Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2016 r.
2016-11-15 11:48
Sklep internetowy © thodonal - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.
Wyniki analizy Codemedia mogą stanowić pewne zaskoczenie. Pamiętajmy bowiem, że budżety reklamowe branży e-commerce rosły nieustająco od 2008 roku. W pierwszym półroczu br. mieliśmy jednak do czynienia ze spadkami. Reklamodawcy wydali 92 mln złotych, czyli o 23% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Podobnie jak w poprzednich latach, największy wzrost wydatków odnotowano w maju.Które media preferuje branża e-commerce?
Tutaj bez zaskoczeń. Ulubionym medium branży e-commerce pozostaje Internet. Wydatki na promocję w sieci pochłonęły 61% całościowych budżetów reklamowych. To jednak i tak znaczniej mniej niż w I połowie minionego roku. Na drugiej pozycji uplasowała się telewizja (20%), a trzecie miejsce przypadło w udziale magazynom. W dwóch ostatnich przypadkach nakłady okazały się wyższe niż przed rokiem, odpowiednio o 74% i 55%.
Okazuje się zatem, że branża e-commerce dostrzega siłę innych mediów niż internet.
- Najwięcej na reklamę w magazynach wydały e-sklepy oferujące odzież i obuwie – komentuje Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.
Kategorie reklamodawców
Zdecydowanie najbardziej hojnymi reklamodawcami okazują się sklepy internetowe (67,1% udziału w wydatkach). Serwisy ogłoszeniowe, aukcje i porównywarki cen w marketing inwestują znacznie mniej, odpowiednio 10,6%, 10,3% i 8,4%.
Warto przy tym podkreślić, że w porównaniu do I połowy 2015 roku, udział sklepów internetowych w całości wydatków skurczył się aż o 1/3. Wzrost wydatków o 44% zanotowały serwisy ogłoszeniowe. Z kolei aukcje i narzędzia aukcyjne odnotowały spadek o 13%. W rezultacie, w poprzednim roku większy udział w wydatkach o 5 punktów procentowych miały sklepy internetowe, natomiast aukcje i narzędzia aukcyjne zanotowały spadek (o 2 punkty procentowe), a wzrost serwisy ogłoszeniowe (o 2,5 punktu procentowego).
Reklamodawcy
W pierwszym półroczu 2016 roku w czołówce reklamodawców znalazły się głównie sklepy internetowe, aukcje oraz porównywarki cenowe. Najwięcej wydał sklep internetowy Zalando.pl. Na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl. Za nim uplasowało się Ceneo. W stosunku do poprzedniego roku, Zalando.pl wydało znacznie mniej - aż o 55%. W pierwszym półroczu 2015 roku wysokie wydatki zanotował również Bon Prix, podczas gdy w roku 2016 wydatki tego sklepu internetowego spadły o 72%.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe branży e-commerce
Wydatki Zalando.pl są o ponad 5 milionów wyższe niż znajdujących się na kolejnych miejscach Denley.pl, Tchibo, Bon Prix oraz Eobuwie.pl, które na promocję przeznaczyły budżety w wysokości około 4 milionów. W stosunku do poprzedniego roku, w pierwszej 10 najwięcej wydających sklepów internetowych nie znalazło się Agito.pl (w poprzednim roku, w pierwszym półroczu wydatki rzędu 6 milionów, w tym roku około 340 tys.).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na kategorie
Kategorią produktową, na której promocję przeznaczono największe nakłady, była odzież i obuwie oraz kategoria „grupa”, w której znajdują się różnorodne produkty i producenci.
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” e-konsumenci bardzo chętnie kupują odzież i obuwie w sieci i planują zwiększenie wydatków na te produkty. Na odzież, akcesoria i dodatki Polacy wydają średnio 83 zł miesięcznie, czyli o 8 zł więcej niż deklarowali w ubiegłym roku. Nie dziwi więc intensywna promocja tych produktów - dodaje Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.W kategorii odzież i obuwie największym reklamodawcą było Zalando, następnie Denley.pl, Bon Prix, Eobuwie.pl oraz Domodi.
Kategoria „grupa” obejmuje reklamodawców związanych z aukcjami oraz porównywarkami cenowymi np. Allegro, Ceneo. Kolejne kategorie wydały już znacząco mniejsze sumy na promocję. W przypadku kategorii „grupa” największymi reklamodawcami było Allegro, Ceneo, a w Otodom.pl i OLX.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)