Zaskakujące wyniki badań: za zakupy online wolimy płacić gotówką
2016-08-03 20:30
![Zaskakujące wyniki badań: za zakupy online wolimy płacić gotówką [© designcreator - Fotolia.com] Zaskakujące wyniki badań: za zakupy online wolimy płacić gotówką](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-Internetowe/Zaskakujace-wyniki-badan-za-zakupy-online-wolimy-placic-gotowka-179481-200x133crop.jpg)
Za e-zakupy płacimy gotówką © designcreator - Fotolia.com
Przeczytaj także: Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Jak wynika z badania Gemius “E-Commerce w Polsce 2016” 48 proc. polskich internatów tj. około 12 mln osób, robi zakupy w Internecie. Sklepy online oferują szeroki wachlarz możliwości płatności za zakupy: przelewy bankowe, platformy płatności online np. PayU, DotPay, Przelewy24, płatności kartą oraz PayPal, zwykle dostępna jest również płatność gotówką przy odbiorze. Jak wynika z analizy Lizard Media, z tej ostatniej możliwości korzysta bardzo duża liczba polskich konsumentów.42 proc. transakcji spośród 70 tys. uwzględnionych w analizie, to płatności przy odbiorze, najczęściej gotówką. W sklepach branży sportowej to aż 43 proc. wszystkich płatności, w branży jubilerskiej 44 proc., a w sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. Co ciekawe najrzadziej z opcji płatności przy odbiorze korzystają konsumenci sklepów branży szkła dekoracyjnego i użytkowego, z których znacząca liczba to osoby 50+.
– Ta rozbieżność pomiędzy stale rosnącą liczbą kupujących w sklepach online, a coraz częściej wybieraną opcją płatności przy odbiorze bardzo zastanawia – mówi Paweł Biliński z Lizard Media. – Z pewnością nie chodzi tu o barierę technologiczną, gdyż nowoczesne sklepy internetowe udostępniają wiele wygodnych opcji płatności online – dodaje Paweł Biliński.
Wyniki badania są tym bardziej zaskakujące, że wszystkie analizowane transakcje dokonane były w sklepach internetowych w których użytkownicy musieli zalogować się i podać swoje dane, a nie serwisów pośredniczących takich jak Allegro, czy OLX (wcześniej Tablica.pl).
Dlaczego płacimy przy odbiorze?
Dlaczego, pomimo coraz większej dostępności oraz łatwości przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, klienci wybierają płatność przy odbiorze?
Wśród najczęściej wymienianych przyczyn znalazły się:
- chcemy obejrzeć produkt fizycznie, zanim za niego zapłacimy
- robimy zakupy dla innej osoby, która płaci przy odbiorze
- w danej chwili nie mamy pieniędzy na koncie bankowych
- w czasie zakupów online z jakiegoś powodu nie chcemy logować się do bankowości internetowej ponieważ np. ktoś mógłby zobaczyć nasze hasła
- w czasie zakupów nie mamy dostępu do tokena, kodów do transakcji lub telefonu, aby odebrać kod autoryzacyjny z banku
- nie chcemy, aby transakcja była widoczna w historii transakcji konta lub karty
Ponieważ analiza dotyczy dużych, renomowanych sklepów online, które mają również rozbudowaną sieć sklepów fizycznych, wykluczyć należy element braku zaufania klientów do sklepu, że towar nie zostanie wysłany.
Wyniki analizy danych zaskakują. Jak deklarują przedstawiciele Lizard Media, w najbliższym czasie możemy spodziewać się pogłębionych badań jakościowych wśród kupujących online, aby dowiedzieć się z czego wynika tak duża popularność płatności gotówkowych, albo tak mała transakcji online.
![BLIK podsumował 2023 rok. Ma powody do zadowolenia [© Pexels z Pixabay] BLIK podsumował 2023 rok. Ma powody do zadowolenia](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/BLIK/BLIK-podsumowal-2023-rok-Ma-powody-do-zadowolenia-258023-150x100crop.jpg)
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)