Wakacje 2016: w biurach podróży tęsknota za zimą?
2016-07-06 13:21
Przeczytaj także: Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku
I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Raporty sprzedażowe nadal napawają niepokojem
Miniony tydzień przyniósł niekorzystne informacje odnośnie bieżącej sprzedaży w branży turystyki wyjazdowej. Ostatni raport bazujący na sprzedaży w systemie MerlinX pokazuje kolejne głębokie spadki liczby sprzedanych imprez o 19,9 procent, a imprez lotniczych nawet o 21,1 procent, co zwiększyło skumulowany spadek liczby imprez do 9,5 a imprez lotniczych do ponad prawie 12,5 procent. Rzeczywista sytuacja może być jednak istotnie lepsza, a to za sprawą touroperatorów działających głównie poza systemem MerlinX, takich jak giełdowy Rainbow, którego dane wskazują na skumulowaną sprzedaż przewyższającą o blisko 20 procent średni wynik organizatorów operujących w systemie MerlinX oraz dużo bardziej konkurencyjnego cenowo niż przed rokiem TUI Poland.
Są to jednak tylko ogólne tendencje, które chociaż bazują w dużym stopniu również na innych wiarygodnych danych (np. z lotnisk), to nie pozwalają jednakże na precyzyjne ustalenie, jaki jest obecny biznesowy obraz polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Zimowa turystyka wyjazdowa Polaków kolejny raz urosła
O znacznie bardziej precyzyjną ocenę można się za to pokusić odnośnie sezonu zimowego 2015/16 na bazie opublikowanych w ostatnim tygodniu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) danych o ruchu czarterowym. Jako, że nadal jest to najważniejszy segment turystyki wyjazdowej dane te, po eliminacjach składników nie stanowiących de facto zorganizowanej turystyki wyjazdowej i uzupełnieniu o liczbę turystów podróżujących tanimi liniami, pozwalają z bardzo niewielkim błędem (najprawdopodobniej mniejszym od pół procenta) określić wyniki ostatniego sezonu w zimowej (listopad-marzec) lotniczej turystyce wypoczynkowej Polaków.
Przy rozpatrywaniu generalnej koniunktury w turystyce wyjazdowej Polaków należy brać pod uwagę zarówno segment turystyki zorganizowanej (czartery i pakiety organizowane w oparciu o przeloty tanimi liniami), jak również wycieczki organizowane przez turystów samodzielnie.
Generalny wniosek z danych jest taki, że w ostatnim sezonie zimowym liczba turystów kolejny raz wzrosła i to nawet bardziej niż to wcześniej można było przypuszczać. Co ważne wzrost ten nastąpił pomimo rekordowo wysokiej bazy, która była rezultatem bardzo dobrego sezonu oraz intensywnego wzrostu w poprzedzającej zimie 2014/15.
Na bazie dostępnych danych ogólną liczbę turystów można oszacować na około 300 tysięcy, co daje dynamikę wzrostu około 6,6 procent wobec sezonu poprzedzającego. Jest to łączny efekt spadku w czarterach (o 12,6 procent) i bardzo wysokiego wzrostu turystów podróżujących z LCC (zarówno z biurami, jak i samodzielnie - o ponad 117 procent).
Nie jest to tak imponujący postęp jaki miał miejsce w poprzednim sezonie (w czarterach o 22,6 procent, a łącznie o blisko 34 procent), ale należy pamiętać, że odbywał się on w warunkach nadal trwających obaw przed terroryzmem, które w ponad dwóch trzecich wyeliminowały z turystyki zimowej bardzo wcześniej popularny i korzystny cenowo Egipt. Touroperatorzy rozwinęli wprawdzie kierunki alternatywne (głównie egzotykę i Wyspy Kanaryjskie), ale trzeba pamiętać, że są one istotnie droższe i z tego powodu część klientów musiała zapewne zrezygnować z zagranicznego zimowego wypoczynku.
Rola LCC w zimowej turystyce wyjazdowej szybko rośnie
Poniżej przedstawiamy kilka uproszczonych zestawień przedstawiających zimową lotniczą turystykę wyjazdową w Polsce, a do kilku krótkich konkluzji powrócimy jeszcze w komentarzach poniżej. Dla zachowania spójności z danymi oficjalnymi dane przedstawiono w tzw. pax-ach (pasażer w jedną stronę), a dla obliczenia faktycznej liczby turystów trzeba je podzielić przez dwa.
fot. mat. prasowe
Rynek zimowej lotniczej turystyki wyjazdowej
Zwraca uwagę bardzo szybko rosnąca rola segmentu LCC, co jest rezultatem szybko rozbudowywanej oferty przelotów na wyspy Kanaryjskie.
Na wykresie zwraca uwagę bardzo szybko rosnąca rola segmentu LCC, która w dominującej mierze wynika z szybko rozbudowywanej oferty przelotów na wyspy Kanaryjskie. W ostatnim sezonie zimowym była ona reprezentowana przez sześć połączeń tygodniowo na Teneryfę (5 Ryanair i 1 Norwegian), cztery na Gran Canarię (3 Ryanair i 1 Norwegian) oraz jedno połączenie linii Ryanair na Fuerteventurę. W najbliższym sezonie zimowym z rejsów zrezygnował Norwegian, a trzy rejsy z Katowic rozpocznie Wizzair (Lanzarote i 2xTeneryfa). Oprócz Kanarów LCC poważniejszą rolę odgrywają zwłaszcza w ruchu na Cypr i na Maltę.
![Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami [© BillionPhotos.com - Fotolia.com] Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/turystyka-zagraniczna/Wakacje-2016-turystyka-musi-walczyc-z-innymi-branzami-180644-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)