eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeSkuteczna reklama w interncie

Skuteczna reklama w interncie

2006-02-24 11:35

Która z form reklamy w internecie pozwala na wzrost świadomości marki i produktu? Która tak wpływa na lojalność konsumentów, że zwiększa powracalność użytkowników na stronę www i relatywnie wydłuża spędzany na niej czas? Która wyraźnie wygrywa w tych sferach oddziaływania w porównaniu z innymi formami e-marketingu? To advergaming, czyli gry reklamowe, które są coraz częściej stosowaną formą reklamy i promocji i to nie tylko w internecie.

Przeczytaj także: Jak pozyskać i zatrzymać klienta w Internecie?

Badania pokazują, że advergaming ma być najszybciej rosnącym segmentem w mediach w 2006 roku (wzrost o 40 proc.). Rośnie jego znaczenie wśród reklamodawców, a producenci gier umożliwiają umieszcza-nie przekazu reklamowego w swoich produktach. Na rynku pojawiają się brokerzy, którzy oferują wirtualną powierzchnię reklamową. Oprócz umieszczania billboardów przy głównych trasach komunikacyjnych, może-my teraz wykupić billboard np. przy trasie wyścigu w jednej z naszych ulubionych gier.

Kim jest gracz?

Do kogo trafia przekaz reklamowy pod postacią advergamingu? Wśród wielu osób pokutowało jeszcze do niedawna twierdzenie, że gry to domena nastolatków. Tak oczywiście było kilkanaście lat temu, kiedy pierwsze konsole do gier i komputery osobiste pojawiły się w powszechnym użyciu. Ówcześni gracze, wtedy dzieci i młodzież, już dorośli, ale bynajmniej nie zaprzestali grania. Dlatego obecnie przeciętny gracz to nie nastolatek, ale mężczyzna w wieku około 30 lat, z wyższym wykształceniem i zarobkami powyżej średniej krajowej. Według Nielsen Entertainment1 76 proc. graczy gier na konsole i MMOG (Massively Multiplayer Online Games) to mężczyźni z grupy wiekowej 18-34 lata. W roku 2004 oglądalność telewizji w tej grupie spadła o 12 proc., a czas poświęcony na gry wzrósł o 20 proc. Gracze średnio poświęcają 12 godzin w tygodniu na swoje hobby. Według badań przeprowadzonych przez GMI w maju 2005 w USA, 48 proc. osób grających w gry wideo chciałoby poświęcać im więcej czasu.

Kobiety zdecydowanie częściej zaczynają sięgać po gry, wciąż jednak nie zdominowały znacząco żadnej z ich kategorii. Prawie tak często jak mężczyźni grają w darmowe wersje online (49 proc. kobiet vs. 51 proc. mężczyzn)

Gry jako element kampanii reklamowej

Gry reklamowe to gry, które posiadają marketingowy kontekst. Mają na celu zwiększenie świadomości marki, produktu (marka czasami zupełnie nie kojarzy się z pro-duktem, należy więc uświadomić cechy produktu, a nie marki) i lojalności konsumentów. Za pomocą gry możemy lepiej wytłumaczyć konsumentowi specyfikę i konkretne cechy produktu (np. BMW użył gry do promocji modelu X3). Umieszczenie gry na stronie internetowej wydłuża czas kontaktu konsumenta z przekazem reklamowym. Gra może dać to, co niemożliwe jest w innych mediach – zmusza gracza do interakcji z reklamą, zapewnia lepszą rozpoznawalność produktu i może zwiększyć sprzedaż skuteczniej niż tradycyjne reklamy.

Reklamodawcy mają coraz większe pole manewru. Mogą wybierać spośród prostych, istniejących już gier, które tylko branduje się na potrzeby konkretnej firmy. Firmy o zasobniejszym portfelu mogą zdecydować się na przygotowanie gry według scenariusza odnoszącego się do ich produktów i potrzeb. Tego typu gry, dostosowane do określonych potrzeb klienta, wykorzystują już do swoich działań takie firmy, jak BMW, Chrysler, Ford, Pepsi czy Coca-Cola.

Gry - skuteczne narzędzia

Jednym z bardziej skutecznych przykładów wykorzystania advergamingu ostatnich tygodni jest gra stworzona na potrzeby marki Pringles (Procter&Gamble). „King Kong Jump” – prosta w swojej formule i scenariuszu gra, nawiązująca kreacyjnie do lat 80. Ta prosta „zręcznościówka” przyciągnęła w ciągu pierwszych trzech tygodni od rozpoczęcia kampanii ponad 503 000 unikalnych graczy, przy czym każdy z nich za-grał w grę średnio cztery razy. Ponadto procterowski „King Kong” trafił na listę najpopularniejszych na świecie gier wirusowych ostatnich tygodni. Decydując się na tego typu kampanię oczywiście trudno jest przewidzieć, jakie przełożenie będzie miała na sprzedaż chip-sów czy biletów do kina (gra powstała jako element wspierający kampanię promocyjną filmu „King Kong”). To, co na sto procent udało się uzyskać dla marki Pringles, to wzrost jej świadomości.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: