Marketing SMS: w Polsce ma to duży sens
2016-08-16 13:12
![Marketing SMS: w Polsce ma to duży sens [© fotofabrika - Fotolia.com] Marketing SMS: w Polsce ma to duży sens](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/komunikacja-sms/Marketing-SMS-w-Polsce-ma-to-duzy-sens-180050-200x133crop.jpg)
Polak lubi SMS-y bardziej niż przeciętny Europejczyk © fotofabrika - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak e-commerce korzysta z komunikacji mobilnej?
Dane zawarte we wspomnianym we wstępie opracowaniu UKE wskazują, że przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła aż 83 SMS-y na miesiąc. To bardzo dobry wynik, zważywszy że średnia unijna to 68 sztuk. Największą ilość wiadomości tekstowych (255/miesiąc) wysyłają Francuzi. Na drugim biegunie zestawienia, co może być sporym zaskoczeniem, znalazły się Niemcy (12/miesiąc) oraz Hiszpania (3/miesiąc).O korzyściach płynących z popularności SMS-ów w naszym kraju mówi Andrzej Ogonowski, PR & Marketing Director w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki SMS.
- Jesteśmy jednym z największych rynków w Europie, z dużym potencjałem, a popularność SMS-a to bardzo dobra wiadomość dla kreatywnych marketerów, którzy mają pomysł, jak mądrze to wykorzystać. W dodatku, jak pokazały wyniki badania Ipsos, Polacy są otwarci na otrzymywanie wiadomości handlowych na telefon i wskazują SMS jako ich najlepszą formę.
Czy nasz rodzimy biznes potrafi wykorzystać oba te bonusy: duży potencjał ludnościowy Polski oraz sympatię Polaków do wiadomości SMS?
– W handlu czy usługach komunikacja jest rzeczą kluczową. Ale kiedy spojrzymy na porównanie: sklepy stacjonarne vs e-commerce, widać wyraźnie, że sklepy stacjonarne komunikują się bardziej – mówi Paweł Tkaczyk, CEO Midea.
Według badania „Komunikacja mobilna w biznesie” przeprowadzonego przez Ipsos Polska na zlecenie SMSAPI.pl niemal 62% sklepów stacjonarnych wysyłało ogólne oferty handlowe do własnej bazy klientów. Sklepy stacjonarne często stosowały także spersonalizowany przekaz – takie oferty rozsyłało do własnej bazy klientów niespełna 47% z nich. Mniej popularna była natomiast akwizycja, którą stosowało nieco ponad 13% sklepów. Wyniki badań Ipsos pokazują też, że 65% sklepów stacjonarnych wysyła powiadomienia do klientów w trakcie realizacji zamówienia bądź rozpatrywania zgłoszenia. Jest to zarazem jedyna forma komunikacji z klientem, którą firmy stacjonarne stosują rzadziej niż przedsiębiorstwa e-commerce.
fot. mat. prasowe
SMS - sklepy stacjonarne
65% sklepów wysyła powiadomienia do klientów w trakcie realizacji zamówienia.
Jak widać, z wysyłki powiadomień do klientów korzysta 84% sklepów e-commerce. Jest to statystyka o tyle zrozumiała, że proces zakupowy przez Internet częściej wymaga tego typu potwierdzeń niż w tradycyjnym handlu. Zwraca uwagę niewielki odsetek firm e-commerce wysyłających oferty do własnej bazy klientów. Spersonalizowane oferty rozsyła 22% z nich, a ogólne oferty – już tylko 17,5%. Sklepy e-commerce rzadko stosują też akwizycję. Robi to jedynie 3% z nich.
– Chociaż mogłoby się wydawać, że narzędzia do komunikacji mobilnej będą w głównej mierze wykorzystywane przez branżę e-commerce, to nie do końca jest to prawdą – sklepy stacjonarne w większości przypadków nie pozostają w tyle! – komentuje Grzegorz Błażewicz, CEO Sales Manago. – Obrazuje to kierunek wielokanałowości czy automatyzacji marketingu nie tylko w działaniach on-line.
Zgadza się z tym Paweł Tkaczyk:
– Sklepy internetowe mają trochę do nadrobienia w kwestii komunikacji z klientami.
fot. mat. prasowe
SMS - e-commerce
Więcej niż 1/5 przedstawicieli e-commerce wysyła swoim klientom oferty handlowe.
Jak więc zachęcić branżę e-commerce (i nie tylko) do aktywniejszego korzystania z możliwości, jakie stwarza komunikacja SMS? Pomocna może okazać się garść statystyk.
Przede wszystkim zwraca uwagę bardzo wysoki odsetek otwieralności wiadomości przesyłanych SMS-em. Ponadto imponuje krótki czas, w jakim wiadomość po wysłaniu dociera do adresata, a następnie szybkość, z jaką zostaje odczytana. Co więcej, krótki link wysłany SMS-em zostanie kliknięty przeciętnie w 45 sekund po odczytaniu wiadomości. Jeśli dodamy do tego statystykę pokazującą, że w ciągu dnia średnio 150 razy sięgamy po telefon, otrzymujemy obraz szybkiej i skutecznej komunikacji z klientem.
– Pamiętajmy jednak, żeby wysyłając klientom wiadomości SMS, nie popełniać podstawowych błędów – przypomina Andrzej Ogonowski z SMSAPI.pl. – 95% osób nie chce otrzymywać niezamawianych komunikatów, dlatego w komunikacji mobilnej tak ważne jest systematyczne budowanie bazy kontaktów.
fot. mat. prasowe
Marketing SMS
97% wiadomości SMS wysyłanych z biznesowej bramki dociera w ciągu 10 sekund.
Ważnych informacji dla marketerów planujących działania mobilne dostarczają wyniki badania Ipsos Polska dla SMSAPI.pl na temat preferencji konsumentów w zakresie otrzymywania ofert handlowych na telefon. Okazuje się, że 33% Polaków w wieku powyżej 15 lat otrzymuje oferty handlowe na telefon komórkowy. Z kolei 44% badanych dopuszcza możliwość skorzystania z tak dostarczonej oferty.
Biorąc pod uwagę wyniki badań i potencjał, jaki wciąż tkwi w polskim rynku, można się spodziewać, że znaczenie komunikacji mobilnej będzie wzrastać. Jak podkreślają specjaliści, określenia „rok mobile” są już niewystarczające. Możemy już bowiem mówić o dekadzie mobile, która zmusza marketerów do coraz śmielszego stosowania komunikacji mobilnej w strategii marketingowej firmy.
– W erze mobile niemożliwe jest niestosowanie narzędzi do komunikacji mobilnej – podsumowuje Grzegorz Błażewicz.
fot. mat. prasowe
Polacy a marketing SMS
Ponad 1/3 Polaków w wieku powyżej 15 lat otrzymuje oferty handlowe smsem.
![12 powodów, dla których warto stosować sms-y w e-commerce [© MG - Fotolia.com ] 12 powodów, dla których warto stosować sms-y w e-commerce](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/komunikacja-sms/12-powodow-dla-ktorych-warto-stosowac-sms-y-w-e-commerce-206787-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)