Przeczytaj także: Rynek konsumencki 2004
Z badania GfK wynika, że Polacy 60+ to obecnie 21 proc. całej siły nabywczej w naszym kraju. Siła nabywcza jest to całkowita wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała w danym obszarze, w tym wypadku Polski, jest w stanie zakupić na przestrzeni jednego roku. Roczna wartość zakupów dokonywanych przez silver generation sięga obecnie 48,2 mld złotych. Oto jak prezentuje się struktura jej wydatków na FMCG w podziale na poszczególne formaty:- dyskonty (21 proc.),
- supermarkety (17 proc.),
- tradycyjne sklepy spożywcze (15 proc.),
- sklepy wielobranżowe (14 proc.),
- hipermarkety (12 proc.),
- drogerie (3 proc.),
- inne miejsca dokonywania zakupów (17 proc.).
Rezultaty przeprowadzonej analizy zaprzeczają wielu utartym przekonaniom na temat konsumentów-seniorów. I tak np. okazuje się, że silver generation nie tylko dobrze orientuje się w obowiązujących cenach produktów, ale również z ochotą korzysta z promocji cenowych - 6 na 10 badanych przyklasnęło stwierdzeniu, iż 61 „obniżki cen pozwalają zaoszczędzić mi dużo pieniędzy”. Niemniej jednak podczas dokonywania zakupów nie kierują się tylko przystępną ceną i promocją, często decydują się na produkty sprawdzone, ceniąc sobie dobrą jakość.
fot. mat. prasowe
Wzrost znaczenia silver generation
Udział tej grupy nabywców w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosi 29,9 proc.
Ponadto gospodarstwa domowe seniorów większą wagę przywiązują do produktów świeżych, ekologicznych oraz do poczucia większej odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją. Równocześnie seniorzy wykazują się większym przywiązaniem do marek, które zwykle kupują, a także do zakupów w tym samym sklepie. Doceniają atmosferę mniejszych i specjalistycznych placówek. To przywiązanie do marek wynika z niechęci do ryzyka związanego z zakupami nieznanych produktów. Przekładają sprawdzoną jakość ponad promowane nowości, a „markowość” produktów jest dla nich gwarancją jakości. Szczególnie jest to widoczne w przypadku żywności, na której nie oszczędzają. Często odbywa się to kosztem wydatków na dobra trwałe i inne kategorie non-food. 55 proc. deklaruje, iż nie lubi zmieniać marek, do których jest już przyzwyczajona, a 48 proc. czuję się przywiązana do marek, które kupuję.
fot. mat. prasowe
Struktura polskich gospodarstw domowych
Gospodarstwa domowe osób 50+ to obecnie niemal połowa ogółu.
fot. mat. prasowe
Siła nabywcza i kanały, w których zaopatrują się seniorzy
Osoby w wieku 60+ to 1/5 siły nabywczej.
Informacje o badaniu
Raport z badania Silver Generation powstał na podstawie danych pochodzących z dwóch źródeł: prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz wywiadów CAPI z osobami odpowiedzialnymi za zakupy produktów FMCG w gospodarstwach domowych. Próbę Panelu Gospodarstw Domowych stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
![Jak demograficzna rewolucja odmieni rynek nieruchomości? [© pixabay.com] Jak demograficzna rewolucja odmieni rynek nieruchomości?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-nieruchomosci/Jak-demograficzna-rewolucja-odmieni-rynek-nieruchomosci-247909-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)