6 mitów o PR, w które wierzą polskie firmy
2016-08-13 00:28
Public Relations © Coloures-pic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Internetowy Public Relations dla MŚP
Począwszy od mylnego rozumienia terminu Public Relations, przez brak rozróżnienia działań wizerunkowych od marketingowych, a skończywszy na błędnym założeniu, że działania PR można robić z „doskoku” – eksperci z Praktycy.com wskazują 6 mitów o PR, w które najczęściej wierzą firmy.Mit 1. – PR nam niepotrzebny
Gdy przedsiębiorca po usłyszeniu pytania: „Czy prowadzą państwo działania z zakresu PR?” bez namysłu odpowiada, że go nie potrzebuje, można domniemywać, że nie do końca rozumie pojęcie Public Relations. PR rozumiany jako dbanie o dobry wizerunek firmy, a w konsekwencji umacnianie jej pozycji na rynku, jest potrzebny każdemu przedsiębiorstwu. Public relations to nie tylko komunikacja z mediami, ale całość relacji z otoczeniem – klientami, pracownikami, zarówno aktualnymi, jak i potencjalnymi, partnerami biznesowymi, liderami opinii, itd. Duża firma może nie narzekać na relacje z klientami, natomiast może zależeć jej na poprawie wizerunku wśród pracowników oraz specjalistów, których dopiero chce zrekrutować.
Mit 2. – PR jest tylko dla wybranych
Przedsiębiorcy obawiają się, że na działania PR mogą sobie pozwolić wyłącznie największe i bardzo bogate firmy. Nic bardziej mylnego. Według opinii Praktycy.com, wielkie przedsiębiorstwa nie korzystają z usług PR tylko dlatego, że dysponują znacznymi środkami finansowymi, ale przede wszystkim dlatego, że mają świadomość jak ważna jest dbałość o wizerunek przedsiębiorstwa. „Bycie małą firmą” nie stanowi usprawiedliwienia dla zaniechania tego rodzaju działań. O ile jeszcze kilka lat temu, małe i średnie przedsiębiorstwa korzystały z usług PR wyłącznie w sytuacjach kryzysowych lub wcale, to dziś zaczyna się to zmieniać. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez Millward Brown, w ciągu najbliższych lat rola Public Relations w firmach ma wzrosnąć o 27 proc.
Mit 3. – PR ma sprzedawać. Najlepiej od razu
PR to nie reklama, nastawiona na szybkie skłonienie konsumentów do nabycia określonych towarów lub skorzystania z usług firmy. Działania Public Relations przynoszą realne korzyści w dłuższej perspektywie czasowej (choć oczywiście nie brakuje przykładów, w których PR sprzedaje). Niejednokrotnie firmy nie dostrzegają tej podstawowej różnicy, stąd późniejsze rozczarowania, gdy nie widzą natychmiastowych efektów sprzedażowych, których oczekiwali.
Mit 4. – Każdy może być PR-owcem
Wśród przedsiębiorców pokutuje przekonanie, że działania PR to nic trudnego, każdy w firmie może się nimi zajmować, gdy zajdzie potrzeba zakomunikowania różnych informacji otoczeniu. Tymczasem jest to zadanie czasochłonne, które warto powierzyć doświadczonej osobie lub profesjonalnej agencji, odpowiedzialnej za pożądany wizerunek przedsiębiorstwa. Kolejnym błędnym założeniem, jak tłumaczą eksperci z Praktycy.com, jest twierdzenie, że działania PR można robić niejako „z doskoku”. Aby Public Relations faktycznie przynosił przedsiębiorstwu realne korzyści, powinien być prowadzony systematycznie, bazując na długofalowej strategii.
fot. Coloures-pic - Fotolia.com
Public Relations
Mit 5. – Jak PR to tylko czarny
Termin „czarny PR” stał się bardzo popularny i często tak właśnie określa się propagandę, która nie ma zbyt wiele wspólnego z Public Relations. „Czarny PR” posługuje się przede wszystkim fałszywą i nieprawdziwą informacją, a jej celem jest zaszkodzenie interesom konkurencji, czy to biznesowej czy też politycznej. Public relations zawsze oznacza rzetelną komunikację opartą na prawdziwych informacjach.
Mit 6. – Po co komu PR w dobie content marketingu?
Content marketing stał się jednym z kluczowych trendów w marketingu, a o jego skuteczności najlepiej świadczą liczby. Dobre jakościowo treści mogą pomóc w sprzedaży – generują o 62 proc. mniejsze koszty niż inne działania marketingowe oraz zapewniają 3 razy więcej leadów sprzedażowych. Choć niektórzy eksperci uważają, że content marketing wkrótce przejmie również rolę, którą do tej pory pełnił PR, to jednak trzeba pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, obie dziedziny wzajemnie się uzupełniają i nie ma większego sensu mówić o zastąpieniu jednej przez drugą. Po drugie, PR to nie tylko same treści, ale wszystkie narzędzia i działania podejmowane w celu budowania relacji pomiędzy firmą a otoczeniem.
Stereotypy na temat PR-u często skutkują tym, że wiele firm rezygnuje z prowadzenia takich działań. W ten sposób przedsiębiorcy nakładają na siebie ograniczenia i zamykają drogę do znaczącego zwiększenia świadomości marki firmy, jej produktów lub usług, pozyskiwania nowych klientów czy najlepszych pracowników.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)