Sektor MŚP tnie koszty. Nadchodzą gorsze czasy?
2016-11-02 10:57
Sektor MŚP tnie koszty © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polskie MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat
Samą kondycję swoich firm sektor MŚP ocenia podobnie jak w minionym roku. Niemal połowa badanych (45% względem 49% jesienią 2015) deklaruje, że ich sytuacja finansowa jest co najmniej dobra. Przeciwnego zdania jest 12 proc. ankietowanych, czyli nieco więcej niż rok temu (9%).fot. mat. prasowe
Jak ocenia Pan/Pani kondycję finansową swojej firmy?
Rosnący pesymizm widoczny jest jednak w odniesieniu do ocen najbliższej przyszłości. Obecnie poprawy kondycji swojej firmy oczekuje zaledwie co czwarty badany (24 proc.), jeszcze przed rokiem taką deklarację składała 1/3 respondentów.
- 23 proc. badanych przedsiębiorców wyraziło obawę, że sytuacja ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy pogorszy się. W 2015 r. pesymistycznie na przyszłość firmy spoglądało tylko niecałe 10 proc. badanych. Spadł natomiast odsetek firm, które uważają, że sytuacja ich przedsiębiorstwa w ciągu roku nie zmieni się – taką deklarację złożyło niecałe 40 proc. badanych, wobec 50 proc. firm przed rokiem – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.
fot. mat. prasowe
Jakie są Pana/Pani przewidywania odnośnie kondycji firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy?
MŚP planują cięcie kosztów
W nadchodzącej przyszłości polskie MŚP zamierzają przede wszystkim ciąć koszty – będzie to priorytet na najbliższe 12 miesięcy dla aż 41 proc. przedsiębiorców. W 2015 r. taki cel stawiało sobie tylko 9 proc. MŚP.
18 proc. przedsiębiorstw w przyszłym roku chce skupić się przede wszystkim na pozyskaniu nowych klientów. W 2015 r. było to głównym wyzwaniem, jakie stawiały przed sobą firmy z sektora – podjąć je zamierzało trzykrotnie więcej przedsiębiorców niż obecnie (61 proc.). 26 proc. firm będzie się starało utrzymać obecnych klientów.
8 proc. za najważniejsze zadanie uznało zwiększenie zatrudnienia. Co ciekawe, rok wcześniej przyjmowanie nowych pracowników nie było priorytetem dla żadnego z badanych przedsiębiorców.
fot. mat. prasowe
Co uważa Pan/Pani za najważniejsze zadanie dla firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy?
- Cięcie kosztów nie musi oznaczać zwolnień pracowników. Redukcję etatów planuje 19 proc. firm, czyli tyle samo, co jesienią 2015 r. Połowa przedsiębiorstw chce utrzymać zatrudnienie na niezmienionym poziomie, a 13 proc. zwiększy liczbę etatów. Aż 8 proc. badanych firm uważa to za priorytet na najbliższe 12 miesięcy – dodaje Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.
Sposobem na oszczędności może być m.in. lepsze zarządzanie wydatkami oraz wprowadzenie do firmy płatności bezgotówkowych. Na rynku są dostępne kompletne rozwiązania, które wspierają procesy zakupowe i pomagają zarządzać płatnościami całego przedsiębiorstwa.
- Odpowiednie systemy raportowania online tzw. Ekonta nie wiążą się z kosztami, natomiast ich funkcjonalności mogą być dla przedsiębiorcy bezcenne. E-konto to dostęp do informacji o wszystkich bieżących i archiwalnych transakcjach, możliwość ściągania wyciągów i automatycznego tworzenia raportów pokazujących wartość obrotów i liczbę przeprowadzonych transakcji w podziale na dostawców, tak by przedsiębiorca łatwo zorientował się, gdzie wydatki mogłyby być mniejsze. Wprowadzenie płatności bezgotówkowych to natomiast szansa na eliminację kosztów obsługi gotówki i poprawę płynności – dzięki darmowemu kredytowi nawet na 59 dni – wyjaśnia Katarzyna Fatyga.
fot. mat. prasowe
Czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy zatrudnienie w Pana/Pani firmie?
Miniony rok nie spełnił oczekiwań
Jaki był dla firm miniony rok? 51 proc. badanych ostatnie 12 miesięcy określiła, jako udane dla firmy, natomiast 45 proc. odniosła się do nich negatywnie. Przewidywania przedsiębiorców z 2015 r. w dużej mierze nie sprawdziły się. Co trzeci z nich twierdził wówczas, że sytuacja jego firmy w ciągu najbliższego roku polepszy się, a tylko 9 proc. miało negatywne przewidywania odnośnie przyszłości. Jesienią 2015 r. firmy z sektora MŚP planowały przede wszystkim pozyskanie nowych klientów (61 proc.), utrzymanie obecnych (23 proc.) oraz ograniczenie kosztów (9 proc.). Te plany udało się zrealizować 45 proc. przedsiębiorców. Dziś prawie 1/3 firm deklaruje, że nie osiągnęła zamierzonych celów.
fot. mat. prasowe
Czy w ciągu minionych 12 miesięcy Pana/Pani firmie udało się zrealizować założone plany?
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w październiku 2016 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 500 przedsiębiorców.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)