Wakacje 2016: w biurach podróży tęsknota za zimą?
2016-07-06 13:21
Teneryfa © svf74 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku
I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Raporty sprzedażowe nadal napawają niepokojem
Miniony tydzień przyniósł niekorzystne informacje odnośnie bieżącej sprzedaży w branży turystyki wyjazdowej. Ostatni raport bazujący na sprzedaży w systemie MerlinX pokazuje kolejne głębokie spadki liczby sprzedanych imprez o 19,9 procent, a imprez lotniczych nawet o 21,1 procent, co zwiększyło skumulowany spadek liczby imprez do 9,5 a imprez lotniczych do ponad prawie 12,5 procent. Rzeczywista sytuacja może być jednak istotnie lepsza, a to za sprawą touroperatorów działających głównie poza systemem MerlinX, takich jak giełdowy Rainbow, którego dane wskazują na skumulowaną sprzedaż przewyższającą o blisko 20 procent średni wynik organizatorów operujących w systemie MerlinX oraz dużo bardziej konkurencyjnego cenowo niż przed rokiem TUI Poland.
Są to jednak tylko ogólne tendencje, które chociaż bazują w dużym stopniu również na innych wiarygodnych danych (np. z lotnisk), to nie pozwalają jednakże na precyzyjne ustalenie, jaki jest obecny biznesowy obraz polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Zimowa turystyka wyjazdowa Polaków kolejny raz urosła
O znacznie bardziej precyzyjną ocenę można się za to pokusić odnośnie sezonu zimowego 2015/16 na bazie opublikowanych w ostatnim tygodniu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) danych o ruchu czarterowym. Jako, że nadal jest to najważniejszy segment turystyki wyjazdowej dane te, po eliminacjach składników nie stanowiących de facto zorganizowanej turystyki wyjazdowej i uzupełnieniu o liczbę turystów podróżujących tanimi liniami, pozwalają z bardzo niewielkim błędem (najprawdopodobniej mniejszym od pół procenta) określić wyniki ostatniego sezonu w zimowej (listopad-marzec) lotniczej turystyce wypoczynkowej Polaków.
Przy rozpatrywaniu generalnej koniunktury w turystyce wyjazdowej Polaków należy brać pod uwagę zarówno segment turystyki zorganizowanej (czartery i pakiety organizowane w oparciu o przeloty tanimi liniami), jak również wycieczki organizowane przez turystów samodzielnie.
Generalny wniosek z danych jest taki, że w ostatnim sezonie zimowym liczba turystów kolejny raz wzrosła i to nawet bardziej niż to wcześniej można było przypuszczać. Co ważne wzrost ten nastąpił pomimo rekordowo wysokiej bazy, która była rezultatem bardzo dobrego sezonu oraz intensywnego wzrostu w poprzedzającej zimie 2014/15.
Na bazie dostępnych danych ogólną liczbę turystów można oszacować na około 300 tysięcy, co daje dynamikę wzrostu około 6,6 procent wobec sezonu poprzedzającego. Jest to łączny efekt spadku w czarterach (o 12,6 procent) i bardzo wysokiego wzrostu turystów podróżujących z LCC (zarówno z biurami, jak i samodzielnie - o ponad 117 procent).
Nie jest to tak imponujący postęp jaki miał miejsce w poprzednim sezonie (w czarterach o 22,6 procent, a łącznie o blisko 34 procent), ale należy pamiętać, że odbywał się on w warunkach nadal trwających obaw przed terroryzmem, które w ponad dwóch trzecich wyeliminowały z turystyki zimowej bardzo wcześniej popularny i korzystny cenowo Egipt. Touroperatorzy rozwinęli wprawdzie kierunki alternatywne (głównie egzotykę i Wyspy Kanaryjskie), ale trzeba pamiętać, że są one istotnie droższe i z tego powodu część klientów musiała zapewne zrezygnować z zagranicznego zimowego wypoczynku.
Rola LCC w zimowej turystyce wyjazdowej szybko rośnie
Poniżej przedstawiamy kilka uproszczonych zestawień przedstawiających zimową lotniczą turystykę wyjazdową w Polsce, a do kilku krótkich konkluzji powrócimy jeszcze w komentarzach poniżej. Dla zachowania spójności z danymi oficjalnymi dane przedstawiono w tzw. pax-ach (pasażer w jedną stronę), a dla obliczenia faktycznej liczby turystów trzeba je podzielić przez dwa.
fot. mat. prasowe
Rynek zimowej lotniczej turystyki wyjazdowej
Na wykresie zwraca uwagę bardzo szybko rosnąca rola segmentu LCC, która w dominującej mierze wynika z szybko rozbudowywanej oferty przelotów na wyspy Kanaryjskie. W ostatnim sezonie zimowym była ona reprezentowana przez sześć połączeń tygodniowo na Teneryfę (5 Ryanair i 1 Norwegian), cztery na Gran Canarię (3 Ryanair i 1 Norwegian) oraz jedno połączenie linii Ryanair na Fuerteventurę. W najbliższym sezonie zimowym z rejsów zrezygnował Norwegian, a trzy rejsy z Katowic rozpocznie Wizzair (Lanzarote i 2xTeneryfa). Oprócz Kanarów LCC poważniejszą rolę odgrywają zwłaszcza w ruchu na Cypr i na Maltę.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)