Wskaźnik Optymizmu I 2006
2006-03-01 01:15
© fot. mat. prasowe
Lutowe badanie nastrojów społecznych wykazało ochłodzenie optymizmu wśród konsumentów. Wartość wskaźnika optymizmu konsumentów (WOK) obniżyła się do poziomu 97,02 punktu (spadek o ponad 5 punktów) - podał instytut badawczy Ipsos.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu X 2005
Spadek optymizmu w lutym nie byłby pewnie tak znaczący, gdyby nie gorsze oceny sytuacji gospodarczej w kraju. Wartość wskaźnika klimatu gospodarczego obniżyła się o ponad 7 punktów, do poziomu 96,25 punktu. Mniejszy spadek odnotowano w przypadku drugiej z głównych składowych wskaźnika WOK - skłonności do zakupów. Wartość tego wskaźnika obniżyła się o 3 punkty, do poziomu 97,51 punktu.Gorsze niż w styczniu oceny sytuacji gospodarczej odnoszą się zarówno do teraźniejszości jak i przyszłej sytuacji. Podobnie gorzej niż miesiąc temu respondenci oceniają własną sytuację materialną. Tak znacząca zmiana nastrojów - przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z dynamicznym wzrostem - może mieć źródło w rosnących obawach przed bezrobociem. Obecnie trzy czwarte badanych nie wierzy, że bezrobocie w najbliższym czasie będzie spadać. Obawy te nie są nieuzasadnione. Z informacji GUS wynika, iż w ostatnim czasie przybyło osób zarejestrowanych w Urzędach Pracy. Pozostaje mieć nadzieję, że obecny wzrost bezrobocia jest zjawiskiem sezonowym i jego negatywne oddziaływanie na nastroje nie będzie trwało długo.
fot. mat. prasowe
Spadek wartości wskaźnika skłonności do zakupów, który odnotowaliśmy w lutym wynika przede wszystkim z gorszych ocen sytuacji materialnej gospodarstw domowych - istotnych składowych tego wskaźnika. Na pytanie, czy obecnie mamy dobry czas na dokonywanie zakupów dóbr trwałych respondenci odpowiadali tak samo jak w lutym - nie zmienił się odsetek ocen pozytywnych ani negatywnych.
Na tle ogólnego pogorszenia nastrojów pozytywnie wyróżniają się oczekiwania inflacyjne. W lutym kolejny raz z rzędu zmniejszył się odsetek osób przekonanych, że ceny w najbliższym czasie będą rosły. Obecnie już tylko co dziesiąty badany obawia się, że ceny w najbliższym czasie będą rosły szybciej niż obecnie.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej". Ostatnie badanie przeprowadzono między 9 a 14 lutego 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1019 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : eGospodarka.pl