Europa: wydarzenia tygodnia 33/2016
2016-08-21 10:42
Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 32/2016
- Konsekwencje decyzji Brytyjczyków o Brexicie. Toczy się ciekawa gra. Szefowa brytyjskiego rządu T. May nie zamierza uruchomić formalnie procedury wyjścia z Unii Europejskiej przed końcem tego roku. Niemcy ponaglają Wielką Brytanię ws. rozpoczęcia negocjacji na temat wyjścia ze wspólnoty równocześnie nie wykluczają przyznania "specjalnego statusu" stosunkom UE z Wielką Brytanią po Brexicie. Wielka Brytania zapowiada "zagwarantowanie wpłaty do 4,5 miliarda funtów rocznie na utrzymanie finansowania projektów, które są objęte dopłatami unijnymi nawet po wyjściu kraju z Unii Europejskiej".
- Sytuacja na światowych rynkach surowców energetycznych, a przede wszystkim niski poziom cen ropy uderzyła w budżety krajów-producentów i eksporterów. Odczuły to Rosja i Wenezuela, ale też kraje Zatoki Perskiej z Arabią Saudyjską na czele. Kłopoty mają firmy przetwarzające ropę. Problemy ma też norweski fundusz majątkowy (największy tego typu fundusz na świecie) tworzony z dochodów z eksploatacji podmorskich złóż ropy. Dziś jego wartość szacowana jest na 880 mld USD, ale obecnie nie może on precyzyjnie poinformować o wartości swoich inwestycji w nieruchomości w Wielkiej Brytanii ze względu na Brexit i związaną z nim dużą niepewnością na rynku.
- Po Wielkiej Brytanii kolejnym zagrożeniem dla przyszłości UE są Włochy. Badania opinii wskazują, że prawie połowa Włochów chce wyjścia ich kraju z Unii Europejskiej. Na atmosferę we włoskim społeczeństwie i nastroje antyunijne ma duży wpływ kryzys systemu bankowego i konsekwencja utraty 31 mld euro oszczędności przez Włochów. Nie jest wykluczone, że władzę może przejąć partia, która postuluje zorganizowanie referendum na temat Italexitu. Na taka możliwość wskazują wyniki wyborów w największych miastach kraju.
- Według Europejskiego Banku Centralnego czerwcowa nadwyżka na rachunku obrotów bieżących strefy euro wyniosła 28,2 mld euro.
- Według komunikatu biura statystycznego Unii Europejskiej Eurostat lipcowe ceny konsumpcyjne w strefie euro wzrosły o 0,2 proc. r/r.
- Niemiecki bank centralny Bundesbank postuluje podniesienie wieku emerytalnego do 69 lat i wprowadzenie tych zmian stopniowo do 2060 r. Na obecnym etapie rząd odrzuca ten pomysł.
- Rosja ma kłopoty ze Światową Organizacją Handlu. WTO przyznał rację Unii Europejskiej, która w 2014 roku poskarżyła się na dodatkowe cła nałożone przez Rosję na wybrane grupy towarów importowanych z UE (między innymi dotyczy to wyrobów papierowych, oleju palmowego i lodówek).
- Pod znakiem zapytania jest realizacja projektu Nord Stream 2. Dotąd zaangażowanych w to przedsięwzięcie było sześć firm: Gazprom z Rosji, Uniper SE z Niemiec, ENGIE z Francji, OMV AG z Austrii, brytyjsko-holenderska Royal Dutch Shell plc i niemiecka BASF SE/Wintershall Holding GmbH. Spółka realizująca to przedsięwzięcie miała być zarejestrowana w Szwajcarii, a gazociąg miał mieć zdolność przesyłową 55 mld metrów sześciennych surowca rocznie.
- Koncern Volkswagen otrzymał od Niemieckiego Federalnego Urzędu Ruchu Motorowego zgodę na przeprowadzenie napraw technicznych w kolejnych 460 tys. samochodów z silnikami Diesla. To kolejny etap afery spalinowej (fałszowanie wyników pomiarów spalin) w samochodach niemieckiego koncernu.
- Według Insee stopa bezrobocia we Francji w II kw. wyniosła 9,9 proc.(wobec 10,2 proc. w I kw.).
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
SPALANIE NA NAJWYŻSZYCH OBROTACH. DIETA KIEROWCY RAJDOWEGO
Setki przebytych kilometrów, trudne warunki na bezdrożach oraz tysiące spalonych kalorii. Udział w rajdach terenowych to wielogodzinna walka z czasem, ograniczeniami organizmu, którą poprzedza ogromna ilość treningów. Już niebawem wystartuje siódma edycja najbardziej prestiżowego rajdu terenowego w Polsce. Columna Medica Baja Poland 2016 startuje 26 sierpnia, a zmagania potrwają trzy dni. O przygotowaniach do zawodów opowiada wielokrotny mistrz Polski i Europy w rajdach terenowych, Krzysztof Hołowczyc oraz Julita Małuszyńska, pasjonatka rajdów z Columna Medica.
Najcięższa praca siedząca na świecie
Kierowca rajdowy. Na pierwszy rzut oka kieruje tylko pojazdem i nie obciąża fizycznie swojego organizmu. Nic bardziej mylnego. Miesiące przygotowań do zawodów bywają wyczerpujące, tak samo jak sam start w rajdzie. Dopiero widok zawodnika oblanego potem na linii mety udowadnia, z jak dużym wysiłkiem związany jest ten sport. To wysiłek dla mięśni, ale też mózgu rajdowca. Jak dbać o odpowiedni poziom energii, zarówno przed, jak i w trakcie zmagań?
