Przemysł obronny i lotniczy na ścieżce wzrostu
2016-07-27 10:18
Samolot © renatsadykov - Fotolia.com
Coroczny raport Deloitte "Global Aerospace & Defense sector financial performance study" podaje, że w 2015 roku przychody przemysłu lotniczego i obronnego w ujęciu globalnym wyniosły 674,4 mld dolarów i były o 3,8 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jest to zasługa głównie lotnictwa cywilnego, w którym przychody zwiększyły się aż o 6,4 proc. Ale swoje przychody poprawił także sektor obronny (o 1,7 proc w porównaniu do roku 2014).
Przeczytaj także: Sprzedaż samolotów napędza przemysł lotniczy
W ubiegłym roku znaczący wzrost w branży A&D odnotowały przede wszystkim firmy z Europy, których przychody urosły o 8,2 proc., w porównaniu do 1,4 proc. wzrostu, który osiągnęły przedsiębiorstwa obronne i lotnicze z USA.W 2015 roku globalny sektor lotniczy i obronny urósł o 3,8 proc., tym samym prześcigając tempo wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 2,4 proc. Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 24,8 mld dolarów i osiągnęły poziom 674,4 mld dolarów.
„Jest to pozytywna zmiana, biorąc pod uwagę, że w 2014 roku było to jedynie 1,9 proc., a w 2013 roku 3,2 proc., podczas gdy w 2012 roku wzrost ten sięgnął aż 5,8 proc. Na odwrócenie tego negatywnego trendu miała wpływ poprawa sytuacji w sektorze obronnym, którego przychody w 2015 roku wzrosły o 1,7 proc., czyli 5,8 mld dolarów. W 2016 i 2017 roku firmy z tej branży prawdopodobnie utrzymają ten pozytywny kurs, a ma to związek z rosnącymi wydatkami na obronność w wielu krajach, w tym również w Polsce” – mówi Piotr Świętochowski, Dyrektor w Dziale Audytu, ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.
Wzrost przychodów całego sektora lotniczego i obronnego to jednak nadal przede wszystkim zasługa producentów samolotów i sprzętu lotniczego. W 2015 roku branża ta zwiększyła swoje przychody o 6,35 proc. do sumy 325,5 mld dolarów. Na ten dobry wynik wpłynęły przede wszystkim rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, Indiach oraz Chinach, a także konieczność wymiany przestarzałych maszyn na nowe, zużywające mniej paliwa.
W ubiegłym roku sektor lotnictwa cywilnego ustanowił nowe rekordy, jeżeli chodzi o ilości dostaw oraz zamówienia na nowe samoloty. Dostawy wzrosły o 3,3 proc. do poziomu 1 397 sztuk przy rekordowej liczbie zamówień, sięgającej 13 467 sztuk, co stanowi wzrost o 3,4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Oznacza to, że utrzymując obecne tempo produkcji, portfele zamówień sięgają dziewięciu lat i sześciu miesięcy. Wartość zamówień osiągnęła najwyższy w historii poziom 1,9 mld dolarów. Deloitte szacuje, że w latach od 2015 do 2034 sprzedanych zostanie 34 tys. sztuk samolotów odrzutowych o łącznej wartości katalogowej 5,47 bln dolarów.
W ubiegłym roku zysk operacyjny całej światowej branży lotniczej i obronnej wyniósł 70,2 mld dolarów. Z analizy Deloitte wynika, że w roku 2015 firmy produkujące sprzęt dla lotnictwa cywilnego i przemysłu obronnego z siedzibą w USA wygenerowały 424,1 mld dolarów przychodów, co daje im 62,9 proc. udziału w całym zestawieniu 100 największych przedsiębiorstw w sektorze A&D, zaś firmy europejskie – 203,9 mld dolarów (30,2 proc.).
fot. renatsadykov - Fotolia.com
Samolot
„Jednak dzięki większej konkurencyjności, wyższym wydatkom na obronność oraz stałemu wzrostowi produkcji liczby samolotów cywilnych w Europie, to te ostatnie zanotowały znaczący wzrost przychodów, wynoszący aż 8,2 proc. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw z USA wyniósł on jedynie 1,4 proc.” – wyjaśnia Piotr Świętochowski.
Analizując jedynie podsektor obronny w Europie był to wzrost przychodów w wysokości 6,8 proc., a w USA spadek w wysokości 0,9 proc.
W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu obronnego. Nadal palma pierwszeństwa należy do koncernu The Boeing Company (wzrost przychodów o 5,9 proc.), który w 2015 roku dostarczył 762 samoloty. Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus Group (wzrost o 6,2 proc.) oraz Lockheed Martin (wzrost o 1,2 proc.). Przychody dwudziestu największych firm z sektora A&D stanowią blisko 74,8 proc. przychodów całego zestawienia 100 firm z tej branży.
Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. roku do firmy Engility i sięgnął 52,5 proc. Spośród 100 analizowanych firm 34 zanotowało spadek przychodów. Większość z nich to producenci sprzętu obronnego.
Informacje o raporcie
Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej, których przychody osiągnęły poziom minimum 500 mln dolarów zgodnie ze sprawozdaniami finansowymi na 31 grudnia 2015 r .
Przeczytaj także:
Deloitte: rośnie produkcja samolotów i wydatki na obronność
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
przemysł obronny, przemysł lotniczy, branża lotnicza, sektor lotniczy, samoloty
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)