Bank przyjazny dla przedsiębiorców
2006-03-09 00:03
Przeczytaj także: Bank przyjazny dla przedsiębiorców 2006
Przedsiębiorcom zadano również pytanie o prowadzenie wybranych działań prorozwojowych: o zakres stosowania nowoczesnych maszyn i urządzeń, prowadzenie handlu zagranicznego oraz uczestnictwo w targach i wystawach. Spośród trzech kategorii konkursowych, najwięcej bo aż 59% klientów banków spółdzielczych zadeklarowało korzystanie z nowoczesnych technologii, prowadzenie handlu zagranicznego zadeklarowało najwięcej klientów banków komercyjnych 26,5%. Uczestnictwo w tragach i wystawach zadeklarowało najwięcej klientów banków komercyjnych (27,6%) oraz oddziałów bankowych (27,2%).
Struktura wykształcenia klientów w trzech kategoriach banków wskazuje, że najwięcej klientów z wykształceniem zawodowym posiadały banki spółdzielcze - ponad 1/5 wszystkich respondentów. Najwięcej klientów z wyższym wykształceniem było w bankach komercyjnych 54,61%. Jednak w bankach spółdzielczych ponad 28% klientów również posiadało wykształcenie wyższe, co przeczy potocznej opinii o znacząco trudniejszej bazie klientowskiej tych banków. Interesujące jest, że w kategorii oddziałów bankowych, czyli najlepszych oddziałów wytypowanych przez banki do tej kategorii konkursowej, struktura wykształcenia klientów była słabsza niż w losowanych oddziałach banków komercyjnych.
Wśród klientów banków, respondentów badania było około 30% kobiet, przy czym najniższy wskaźnik dotyczył banków spółdzielczych 28%. Struktura wiekowa klientów w poszczególnych kategoriach konkursowych była niemal identyczna, a przeciętny wiek klientów wynosił od 43 w bankach komercyjnych i oddziałach bankowych do 44 w bankach spółdzielczych.
Dane te pokazują, że klienci banków spółdzielczych są przeciętnie starsi od klientów banków komercyjnych i że banki spółdzielcze powinny zadbać o przyciągnięcie do siebie młodych przedsiębiorców (w tym rolników).
Zakres stosowania produktów bankowych
W ramach badania zbadano jaki jest zakres stosowania wybranych produktów bankowych przez klientów banków w trzech analizowanych grupach banków.
fot. mat. prasowe
Zakres stosowania wybranych produktów bankowych przez klientów z sektora MSP (procent respondentów)
Zakres stosowania wybranych produktów bankowych przez klientów z sektora MSP (procent respondentów)
Analizując dane na temat zakresu stosowania wybranych produktów bankowych na przestrzeni lat 2004 - 2005 należy zwrócić uwagę, że badane populacje w obu tych latach nie są jednolite. Wynika to ze zmiany w strukturze uczestników konkursu w edycji roku 2004 i 2005. Dlatego też wnioskowanie o dynamice należy prowadzić w dużą ostrożnością. Spośród trzech analizowanych zbiorowości z bankowości elektronicznej korzystało najwięcej klientów z banków komercyjnych - ponad 1/3. W bankach spółdzielczych proporcja ta była znacząco niższa - poniżej 1/5. Może to świadczyć o pewnym opóźnieniu technologicznym banków spółdzielczych w stosunku do banków komercyjnych.
![Banki spółdzielcze: początek końca historii? [© Sashkin - Fotolia.com] Banki spółdzielcze: początek końca historii?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/banki-spoldzielcze/Banki-spoldzielcze-poczatek-konca-historii-125649-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl