Marketing SMS: w Polsce ma to duży sens
2016-08-16 13:12
Polak lubi SMS-y bardziej niż przeciętny Europejczyk © fotofabrika - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak e-commerce korzysta z komunikacji mobilnej?
Dane zawarte we wspomnianym we wstępie opracowaniu UKE wskazują, że przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła aż 83 SMS-y na miesiąc. To bardzo dobry wynik, zważywszy że średnia unijna to 68 sztuk. Największą ilość wiadomości tekstowych (255/miesiąc) wysyłają Francuzi. Na drugim biegunie zestawienia, co może być sporym zaskoczeniem, znalazły się Niemcy (12/miesiąc) oraz Hiszpania (3/miesiąc).O korzyściach płynących z popularności SMS-ów w naszym kraju mówi Andrzej Ogonowski, PR & Marketing Director w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki SMS.
- Jesteśmy jednym z największych rynków w Europie, z dużym potencjałem, a popularność SMS-a to bardzo dobra wiadomość dla kreatywnych marketerów, którzy mają pomysł, jak mądrze to wykorzystać. W dodatku, jak pokazały wyniki badania Ipsos, Polacy są otwarci na otrzymywanie wiadomości handlowych na telefon i wskazują SMS jako ich najlepszą formę.
Czy nasz rodzimy biznes potrafi wykorzystać oba te bonusy: duży potencjał ludnościowy Polski oraz sympatię Polaków do wiadomości SMS?
– W handlu czy usługach komunikacja jest rzeczą kluczową. Ale kiedy spojrzymy na porównanie: sklepy stacjonarne vs e-commerce, widać wyraźnie, że sklepy stacjonarne komunikują się bardziej – mówi Paweł Tkaczyk, CEO Midea.
Według badania „Komunikacja mobilna w biznesie” przeprowadzonego przez Ipsos Polska na zlecenie SMSAPI.pl niemal 62% sklepów stacjonarnych wysyłało ogólne oferty handlowe do własnej bazy klientów. Sklepy stacjonarne często stosowały także spersonalizowany przekaz – takie oferty rozsyłało do własnej bazy klientów niespełna 47% z nich. Mniej popularna była natomiast akwizycja, którą stosowało nieco ponad 13% sklepów. Wyniki badań Ipsos pokazują też, że 65% sklepów stacjonarnych wysyła powiadomienia do klientów w trakcie realizacji zamówienia bądź rozpatrywania zgłoszenia. Jest to zarazem jedyna forma komunikacji z klientem, którą firmy stacjonarne stosują rzadziej niż przedsiębiorstwa e-commerce.
fot. mat. prasowe
SMS - sklepy stacjonarne
Jak widać, z wysyłki powiadomień do klientów korzysta 84% sklepów e-commerce. Jest to statystyka o tyle zrozumiała, że proces zakupowy przez Internet częściej wymaga tego typu potwierdzeń niż w tradycyjnym handlu. Zwraca uwagę niewielki odsetek firm e-commerce wysyłających oferty do własnej bazy klientów. Spersonalizowane oferty rozsyła 22% z nich, a ogólne oferty – już tylko 17,5%. Sklepy e-commerce rzadko stosują też akwizycję. Robi to jedynie 3% z nich.
– Chociaż mogłoby się wydawać, że narzędzia do komunikacji mobilnej będą w głównej mierze wykorzystywane przez branżę e-commerce, to nie do końca jest to prawdą – sklepy stacjonarne w większości przypadków nie pozostają w tyle! – komentuje Grzegorz Błażewicz, CEO Sales Manago. – Obrazuje to kierunek wielokanałowości czy automatyzacji marketingu nie tylko w działaniach on-line.
Zgadza się z tym Paweł Tkaczyk:
– Sklepy internetowe mają trochę do nadrobienia w kwestii komunikacji z klientami.
fot. mat. prasowe
SMS - e-commerce
Jak więc zachęcić branżę e-commerce (i nie tylko) do aktywniejszego korzystania z możliwości, jakie stwarza komunikacja SMS? Pomocna może okazać się garść statystyk.
Przede wszystkim zwraca uwagę bardzo wysoki odsetek otwieralności wiadomości przesyłanych SMS-em. Ponadto imponuje krótki czas, w jakim wiadomość po wysłaniu dociera do adresata, a następnie szybkość, z jaką zostaje odczytana. Co więcej, krótki link wysłany SMS-em zostanie kliknięty przeciętnie w 45 sekund po odczytaniu wiadomości. Jeśli dodamy do tego statystykę pokazującą, że w ciągu dnia średnio 150 razy sięgamy po telefon, otrzymujemy obraz szybkiej i skutecznej komunikacji z klientem.
– Pamiętajmy jednak, żeby wysyłając klientom wiadomości SMS, nie popełniać podstawowych błędów – przypomina Andrzej Ogonowski z SMSAPI.pl. – 95% osób nie chce otrzymywać niezamawianych komunikatów, dlatego w komunikacji mobilnej tak ważne jest systematyczne budowanie bazy kontaktów.
fot. mat. prasowe
Marketing SMS
Ważnych informacji dla marketerów planujących działania mobilne dostarczają wyniki badania Ipsos Polska dla SMSAPI.pl na temat preferencji konsumentów w zakresie otrzymywania ofert handlowych na telefon. Okazuje się, że 33% Polaków w wieku powyżej 15 lat otrzymuje oferty handlowe na telefon komórkowy. Z kolei 44% badanych dopuszcza możliwość skorzystania z tak dostarczonej oferty.
Biorąc pod uwagę wyniki badań i potencjał, jaki wciąż tkwi w polskim rynku, można się spodziewać, że znaczenie komunikacji mobilnej będzie wzrastać. Jak podkreślają specjaliści, określenia „rok mobile” są już niewystarczające. Możemy już bowiem mówić o dekadzie mobile, która zmusza marketerów do coraz śmielszego stosowania komunikacji mobilnej w strategii marketingowej firmy.
– W erze mobile niemożliwe jest niestosowanie narzędzi do komunikacji mobilnej – podsumowuje Grzegorz Błażewicz.
fot. mat. prasowe
Polacy a marketing SMS
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)