Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?
2016-10-17 10:55
![Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję? [© ra2 studio - Fotolia.com] Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ekspansja-zagraniczna/Firma-za-granica-Bac-sie-o-rentownosc-czy-o-konkurencje-182997-200x133crop.jpg)
Polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie poza Polską © ra2 studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych
Rynkiem, który najczęściej wybierają polskie firmy są Niemcy (74%). Na drugim miejscu plasuje się Francja (43%), a za nią Włochy, Czechy i Wielka Brytania (37%). Jednakże to działalność za Odrą przynosi polskim przedsiębiorcom największe przychody. Druga pod tym względem jest Rosja (8%).-Polskie przedsiębiorstwa nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, choć zdecydowana większość z nich (79%) uważa, że to właśnie za granicą musi sprostać wyższym wymaganiom klientów - mówi Piotr Kosno, Dyrektor Zarządzający, Departament Klientów Strategicznych w Citi Handlowy. Choć obecność na rynkach innych niż polski wymaga zaangażowania, to jednak, jak wynika z deklaracji większości (73%) ankietowanych, jest zdecydowanie bardziej rentowna, co z pewnością mobilizuje firmy do większej aktywności. Aż 84% z nich w ciągu najbliższych lat chce poszerzyć swoją działalność o kolejne rynki - dodaje.
Większą rentowność za granicą wykazują przede wszystkim firmy produkcyjne (73%) i handlowe (72%), rzadziej dotyczy to przedsiębiorstw usługowych. Przyczyną większej rentowności są przede wszystkim wyższe marże (48%) oraz większy popyt (46%) na oferowane towary i usługi. Ten drugi czynnik częściej podkreślają Ci, którzy generują ponad 50% obrotów za granicą w większej liczbie krajów.
fot. ra2 studio - Fotolia.com
Polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie poza Polską
Żadna z firm ankietowanych na potrzeby badania zrealizowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy nie zamierza zrezygnować z ekspansji zagranicznej, a 84% myśli o podbiciu kolejnych rynków.
-Już po raz trzeci badamy czynniki sukcesu polskich firm działających na rynkach międzynarodowych. Obserwujemy je z różnych perspektyw i widzimy, że z roku na rok stają się coraz bardziej konkurencyjne - podkreśla Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.
Najbardziej ceniona pośród zagranicznych klientów jest branża spożywcza (38%), budowlana (21%) oraz przemysł meblarski (18%). Ponad połowa (55%) firm uważa, że polskie produkty wyróżniają się jakością zaś 40% zwraca uwagę przede wszystkim na ich konkurencyjną cenę. Jakość polskich dóbr eksportowych ceni 78% firm, które uważają, że to polscy klienci są tymi bardziej wymagającymi.
Największą barierą dla polskich przedsiębiorstw w kontekście sprzedaży na zagranicznych rynkach jest duża konkurencja (25%) oraz biurokracja (17%) Odmiennie do obu tych kwestii podchodzą firmy w zależności od generowanego obrotu. Dla mniejszych podmiotów (7-15 mln zł) głównym problemem jest zwłaszcza konkurencja (31%), dla większych zaś głównie biurokracja (22%).
Aż 62% polskich przedsiębiorców działających na rynkach zagranicznych nie obawia się Brexitu. Odsetek ten, co naturalne, jest nieznacznie mniejszy wśród firm prowadzących sprzedaż w Wielkiej Brytanii (58%) zaś wzrasta wraz z liczbą państw, w których działa przedsiębiorstwo (65% - ponad 6 krajów). Czego obawiają się firmy zaniepokojone Brexitem? Przede wszystkim ograniczenia przepływu towarów i usług, niekorzystnych różnic kursowych oraz podniesienia ceł. Wszystkie te czynniki mogą znacząco wpłynąć na koszty prowadzonej przez nie działalności.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone we sierpniu 2016 roku na próbie 300 przedsiębiorców prowadzących aktywnie działalność sprzedażową za granicą.
!["Made in Poland" już na 218 rynkach świata [© tashatuvango - Fotolia.com] "Made in Poland" już na 218 rynkach świata](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ekspansja-zagraniczna/Made-in-Poland-juz-na-218-rynkach-swiata-155557-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)