eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPoszukiwanie pracy: jak dzieci we mgle?

Poszukiwanie pracy: jak dzieci we mgle?

2016-11-22 10:03

Poszukiwanie pracy: jak dzieci we mgle?

Poszukiwanie pracy © Jakub Jirsák - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Już ponad 20 procent polskich pracowników deklaruje, że w ciągu najbliższych miesięcy będzie rozglądać się za nowym zatrudnieniem. Dla 6 na 10 z nich główną motywacją jest chęć uzyskiwania wyższych zarobków. Zmiana pracy okazuje się jednak dość sporym wyzywanie. Z badania, które Millward Brown przeprowadził na zlecenie Work Service S.A. wynika, że 1 na 7 ankietowanych nie bardzo wie, jak ugryźć ten temat. Ciągle najpopularniejszym źródłem wiedzy na temat ofert pracy są znajomi i internet, ale stopniowo tracą one na popularności.

Przeczytaj także: Jak pracownicy postrzegają rynek pracy?

Poszukiwanie pracy nie zaskakuje


Tak wysoki odsetek osób noszących się z zamiarem poszukiwania nowych perspektyw zawodowych nie jest właściwie niczym zaskakującym. To bezpośrednie następstwo rekordowo niskich poziomów bezrobocia oraz rosnącego zatrudnienia. Nieco zaskakiwać może jednak to, że zmiana pracy jest dość sporym wyzwaniem dla kandydatów. Tak ten problem tłumaczy Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service S.A.:
Kandydaci w nowych warunkach rynkowych wydają się zagubieni. Z naszych badań wynika, że wszystkie kluczowe kanały poszukiwania pracy przeżywają kryzys zaufania. Od początku roku spadało zainteresowanie szukaniem pracy przez znajomych, a także za pośrednictwem kanałów on-line. Nadal w tyle są urzędy i targi pracy. Co ciekawe 14,5% badanych zapytanych o metody szukania nowego zatrudnienia udzieliło odpowiedzi „nie wiem” i było to jedyne wskazanie z wyraźnym wzrostem wskazań – wyjaśnia.

Analogicznie do wskazań zeszłorocznych, najpopularniejszym źródłem wiedzy na temat ofert zatrudnienia są znajomi. Przy czym nie sposób nie zauważyć tu dużego spadku. Przed rokiem tę odpowiedź wskazywało niemal 3/4 ankietowanych (72,4%), dziś jest już tylko 52,7%. Spadki notują również inne metody szukania nowego zatrudnienia.

Przydatne linki:
Oferty pracy

Jeszcze niedawno poszukiwanie pracy oznaczało wertowanie ogłoszeń pojawiających się w Internecie. Jednak to właśnie portale z ofertami przeżywają obecnie największe załamanie - tylko od początku roku ich popularność obniżyła się aż o 14,1 pp. Spada również odsetek osób zaglądających do zakładki "kariera" na stronach poszczególnych firm. Tę metodę wybiera obecnie 41% badanych. 1/3 respondentów deklarowała poszukiwanie pracy za pomocą mediów społecznościowych.

fot. mat. prasowe

W jaki sposób zamierza Pan/Pani poszukiwać pracy?

Podobnie jak w ubiegłym roku, pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy, najczęściej wskazują na znajomych.


Wyższe wynagrodzenie jak magnes


Pracownicy zapytani o kluczowe powody zmiany pracy w pierwszej kolejności wskazują zbyt niskie zarobki u obecnego pracodawcy. Takiej odpowiedzi udzieliło 59,1% respondentów i stanowiło to wyniki o 10 pp. wyższy w stosunku do badania z początku roku. Na drugim miejscu znalazły się ograniczone możliwości awansu (38,9%) a na trzecim chęć samorealizacji (33,8%).

fot. mat. prasowe

Powody zmiany pracy

6 na 10 respondentów chce zmienić pracę ze względu na wysokość wynagrodzenia.


W warunkach umacniającego się rynku kandydata, coraz więcej pracowników chce zmieniać pracę, aby poprawiać swoją pozycję zawodową. Rosnąca presja płacowa powoduje, że wielu dotychczasowych pracodawców nie jest stanie spełnić oczekiwań pracowniczych, przez co muszą się liczyć z odpływem części załogi. Wyniki badania pokazują, że samo wskazanie możliwości rozwoju ścieżki kariery nadal jest istotne, ale to czynniki płacowe odgrywają dziś kluczową rolę na rynku pracy – podsumowuje Krzysztof Inglot.

Metodologia badania:
Dane zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób pracujących (N=498) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w czerwcu i lipcu 2016 roku.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: