Rynek dóbr luksusowych: czołowe marki 2016
2016-06-21 11:06
Luksusowa biżuteria © Constantinos - Fotolia.com
W minionym roku obrotowym sektorowi dóbr luksusowych udało wypracować się zadowalające wyniki sprzedaży - donosi trzecia już edycja raportu Deloitte „Global Powers of Luxury Goods 2016. Disciplined innovation”. 100 największych firm z branży zarobiło 222 mld dolarów, wobec wypracowanych rok wcześniej 214,2 mld. W najbliższej przyszłości branża ta nadal będzie się rozwijać. Motorem wzrostu mają być przede wszystkim Millenialsi oraz turyści zagraniczni. Aby jednak móc w pełni wykorzystać potencjał rozwojowy, producenci muszą położyć większy nacisk na ograniczenie ryzyka związanego z obecnością w mediach cyfrowych.
Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2015
Odnotowany w minionym roku obrotowym wzrost sprzedaży w sektorze dóbr luksusowych sięgnął 3,6 proc., podczas gdy w poprzednim roku było to ponad dwukrotnie więcej (8,2 proc.). Pomimo gorszego wyniku podkreślenia wymaga, że aż trzy czwarte firm ujętych w zestawieniu zanotowało wzrost sprzedaży, a 39 z nich osiągnęło wyższe przychody niż przed rokiem. W 45 przypadkach przekroczyły one miliard dolarów. Sytuację w branży komentuje Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte:„Przychody ze sprzedaży osiągane przez stu największych producentów dóbr luksusowych na świecie w dalszym ciągu wykazują tendencję wzrostową, mimo licznych trudności o charakterze ekonomicznym. Widoczne są również rozbieżności w wynikach finansowych firm. Większa liczba graczy osiągnęła dwucyfrowe wzrosty i rentowność sprzedaży, czemu towarzyszyła jednocześnie rosnąca liczba spółek, których sprzedaż uległa równie dużym spadkom” – mówi Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte.
Średni zysk netto dla całego TOP 100 wyniósł 11,4 proc. Średnia wartość sprzedaży przypadająca na jedną spółkę sięgnęła 2,2 mld dolarów, a żeby znaleźć się w zestawieniu trzeba było osiągnąć przychody na poziomie co najmniej 191 mln dolarów (wysokość przychodów firmy na setnym miejscu).
Jak zauważają eksperci Deloitte minęła właśnie połowa „dekady zmian” w branży dóbr luksusowych. Pierwsze pięć lat tego okresu do roku 2015 należało do konsumentów chińskich i zapoczątkowało zastosowanie technologii cyfrowych na niespotykaną dotąd skalę. Kolejne lata mają upłynąć pod znakiem dyscypliny. Zmianie ulegnie najprawdopodobniej wiele kluczowych obszarów otoczenia zewnętrznego – od ewolucji nawyków zakupowych konsumentów, poprzez integrację różnych kanałów sprzedaży oraz wprowadzenie bardziej złożonych modeli biznesowych, intensyfikację podróży zagranicznych i zwiększenie znaczenia konsumentów z pokolenia Milenialsów. Wszystkie te czynniki otwierają nowe możliwości przed podmiotami prowadzącymi działalność w branży dóbr luksusowych.
fot. Constantinos - Fotolia.com
Luksusowa biżuteria
Szczególne znaczenie dla wzrostu tego sektora będą miały jednak przede wszystkim zachowania konsumentów z pokolenia Y, którzy w porównaniu do innych pokoleń spędzają znacznie więcej czasu online, używając do tego różnych urządzeń cyfrowych.
„Milenialsi są bardzo wymagający, a jednocześnie mówi się o nich, że najważniejsza jest dla nich równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, a to wiąże się z tym, że nie stawiają na pierwszym miejscu kariery zawodowej. Dla producentów dóbr luksusowych oznacza to tyle, że najważniejsza dla nich rosnąca grupa klientów może zarabiać mniej niż przedstawiciele innych generacji. Firmy z tego sektora muszą więc zabiegać ze zdwojoną siłą o klientów nie do końca lojalnych i nieprzywiązujących się do konkretnych marek” – wyjaśnia Magdalena Jończak.
Milenialsi są też grupą, która coraz więcej podróżuje. Tymczasem 40 proc. przychodów ze sprzedaży produktów luksusowych stanowią wydatki zagranicznych turystów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wartość ta wzrosła o średnio 8 proc. rocznie, podczas gdy wzrost średniej sprzedaży ogółem na rynku dóbr luksusowych w tym samym czasie wynosił 6 proc. W tym kontekście należy zwrócić uwagę przede wszystkim na podróżnych z rynków wschodzących. W samych tylko Chinach mieszka 400 mln Milenialsów.
Przeczytaj także:
Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)