.

Wielkie media częściej nieprzychylne agentom turystycznym


Znacznie mniej przyjemne dla środowiska agencyjnego są powtarzające się od czasu do czasu niekorzystne pod jego adresem wypowiedzi we wpływowych mediach. Sygnalizowaliśmy już wcześniej ciekawsze przykłady z tego obszaru, a dzisiaj warto wspomnieć o wyemitowanym 8 czerwca br. materiale, który ukazał się na antenie bardzo wpływowej stacji radiowej, której udział w słuchalności populacji osób wyjeżdżających na zagraniczny wypoczynek może być bliski nawet 30-40 procentom (w całości populacji jest bliski 10 procentom). Przy okazji warto zaznaczyć, że poruszane w audycji tematy nie są bynajmniej spontaniczne, a sama audycja jest wcześniej planowana i bardzo profesjonalnie przygotowywana.

Abstrahując od skądinąd bardzo ciekawych domysłów jakie można snuć na temat jaki jest cel takich materiałów znacznie bardziej pragmatyczne jest jednak pochylenie się nad treścią merytoryczną i potencjalnymi skutkami takiego przekazu.
Generalnie można powiedzieć, że materiały z tego obszaru najczęściej dotyczą kwestii braku bezstronności agentów przy sprzedaży klientom produktów turystycznych oraz stanu ich kompetencji wobec wymagań współczesnego rynku. Ogólny klimat przekazu często podważa tezę o bezstronności agentów, co oznacza, że kieruje się on nie tylko interesem klienta, ale czasami również własnym. Natomiast osoby negujące w swoich wypowiedziach kompetencje agentów często wskazują na fakt, że całą potrzebną turyście wiedzę skuteczniej i lepiej można pozyskać wprost z Internetu, który daje dzisiaj ku temu bardzo rozległe i wciąż rosnące możliwości.

Przekazy tego typu mają zwykle dość dużą siłę rażenia, gdyż dotykają wrażeń, które tkwią już u klientów w podświadomości. Przyjęcie tych tez jako prawdziwe prowadzi do skutecznego podważenia zaufania części klientów do agentów turystycznych, co z kolei może prowadzić do uproszczonej konkluzji, że oto znaleziono rzeczywiste źródła szybkiej erozji pozycji agentów na polskim rynku turystycznym.

Sprawa ewolucji pozycji agentów jest wielowątkowa


Zjawisko przyspieszonego spadku pozycji środowiska agencyjnego na naszym rynku turystycznego w zasadzie nie podlega większej kwestii, ale przyczyny takiego trendu są jednak liczniejsze i bardziej złożone. Daje się ich wyodrębnić nawet ponad dziesięć, ale ich zestawianie nie jest rolą tego materiału. Aby jednakże pokazać jak bardzo różnorodne mogą to być przyczyny posłużymy się tylko dwoma przykładami, jednym teraźniejszym, który już działa oraz przyszłym, czyli takim, który może się niebawem zdarzyć.

 

1 2 ... 4

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: