Handel elektroniczny w 2005 roku
2006-02-27 14:09
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
ŚwiatW Wielkiej Brytanii ustanowiono rekord sprzedaży online. W 2005 roku Brytyjczycy robiąc zakupy przez Internet wydali łącznie 8,2 miliardów funtów. Statystki mówią, że co czwarty mieszkaniec wysp kupuje towary korzystając z sieci.
Z raportu Verdict, firmy zajmującej się analizowaniem rynku wynika, że ilość dokonanych transakcji internetowych jest większa o ponad 25 proc. w porównaniu do roku 2004. Takie tempo wzrostu znacznie wyprzedza tendencje na rynku ogólnym. O około 25 proc. wzrosła również liczba klientów kupujących za pomocą Internetu (przeszło 14 milionów).
Internet pozwala klientom na wyszukiwanie produktów o najniższych cenach w czasie, który im najbardziej odpowiada. To właśnie internetowe zakupy stanowią największą konkurencję dla tradycyjnych sklepów.
Według specjalistów z Verdict bardzo dużą grupę osób kupujących przez internet stanowią ludzie powyżej 55 roku życia. Obecnie "srebrnych serferów" jest około 2.7 miliarda (dwukrotnie więcej niż w roku poprzednim). Wydają oni średnio 458 funtów rocznie.
Największą grupę kupujących stanowią ludzie z przedziału od 35 do 44 lat. Ze wszystkich funtów wydanych w sieci 30 proc. pochodzi właśnie od nich. Kobieta na zakupy online przeznacza 579 funtów, mężczyzna 543.
Świąteczna gorączka
Większość obrotu e-sklepy realizują w okresie świąteczno-noworocznym. W Stanach Zjednoczonych obroty sklepów internetowych w ciągu 51 dni okresu przedświątecznego (początku listopada do 21 grudnia) wyniosły w roku 2005 aż 17,48 mld dolarów, co oznacza 24-procentowy wzrost względem roku 2004, w którym wydano 14,08 mld USD.
W 2005 roku rynek e-handlu w USA wspomógł strajk komunikacji miejskiej w Nowym Jorku. Podczas pierwszych dwóch dni strajku wydatki Nowego Jorku na zakupy przez internet wzrosły o 28 procent.
Polska
W Polsce działa już ponad tysiąc sklepów internetowych, rok wcześniej było ich około 700. tak jak na świecie, również i w polskich e-sklepach największy ruch panuje w okresie świąteczno-noworocznym (ostatni kwartał roku). Według danych firmy Gemius, zakupy online cieszą się najmniejszą popularnością wśród internautów z największych miast. Znaczne zainteresowanie e-sklepami oraz internetowymi aukcjami wykazują użytkownicy internetu z miast do 20 tys. mieszkańców.
![Polacy nie są gotowi na zakupy online w metaverse [© pixabay.com] Polacy nie są gotowi na zakupy online w metaverse](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/e-commerce/Polacy-nie-sa-gotowi-na-zakupy-online-w-metaverse-249379-150x100crop.jpg)
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl