eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropaEuropa: wydarzenia tygodnia 41/2016

Europa: wydarzenia tygodnia 41/2016

2016-10-16 15:17

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 40/2016

  • Pod znakiem zapytania jest układ CETA. Umowa o wolnym handlu między UE a Kanadą została wynegocjowana i czeka ją ryzykowny proces ratyfikacyjny. Kilka dyskusji polskiego rządu jeszcze nie zakończyło się akceptacją dla jego przyjęcia, są wątpliwości w sprawie bilansu korzyści i kosztów, a także potencjalne polityczne skutki niepodpisania umowy przez Polskę. Warto dodać, że przeciwnicy podpisania umowy w Niemczech złożyli w Trybunale Konstytucyjnym wnioski o zablokowanie tymczasowego wejścia w życie umowy. Trybunał je odrzucił. W ostatnich dniach Parlament Walonii - federalnego regionu Belgii - zagłosował przeciwko CETA...
  • Brexit to dziś główny problem Unii Europejskiej. Brytyjski rząd nie wypracował jeszcze szczegółowych celów negocjacji z Unią Europejską ws. Brexitu. Wielka Brytania chce przede wszystkim odzyskać kontrolę nad imigracją. Premier Theresa May oświadczyła, że po Brexicie Wielka Brytania będzie chciała maksymalnego dostępu do wspólnego rynku. Jednak za "twardym" Brexitem opowiada się prezydent Francji i D. Tusk. Warto dodaż, że ostatnio szef polskiego MSZ spotkał się z głównym negocjatorem KE ds. warunków Brexitu Michelem Barnierem w sprawie sytuacji Polaków mieszkających na Wyspach po Brexicie.
  • W Nowym Jorku zakończyła się 15. runda negocjacji w sprawie umowy o Transatlantyckim Partnerstwie w dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP) pomiędzy USA i UE. Wzbudza ona coraz większe kontrowersje. Niepokój wzbudza też to, że jest ona negocjowana niejawnie. Negocjacje trwają mimo Brexitu, zgłoszonych poważnych zastrzeżeń Francji oraz kilku innych unijnych krajów. Ważnymi przeszkodami w doprowadzenia do końca tego procesu negocjacyjnego są wybory prezydenckie w USA oraz zbliżające się wybory w Niemczech i Francji.
  • Zastrzeżenia wobec unijnych wydatków. Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego wskazał na poważne błędy w wydatkowaniu pieniędzy unijnych. Zastrzeżenia zgłoszono wobec ubiegłorocznych wydatków w wysokości 5,5 mld euro (stanowi to 3,8 proc. całości środków).
  • Sankcje wobec Rosji będą przedłużone. Naciskają na to Stany Zjednoczone wspierając to negatywną oceną działań Rosji w Syrii. Warto przypomnieć, że jeszcze niedawno USA i Rosja współpracowały w na rzecz pokoju w tym kraju. Jednak ostatnio USA zerwały tą współpracę. Wydaje się, że dziś pa pierwszym planie różne są bieżące i strategiczne interesy obu krajów. USA postawiły tezę, że Unia Europejska powinna nawet rozważyć nałożenie nowych sankcji na Rosję. Wskazują, że zaawansowany projekt gazociągu Nord Stream 2 powinien zostać zablokowany.
  • Gospodarka światowa ucieka Unii Europejskiej. W IV kwartale Komisja Europejska ma przyjąć nową strategię. Ma ona sprzyjać tworzeniu sprzyjających warunków dla powstawania nowych przedsiębiorstw - tzw. startupów oraz dla firm, które chcą i mogą bardzo szybko się rozwijać, tzw. scaleupów.
  • Unijna platforma EIT Digital przedstawiła plany na najbliższe trzy lata. Przewiduje się wsparcie 200 nowych start-upów, wykształcenie 3,5 tys. młodych naukowców oraz przeznaczenie 150 mln euro na rozwijające się firmy.
  • Spór Gazpromu i KE będzie rozwiązany. Komisja Europejska od kilku miesięcy rozpatruje formalne zarzuty (statement of objections) wobec Gazpromu o nadużywanie monopolistycznej pozycji na rynku gazu w Europie Środkowej i Wschodniej. Obie strony dążą do polubownego rozwiązania problemu i uzgodnienia przed końcem października warunków porozumienia. Warto przypomnieć, że za praktyki monopolistyczne na rynku UE firmom grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów (czyli od kilku do kilkunastu miliardów dolarów).
  • Grecja nie może żyć bez "kroplówki". Ministrowie finansów państw strefy euro zgodzili się na przekazanie Grecji kolejnej transzy pomocy w wysokości 2,8 mld euro.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

Perspektywy polskiego transportu lotniczego. Stawiamy na amerykańskiego Boeinga, rezygnujemy z Airbusa, czyli NOWE SAMOLOTY W LOT.

10 Boeingów 737, w tym najnowocześniejsze Boeingi 737 MAX 8 – to będą nowe samoloty LOT. Pierwszy samolot Boeing 737 MAX 8 trafi do LOT-u w listopadzie przyszłego roku, drugi miesiąc później. W sumie do 2020 roku LOT ma zakontraktowany leasing 6 maszyn tego typu oraz opcję leasingu kolejnych 5.

- Samoloty poprawią i uzupełnią naszą ofertę na istniejącej już siatce połączeń do Londynu, Paryżu, Amsterdamu, Madrytu, Barcelony. Upatrujemy także szansę dotarcia do nowych rynków jak Teheran, czy Astana. Są to bardzo ciekawe kierunki. Te samoloty tam dolecą dzięki temu, że mają istotnie większą masę startową i istotnie większy zasięg – mówi newsrm.tv Rafał Milczarski, prezes LOT.

Boeingi 737 MAX 8 w barwach LOT-u będą wyposażone w 186 smukłych i wygodnych foteli w konfiguracji po trzy fotele w każdym z dwóch rzędów. Kabina będzie wyposażona w Boeing Sky Interior – wnętrze inspirowane Dreamlinerami, z nowym, ergonomicznym układem schowków, oświetleniem LED oraz bardziej komfortowym rozmieszczeniem świateł, głośników i przycisków. Fotele będą wyposażone w gniazda elektryczne umiejscowione na wysokości oczu pasażera. W kuchni znajdą się między innymi piekarniki konwekcyjne, pozwalające na przygotowywanie lepszej jakości ciepłych dań oraz ekspres do kawy.

By jak najszybciej uzupełnić flotę samolotów wąskokadłubowych, oprócz Boeingów 737 MAX 8 LOT pozyskał również 4 Boeingi 737-800 NG. Ich dostawa rozpocznie się już kwietniu przyszłego roku.

- Uzupełnienie braków we flocie samolotów wąskokadłubowych było naszym największym wyzwaniem. Mimo, iż nowe Boeingi 737 MAX 8 otrzymamy w rekordowym tempie, potrzebne nam są dodatkowe maszyny, które będziemy mogli wykorzystać już w nadchodzącym sezonie letnim. Dzięki atrakcyjnym warunkom leasingu 4 Boeingów 737-800 NG z rynku wtórnego, możemy szybko nadrobić utracony czas, zwiększając oferowanie na niektórych najbardziej popularnych trasach oraz otwierając kolejne nowe połączenia, na przykład do Azji Centralnej. Te samoloty dają nam taką możliwość – mówi Rafał Milczarski.

Samoloty Boeing 737-800 NG, które wyleasinguje LOT, także zabiorą na pokład 186 pasażerów. Leasingodawcą maszyn jest firma AerCap. Polski przewoźnik zagwarantował sobie opcję wymiany maszyn 737-800 NG na 737 MAX 8 w trakcie całego okresu leasingu.

Oprócz Boeingów 737 MAX 8 i 737-800 NG w przyszłym roku LOT otrzyma także dwa nowe Boeingi 787-8 Dreamliner, które będą obsługiwały między nowe, niedawno ogłoszone połączenia do Newark i Los Angeles. W sumie w przyszłym roku LOT zapowiada, że będzie wykorzystywał flotę co najmniej 51 samolotów.

Wypowiedź: Rafał Milczarski, prezes LOT.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: