Polski eHandel B2C - mniej, ale za to lepiej
2003-03-20 23:47
© fot. mat. prasowe
Obroty polskiego eHandlu rosą, ale nadal zmniejsza się liczba sklepów internetowych. 87 proc. badanych sklepów twierdzi, że przynosi zyski. I-Metria w ramach cyklicznego badania rynku elektronicznego handlu detalicznego w Polsce przeprowadziła w lutym 2003 roku szóstą już edycję badania polskich sklepów internetowych. Wyniki badania opracowano w formie raportu "eHandel B2C w Polsce".
Liczba polskich sklepów internetowych
Obecnie w Polsce działa 660 sklepów internetowych. W ostatnim półroczu ich liczba zmalała o 90. Zdaniem analityków I-Metrii zmniejszanie się liczby sklepów internetowych jest spowodowane racjonalizacją nastrojów wokół eBiznesu. Choć tempo spadku liczby sklepów zwiększyło się w ostatnich sześciu miesiącach, analitycy uważają, że nie należy spodziewać się „dramatycznego spadku ich liczebności w najbliższych latach”.
fot. mat. prasowe
Wykres nr 1. Liczba sklepów internetowych w Polsce
Polskie sklepy internetowe "od środka"
Najczęściej wybieranymi przez sklepy sposobami reklamy są: rejestracja w wyszukiwarkach i katalogach internetowych (53 proc. badanych sklepów) oraz zamieszczanie informacji na zaprzyjaźnionych stronach (45,5 proc. badanych sklepów).
Najczęściej oferowaną przez sklepy internetowe grupą asortymentową pozostają książki i wydawnictwa (22 proc.), na kolejnych miejscach plasują się: sprzęt komputerowy, oprogramowanie, multimedia, gry komputerowe, elektronika, artykuły biurowe, ubrania iobuwie, sprzęt sportowy oraz artykuły erotyczne.
fot. mat. prasowe
Wykres 2. Top-10 najpopularniejszych kategorii asortymentowych w sklepach internetowych
Dla 79,5 proc. sklepów Internet jest dodatkowym kanałem sprzedaży, dla 20,5 proc. – stanowi jedyny kanał sprzedaży.
70 proc. badanych sklepów obsługuje również klientów instytucjonalnych, 30 proc. – tylko klientów indywidualnych.
26 proc. badanych sklepów sprzedaje w Internecie po niższych cenach niż w swoich oddziałach offline.
fot. mat. prasowe
Wykres 3. Różnica cen w sklepach internetowych i ich oddziałach offline
oprac. : I-Metria