eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyProgramy lojalnościowe, czyli wyczerpana formuła

Programy lojalnościowe, czyli wyczerpana formuła

2016-09-12 10:41

Programy lojalnościowe, czyli wyczerpana formuła

Spada zainteresowanie programami lojalnościowymi © vbaleha - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Programy lojalnościowe przestają nas "kręcić". Tak przynajmniej wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia. Odsetek respondentów, którzy deklarują obecnie uczestnictwo w tego rodzaju przedsięwzięciach sięga obecnie 41%, co jest wynikiem o 6 punktów procentowych niższym od osiągniętego w poprzednim Monitorze Programów Lojalnościowych. Z czego wynika zniechęcenie konsumentów? Najczęściej chodzi o poczucie nieopłacalności zbierania punktów oraz brak namacalnych korzyści z przynależności do programu.

Przeczytaj także: Tefal i Krups - najlepsze prezenty za lojalność

Jak dowodzi badanie, w programach lojalnościowych uczestniczy obecnie 4 na 10 Polaków. Wynik osiągnięty w poprzedniej edycji Monitora był o 6 punktów procentowych wyższy.

Wśród programów lojalnościowych nieznaczne tylko wzrosty odnotowały: Orlen Vitay, Hebe, Orsay Club.

Względem ubiegłych lat widać dość spory wzrost uczestników, którzy deklarują, że udział w programach nie pozostaje bez wpływu na ich zachowania zakupowe – już badanych przyznaje, że program lojalnościowy skłonił ich do zrobienia mniejszych lub większych zakupów w danej sieci lub u danego partnera. Dla porównania odsetek takich deklaracji w 2014 roku sięgał 58%, a rok później - 54%.

Zdecydowanie największymi zaletami uczestniczenia w programach lojalnościowych są: możliwość płacenia zgromadzonymi punktami za zakupy oraz możliwość uzyskania rabatu, zniżki na zakup produktów i usług.
„Systematycznie ubywa osób, które uczestniczą w programach lojalnościowych, jednak warto zauważyć, że ci, którzy zostają, w dużej części przyznają, że programy lojalnościowe mają wpływ na ich zachowania zakupowe. Oznacza to, że mimo spadku zainteresowania, na pewno nie jest to koniec programów lojalnościowych. Uruchomienie programu budującego lojalność to często naturalny etap rozwoju każdej firmy. Z kolei firmy, które już posiadają program, realizują działania mające na celu zwiększenie jego efektywności. Po wielu latach funkcjonowania programów, można powiedzieć, że istniejąca formuła się wyczerpuje i traci na atrakcyjności, dlatego organizatorzy programów stoją przed pytaniem: co dalej? Aby zdobyć i utrzymać lojalność konieczne będzie zaproponowanie nowego modelu budowania relacji z klientami” – komentuje Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

fot. mat. prasowe

Uczestnictwo w programach lojalnościowych

W bieżącym roku uczestnictwo w programach lojalnościowych deklaruje zaledwie 4 na 10 konsumentów.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze programy lojalnościowe (TOP 8)

Największą popularnością wśród kupujących cieszą się Tesco Clubcard, Payback oraz Orlen-Vitay.

fot. mat. prasowe

Aktywność uczestników programów lojalnościowych

Połowa uczestników aktywnie korzysta z programów lojalnościowych.



Informacja na temat badania
Monitor Programów Lojalnościowych to badanie przeprowadzone metodą CATI oraz CAWI (ankiety online na własnym panelu epanel.pl). Celem pierwszej części badania (CATI) było poznanie penetracji programów lojalnościowych w populacji ogólnej oraz deklarowanej intensywności korzystania z programów. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (ze względu na wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo, wykształcenie) próbie dorosłych Polaków - wielkość próby wyniosła N=1021.
Druga część badania (CAWI) miała na celu pozyskanie opinii i zachowań związanych z uczestnictwem w programach lojalnościowych. Respondentami w badaniu byli uczestnicy programów lojalnościowych (co najmniej jednego). Struktura próby była zgodna ze strukturą uczestników programów ustaloną w pierwszej części badania. Wielkość próby wyniosła N=809.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: