Pokemon GO w social media
2016-07-26 11:13
Pokemarketing, fot.6 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Szczyt NATO w social media
Wcześniej, na uzbieranie takiej liczby wpisów o Pokemonach, potrzeba było ponad 2 miesięcy.Dwumiesięczna norma w jeden dzień
Trzeba złapać je wszystkie - mówią internauci i gracze z całego świata. Mobilna gra Pokemon GO, wykorzystująca geolokalizację i rzeczywistość rozszerzoną, podbiła również serca Polaków.
Od dnia premiery pojawia się ponad 10 tysięcy polskojęzycznych komentarzy na jej temat każdego dnia – tyle samo, ile dotychczas w ciągu dwóch miesięcy. Od maja do czerwca Polacy wspomnieli o Pikachu - jednym z najbardziej rozpoznawalnych (i pożądanych w Pokemon Go) pokemonów - ok. 500 razy. Od lipca jest to dzienna liczba wzmianek.
Temat podjęła także prasa – tylko w lipcu w druku pojawiło się blisko 250 wzmianek o grze.
Najbardziej aktywni w mediach społecznościowych są gracze z Warszawy, Poznania i Krakowa. Te miasta najczęściej pojawiają się w dyskusjach o grze. Na kolejnych miejscach znajdziemy także Wrocław, Szczecin oraz Łódź.
W kontekście gry internauci często wspominali również o Sosnowcu oraz Opolu. Powód? Polacy chętnie udostępniali związane z grą ciekawostki z tych miast. Mieszkaniec Sosnowca miał zostać nocą obudzony przez poszukiwacza stworów, a w Opolu na najlepszych łowców Pokemonów czeka… praca.
fot. mat. prasowe
W kontekście gry internauci często wspominali również o Sosnowcu oraz Opolu
Ciemna strona pokemona?
Aż 70% komentarzy w mediach społecznościowych na temat Pokemon Go ma pozytywny wydźwięk. Oznacza to, że gracze polubili tę zabawę i przychylnie wypowiadają się na jej temat.
fot. mat. prasowe
Wydźwięk publikacji
Najczęściej chwali się jej walory rozrywkowe i możliwość spędzenia wolnego czasu na świeżym powietrzu w nowy sposób. Polscy gracze doceniają także wartość integracyjną i społecznościową gry – na Facebooku umawiają się już na wspólne spacery połączone z poszukiwaniem Pokemonów.
fot. mat. prasowe
Najczęściej chwali się walory rozrywkowe gry
Najgłośniejsza krytyka Pokemon GO w social media w Polsce miała związek z kontrowersjami wokół możliwości gry na terenach Muzeum Auschwitz-Birkenau. Dyrekcja muzeum zaapelowała, by obszar byłego obozu koncentracyjnego został wyłączony z gry. Z podobnym problemem boryka się m.in. Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie.
fot. mat. prasowe
Post z Twittera
Pozostałe negatywne komentarze dotyczą jakości gry, oszustw i przestępstw z nią związanych, a także kilku kuriozów, m.in. narażania się na utratę zdrowia lub życia podczas poszukiwań wirtualnych stworów.
fot. mat. prasowe
Pokemon GO naraża na niebezpieczeństwo
Gracze mocno zaangażowani
63% autorów komentarzy o Pokemon GO to mężczyźni. Nazwa gry najczęściej pojawia się na Twitterze - znajdziemy tam blisko 50% wszystkich komentarzy na jej temat.
fot. mat. prasowe
Publikacje w podziale na media
Wzmianki o Pokemon GO są nieustannie bardzo angażujące. Dziennie, zyskują łącznie nawet ponad 800 000 interakcji. O grze w sieci piszą wszyscy - od youtuberów przez Maffashion po serwisy TVP Info czy TVN24.
Wśród serwisów internetowych, na wzmiankę o Pokemon Go najczęściej można było trafić na JoeMonster.org, DobreProgramy.pl i Gry.Onet.pl. 34% z blisko 300 artykułów w lipcu to publikacje serwisów o profilu ogólnoinformacyjnym, 30% - kultura/rozrywka, 28,5% - IT i nowe technologie. 4% tekstów to jednak także materiały portali z branży finansowej, m.in. BusinessInsider.com.pl, Bankier.pl czy Wyborcza.biz.
Dziennikarze najczęściej poruszali tam temat zysków, jakie z odrodzenia Pokemonów może czerpać Nintendo, i z pierwszych pozytywnych reakcji giełdy na popularność nowej gry.
Pokemarketing w pełni
Pozytywny wydźwięk i ogromna popularność tematu to wymarzone okoliczności także dla marek. W jaki sposób obecne w mediach społecznościowych polskie firmy podjęły ten wątek?
Pokemon GO wymaga spacerów, a zatem zareagowali producenci i sprzedawcy obuwia, m.in. ButSklep.pl:
fot. mat. prasowe
Pokemarketing
Producent sprzętu kuchennego Solgaz chwalił się znalezieniem ognistego pokemona pod fabryką firmy:
fot. mat. prasowe
Pokemarketing, fot.2
Spacery w słusznej sprawie? Pokemon GO i pomoc bezdomnym psom to doskonałe połączenie. Udowadnia to m.in. stowarzyszenie "Podaj Łapę":
fot. mat. prasowe
Spacery w słusznej sprawie?
Mentos proponował przekąskę podczas gry:
fot. mat. prasowe
Pokemarketing, fot.3
Do tematu nawiązało też Lenovo:
fot. mat. prasowe
Pokemarketing, fot.4
Warszawska galeria handlowa Złote Tarasy pochwaliła się polowaniem na własnym terenie:
fot. mat. prasowe
Pokemarketing, fot.5
Podobnie Stary Browar w Poznaniu:
fot. mat. prasowe
Pokemarketing, fot.6
Ceneo przypomniało jednego z najbardziej popularnych pokemonowych memów ostatnich dni:
fot. mat. prasowe
Ceneo - post
Producent aplikacji mobilnych WhallaLabs zamieścił trafną obserwację:
fot. mat. prasowe
WhallaLabs
Pokemony w Białymstoku łapał Dr Tusz, producent tuszów i tonerów do drukarek:
fot. mat. prasowe
Dr Tusz - post
Z tematem zmierzyły się nawet uniwersytety i szkoły wyższe, m.in. SGGW w Warszawie:
fot. mat. prasowe
SGGW w Warszawie
Podobne przykłady można byłoby mnożyć. Jak podaje portal PRoto.pl, Pokemon GO to także pole do popisu w dziedzinie marketingu miejsc.
„Menedżerowie lokali, wykorzystując umiejscowienie PokeStopów i PokeGymów (w których gracze mogą się pojedynkować) oraz płatne Lure Module – swoiste wabiki – przyciągają do siebie graczy, którzy są potencjalnymi klientami” – czytamy. Polscy przedsiębiorcy zaczęli już korzystać z tej szansy.
IMM w kontekście Pokemon GO zaobserwował także zwiększoną aktywność na facebookowych stronach typu "spotted". Jak poinformowała firma SimilarWeb, zajmująca się badaniem ruchu w internecie, są dni, kiedy internauci spędzają z grą Pokemon GO więcej czasu, niż na Instagramie czy Snapchacie.
Łukasz Jadaś,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)