E-handel: smartfony wyprzedzają komputery
2016-09-23 12:19
M-commerce rozwija skrzydła © kanachaifoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: M-commerce vs e-commerce: 1:0
M-commerce rozwija skrzydła
Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazuje, że już 4 na 10 polskich internautów (41%) decyduje się na zakupy przez telefon. To o 4 punkty procentowe więcej niż w minionym roku. Niesłabnącą, podobną jak ostatnio popularnością, cieszą się również zakupy z użyciem tableta i czytnika e-booków (odpowiednio 24 i 3 proc. wskazań). Komputery stacjonarne wybiera 57 proc. kupujących, a zdecydowanie najbardziej popularnym urządzeniem "zakupowym" pozostaje laptop (81 proc. wskazań).
Wiele stron wciąż bez wersji mobilnej
Mimo rosnącej popularności m-commerce i chęci korzystania z tego typu rozwiązań, konsumenci napotykają szereg trudności podczas zakupów w sieci. Najczęściej wskazywane przeszkody są związane interfejsem stron. Ponad połowa kupujących za pośrednictwem urządzeń mobilnych skarży się na niewygodne formularze (58 proc.) oraz niedostosowanie stron do zakupów w wersji mobilnej (52 proc.).To jednak problemy, które wymienia mniej internautów niż w 2015 roku ─ wówczas było to odpowiednio 61 proc. i 56 proc. Internauci częściej wskazują również na problemy z płatnościami za e-zakupy przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych (napotkało je 40 proc. respondentów w 2016 roku, w porównaniu do 26 proc. w roku 2015).
Zakupy wielokanałowe
Z raportu wynika, że już 61 proc. badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie i finalizowało je na innych urządzeniach – komputerze lub tablecie. – Wiele wskazuje na to, że te wartości będą wzrastać. Zarówno liczba osób kupujących przez urządzenia mobilne, jak i liczba osób rozpoczynających zakupy na smartfonach – twierdzi Marek Molicki, ekspert od e-commerce z Gemiusa. – Trudno dziś jednak jednoznacznie stwierdzić kiedy zakupy mobilne staną się popularniejsze od zakupów dokonywanych przez laptopy. Niewykluczone jednak, że stanie się to szybciej niż przypuszczamy. W ubiegłym roku w czasie Cyber Monday w USA aż 49 proc. odwiedzin w sklepach internetowych oraz 28 proc. transakcji dokonano za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Ponieważ udział ruchu z urządzeń mobilnych rośnie, możemy się spodziewać, że Polacy coraz chętniej będą kupowali przez smartfony i tablety.
fot. mat. prasowe
E-commerce vs. m-commerce
Z kolei Patrycja Sass–Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę na rosnącą rolę smartfona.
– W tegorocznej edycji badania 41 proc. kupujących deklaruje korzystanie z tego urządzenia w procesie zakupowym. To skok o 4 pp. w porównaniu do ubiegłego roku, gdy na wykorzystanie smartfonów podczas zakupów internetowych wskazało 37 proc. To pokazuje, jak bardzo współczesny klient ceni sobie możliwość zajrzenia w dowolnym czasie do zasobów internetu, w tym social mediów czy ulubionych aplikacji, oferujących zniżki czy kupony na wybrane produkty w ulubionych miejscach. Co więcej, wyniki pokrywają się z badaniem e-Izby: „Kupuje mobilnie”, w którym dodatkowo wskazujemy, że smartfon inspiruje do zakupów – mówi Sass-Staniszewska.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)