Jak zrobić dobrą prezentację
2006-04-06 14:20
© fot. mat. prasowe
O twojej pozycji w życiu zawodowym, a także w codziennych sytuacjach decyduje to, jak dobrze potrafisz komunikować się z innymi ludźmi i jak prezentujesz siebie i swoje poglądy. Jeśli masz przeprowadzić prezentację w profesjonalny sposób, musisz mieć obraz siebie jako naprawdę dobrego mówcy. Dlatego ważne jest, abyś poświęcił trochę czasu na przestudiowanie metod, które pozwolą ci udoskonalić twoje wystąpienia i ułatwią komunikowanie się.
Przeczytaj także: Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy?
Gdy zdenerwowanie, nieśmiałość czy natarczywe myśli uniemożliwiają nam jasne wyrażanie się, powstają zahamowania i blokady. Wówczas możemy zostać źle zrozumiani przez otoczenie. Zadowolenie, które odczuwamy w życiu zawodowym, prywatnym, a przede wszystkim zadowolenie z samych siebie, zależy w dużym stopniu od tego, jak jasny obraz siebie, naszych poglądów i odczuć potrafimy dać innym. Inaczej mówiąc, duża część twojego życia jest określana przez to, jak się wyrażasz i w jaki sposób prezentujesz swoje pomysły i myśli.Spraw, by inni cię lepiej rozumieli
W życiu zawodowym w wielu sytuacjach przyda ci się lepsze zrozumienie przez otoczenie, np. przy okazji prezentacji projektu, zrobienia bilansu, prezentacji budżetu, sprzedaży produktu albo po prostu uzyskania posłuchu dla twoich poglądów na zebraniu. Będziesz także bardziej przekonujący w zwykłych, codziennych sytuacjach.
Co to właściwie jest prezentacja?
W prezentacji chodzi o komunikację. W prezentacji próbujesz przekazać komuś swoje myśli i zapatrywania i poprzez to dokonać w tym kimś jakiejś zmiany. W prezentacji możesz chcieć zmienić sposób myślenia danej osoby albo wpłynąć na tę drugą stronę tak, by zadziałała w sposób bliski twoim oczekiwaniom lub zmieniła do ciebie nastawienie.
Przekonania
Gdy do kogoś przemawiasz, ocena ciebie jako mówcy następuje bardzo szybko. By osoba, do której kierujesz swoją wypowiedź, zechciała ciebie słuchać, musisz natychmiast zdobyć jej zaufanie. Zdobycie zaufania jest tym bardziej ważne, jeśli dodatkowo chcesz, by ta druga strona zgadzała się z tym, co mówisz.
Pod presją trudniej
To żadna sztuka być nastawionym entuzjastycznie, rozluźnionym i elokwentnym w prywatnej rozmowie pomiędzy dwoma lub trzema osobami. Gdy jednak działasz pod presją i w stresie, i gdy ważne jest, by ludzie uwierzyli w to, co mówisz, wtedy ważne jest, by się nie załamać i nie pogubić. Przy okazji odczytu lub przemowy przed dziesiątką, setką lub tysiącem osób, na rozmowie o pracę lub podczas transakcji handlowej umiejętność przeprowadzenia prezentacji może mieć rozstrzygające znaczenie.
Żadnych niejasności
Często zdarza się przecież, że uczestnicy spotkania rozchodzą się z niejasnym pojęciem o celu i sensie prezentacji. Jak do tego dochodzi? Najczęściej wynika to z tego, że ten, kto prowadzi spotkanie nie wie, jak ma się jasno i wyraźnie wyrażać. Przy okazji spotkania pomiędzy dwoma osobami komunikacja jest często bardziej otwarta niż podczas większego zgromadzenia. Dlatego podczas spotkań w większym gronie musisz dokładnie wiedzieć, jak zadziałać, by przesłanie trafiło do słuchaczy.
Dar przemawiania
Co właściwie decyduje o tym, że o niektórych ludziach mówi się, że mają dar przemawiania i przekonywania? Co sprawia, że niektórzy mówcy posługują się słowem tak, że niemożliwością jest ich nie słuchać? Po wysłuchaniu niektórych wypowiedzi czujesz się zainspirowany i dobrze poinformowany. Poza tym pamiętasz dokładnie, o czym była mowa.
Niestety, zbyt dużo jest przykładów czegoś zupełnie przeciwnego - mówców, którzy zupełnie nie wiedzą, jak dotrzeć do swoich słuchaczy. Ile razy zdarzyło ci się, że starałeś się skupić na jakimś wystąpieniu, ale myślami błądziłeś gdzieś indziej? Notowałeś coś na kartce papieru, a potem nie byłeś w stanie powtórzyć niczego z wykładu.
Przeczytaj także:
Sytuacja kryzysowa a sztuka przemawiania
oprac. : B. Lundén, L. Rosell / BL Info Polska