Paliwo uruchamiane guzikiem
Dla każdego sportowca ogromnie znaczenie ma dobrze zbilansowana dieta oraz utrzymywanie odpowiedniego poziomu nawodnienia. W czasie rajdów terenowych nie jest to jednak takie proste. Zawodnicy zwykle nie mają czasu zaspokoić pragnienie sięgając np. po bidon z wodą. Jak jest w praktyce? Stosowane są pojemniki z wyprowadzanymi rurkami, które bezpośrednio dostarczają napój do ust rajdowca. Co ciekawe, coraz więcej samochodów terenowych posiada specjalny system, uruchamiany za pomocą guzika umieszczonego na kierownicy.
- To wygodny i bardzo praktyczny sposób, by na bieżąco gasić pragnienie. Pozwala na niezbędne przy takim wysiłku uzupełnianie płynów, zaoszczędzenie sporej ilości energii i czasu. Tutaj bardzo łatwo o odwodnienie, gdyż w rozgrzanych samochodach panują wysokie temperatury, a sam wyścig trwa wiele godzin i jest niezwykle obciążający dla organizmu. Do tego dochodzi adrenalina, emocje i maksymalna koncentracja. Wszystko to składa się na znaczny wysiłek, na który trzeba się odpowiednio przygotować. Jazda terenowa angażuje w stu procentach. W takiej sytuacji nie ma zwyczajnie czasu na odkręcanie butelki czy sięganie po bidon - mówi Krzysztof Hołowczyc, zdobywca Pucharu Świata w rajdach terenowych i podium Rajdu Dakar, ambasador Columna Medica.
Dieta mistrza
Najwięcej zwycięstw w Baja Poland ma na swoim koncie Krzysztof Hołowczyc, który już pięciokrotnie triumfował w Szczecinie. Kierowca podkreśla istotną rolę treningu oraz odpowiedniej diety w okresie przygotowawczym do zawodów.
- Prawidłowe żywienie ma kluczową ważną rolę dla kierowcy rajdowego. Prywatnie korzystam z porad dietetyków oraz ogólnych zaleceń żywieniowych, a w czasie samych rajdów stosuję ścisłą dietę, opracowaną na podstawie indywidualnych potrzeb. Na co dzień jestem aktywny i uprawiam wiele dyscyplin, ponieważ muszę nieustannie utrzymywać dobrą kondycję fizyczną. Współpracuję z trenerem personalnym, który dobrze zna moje potrzeby i ograniczenia. Przy wielogodzinnych rajdach w terenie ważne są ćwiczenia wytrzymałościowe oraz praca nad utrzymywaniem wysokiego poziomu koncentracji przez bardzo długi czas - dodaje rajdowiec. - O tym, jak bardzo wyczerpujące mogą być zawody świadczy fakt, że w czasie ostatniego Dakaru schudłem aż 8 kg. Dieta? Oczywiście nie ma szansy, aby podczas wielogodzinnego ścigania się zjeść solidny posiłek czy też napić się kawy. Zwykle rajdowcy posiłkują się specjalnymi żelami energetycznymi oraz napojami izotonicznymi. Osobiście rekomenduję całkowicie naturalny izotonik: miód, woda, cytryna i sól. U mnie sprawdził się w czasie niejednego rajdu.
Kobieca strona medalu
Sporty motorowe nie są zarezerwowane jedynie dla mężczyzn. Coraz więcej kobiet decyduje się na udział w rajdach terenowych, które wymagają sporej orientacji w terenie, siły fizycznej oraz dużej wytrzymałości. Jedną z uczestniczek tegorocznej Columna Medica Baja Poland jest Julita Małuszyńska.
- Udział w rajdach to dla mnie cenne doświadczenie. Za każdym razem towarzyszą mi emocje, które dostarcza tylko sport motorowy. Adrenalina jest ogromna, jednak pomimo morderczego wysiłku i chwil słabości wiem, że warto - mówi Julita Małuszyńska, pasjonatka rajdów terenowych oraz właścicielka kliniki Columna Medica, specjalizującej się w nieinwazyjnym leczeniu kręgosłupa - Trening dla kobiety w czasie rajdu? Wbrew pozorom, kierowca rajdowy potrzebuje bardzo silnych mięśni całego ciała. Wielogodzinna jazda w ciężkich warunkach połączona z potrzebą zachowania skupienia przez wiele godzin oraz trudnymi warunkami to spory wysiłek dla organizmu. Za każdym razem regularne treningi ogólnorozwojowe zapewniły mi dobry start w rajdach. Przed udziałem w zawodach warto jest wzmacniać zwłaszcza mięśnie korpusu. Istotne są partie mięśni ramion, przedramion oraz obręczy barkowej.
Rajdy terenowe to wyzwanie, nie tylko sportowe. Doświadczeni zawodnicy wiedzą, że dobry start to też odpowiednie przygotowanie organizmu do kolejnych zmagań. Dlatego Krzysztof Hołowczyc oddaje się w ręce profesjonalistów, którzy najlepiej wiedzą, jak zadbać o formę. - Jestem sportowcem, który wiele przeszedł. Połamany kręgosłup czy wyrwany bark. To dzięki doskonałej opiece mogę pokonywać kolejne mety. Już wkrótce na rajdzie Columna Medica Baja Poland - dodaje rajdowiec.
Wielokrotny mistrz Polski i Europy w rajdach terenowych, Krzysztof Hołowczyc oraz Julita Małuszyńska, pasjonatka rajdów z Columna Medica
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)