Skuteczna reklama w interncie
2006-02-24 11:35
Przeczytaj także: Jak pozyskać i zatrzymać klienta w Internecie?
Zamiast głowić się nad scenariuszem, który porwie graczy, firmy mogą zdecydować się na zastosowanie product placement w określonej grze. Gra nie została stworzona z myślą o konkretnym produkcie czy kampanii reklamowej, ale w samej grze pojawia się branding, np. logo produktu na bandach w grach z wyścigami samo-chodów czy na wirtualnym Time Square billboardy realnych firm. Jako że gry są odzwierciedleniem realnego świata, reklamy w grze z punktu widzenia gracza są naturalnie wpisane w otoczenie.
Czy opłaca się product placement w grach? Jako odpowiedź powinna wystarczyć analiza statystyk. W 2004 r. w samych Stanach Zjednoczonych sprzedano gier na konsole i komputery osobiste za ponad 7,3 miliarda dolarów, podczas gdy wpływy ze sprzedaży biletów kinowych wygenerowały 9,4 miliarda dolarów.
Gry cieszą się coraz większą popularnością, nie tylko w internecie i na konsolach, ale również wśród użytkowników telefonów komórkowych. Dla tych ostatnich, ze względu na rozwój technologii i coraz większą dostępność zaawansowanych aparatów, oferta jest najbogatsza. Coraz chętniej nie tylko gramy w gry na komórkach, ale i pobieramy nowy kontent rozrywko-wy. Gry reklamowe mogą być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym pod pewnymi warunkami.
Aspekty do uwzględnienia w kampanii advergamingowej
Gra powinna być komunikowana we wszystkich kanałach promocji produktu, nie tylko online, ale i offline, np. adres internetowy komunikowany w kampanii prasowej. I co jest bardzo ważne, skuteczność gry (szczególnie z punktu widzenia reklamodawcy) będzie o wiele większa, jeżeli powiążemy ją z budowaniem bazy danych konsumentów (czyli użytkownik musi się np. zalogować, żeby zagrać lub zapisać swój wynik). Baza pozwala również na weryfikację wyników i ich przełożenie na konkretne działania pod kątem produktu. Taką formułę weryfikacji zastosował np. Chrysler, który zdecydował się na promocję za pomocą prostych gier sportowych i puzzli. Jednak, aby zagrać, należało się zarejestrować. Dzięki temu firma mogła uzyskać statystyki potwierdzające, że z 3,5 miliona osób, które zarejestrowały się i pobrały gry brandowane przez Chryslera w ciągu 18 miesięcy, 10 tysięcy zdecydowało się na zakup samochodu tej firmy.
Szczególnie wysoką efektywność dają gry będące elementem kampanii wirusowej. Dzięki samoczynnej promocji wzrasta odsetek osób odwiedzających stronę i popularność gry. Jeżeli zależy nam, aby nasza gra mogła stać się popularnym wirusem, zadbajmy o to, aby można było ją łatwo rozprzestrzeniać, np. umieścić pod adresem www (link jest łatwo przesłać, a dodatkowo nietrudno badać liczbę wejść na stronę).
Takie elementy jak „poleć znajomemu” pozwalają również na łatwiejszą promocję. Pop up reklamowy może zostać zablokowany, a podczas reklamy w telewizji możemy zawsze przełączyć się na inny kanał. Gdy zaś otrzymamy grę poleconą przez znajomego, to zapewne nasz stosunek do reklamowanej przez nią marki nie po-wstrzyma nas przez zagraniem. Pod warunkiem, że gra będzie na tyle atrakcyjna, że skupi naszą uwagę, a jeszcze lepiej, gdy będziemy sami chcieli ją przesyłać dalej.
Advergaming to przykład na to, jak można połączyć przyjemne z pożytecznym. To forma reklamy, która z jednej strony zapewnia rozrywkę, a z drugiej strony edukuje i zwiększa świadomość marki. Jest to połączenie jednego z najbardziej mierzalnych mediów (internetu) z jednym z mediów najbardziej wciągających. Użycie gier do celów marketingowych pozwala nie tylko na zbieranie danych o potencjalnych konsumentach--graczach, ale również targetowanie przekazu do określonych grup. To bardzo często jedyna metoda dotarcia z przekazem reklamowym do konsumentów, którzy ignorują tradycyjne przekazy marketingowe (czyli np. reklamy telewizyjne). W końcu czasami reklamę można polubić…
Ewelina Chlebińska, jest project managerem w Agencji Interaktywnej HYPERmedia. kontakt: e.chlebinska@hypermedia.pl
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce
1 2
oprac. : Ewelina Chlebińska / Marketing w Praktyce