Marketerze! Na Boże Narodzenie zadbaj o kanał mobile
2016-11-22 10:59
Wyszukiwarka w telefonie © Rido - Fotolia
Przeczytaj także: 5 rzeczy, które mogą pogrążyć e-commerce w okresie świątecznym
To już ostatni dzwonek, aby e-commerce mógł w należyty sposób przygotować się do świątecznego szału zakupowego. Dobitnym na to dowodem jest przeprowadzone przez IPSOS badanie, które dowodzi, że Boże Narodzenie i związane z nim wydatki to temat, który gości na Facebooku już od końca października. 4 na 10 respondentów, którzy kupują poprzez kanał mobile deklaruje, że zakupy na święta zrobi jeszcze w listopadzie. A będzie do tego bez mała okazji. Mamy przecież Czarny Piątek, czyli zakrojoną na szeroką skalę akcję wyprzedażową w ostatni piątek listopada, Cyber Poniedziałek, a więc dzień zniżek na zakup elektroniki, czy Dzień Darmowej Dostawy., który w Polsce przypada na 29 listopada.Jak zwiększyć sprzedaż w czasie szalonych dni przedświątecznych? Odpowiedzi na to pytanie udzielają Eksperci z Sociomantic Labs.
Grunt to właściwy moment
Wytrawni e-sprzedawcy doskonale dają sobie sprawę, jak ważne jest uchwycić właściwy moment, w którym konsument jest już zdecydowany, aby dokonać zakupu. Na ten temat powstała już odrębna koncepcja. Stworzył ją Google, który w oparciu o obserwację zachowań użytkowników wyszukiwarki, wprowadził pojęcie tzw. mikromomentów. Czym one są? To sytuacje, w których wiedziony impulsem użytkownik sięga po smartfona i wpisuje różne hasła do przeglądarki.
Zdaniem Google istnieją 4 rodzaje mikromomentów. Pierwszy związany jest z wystąpieniem nagłej potrzeby uzyskania informacji na wybrany temat („I want to know”). Drugi wiąże się z bodźcem, który skłania do bezzwłocznego pozyskania wiedzy odnośnie lokalizacji danego miejsca np. restauracji, firmy czy sklepu znajdującego się w okolicy („I want to go”), trzeci to chęć znalezienia szybkiej instrukcji pomocnej w rozwiązaniu problemu związanego z codziennymi czynnościami („I want to do”). I wreszcie ostatni rodzaj mikromomentu, to ten na który czekają wszyscy sprzedawcy internetowi – chwila, gdy konsument jest gotów dokonać zakupu („I want to buy”). Nawet jeśli najważniejszym celem e-sklepu jest wychwycenie internautów z tą ostatnią motywacją, to kompleksowa strategia działań w mobile’u w zakresie przygotowań do świątecznego okresu zakupów powinna obejmować działania pozwalające przyciągnąć uwagę konsumenta w różnych mikromomentach.
Czytaj także:
- Call to Action, czyli jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce
- 5 sposobów na sprzedaż przez content marketing
Im częściej internauta będzie trafiał na stronę www e-sklepu, tym większa szansa, że gdy pojawi się impuls związany z chęcią konkretnego zakupu, szybciej odwiedzi witrynę lub z większym prawdopodobieństwem kliknie w skierowaną do niego spersonalizowaną reklamę, którą również w odpowiednim momencie zobaczy na swoim telefonie.
Odszukaj swojego klienta i skieruj odpowiedni przekaz
Jak dotrzeć do właściwego klienta we właściwym momencie z odpowiednim przekazem? Eksperci z Sociomantic Labs wskazują przede wszystkim na istotną rolę analizy zachowań konsumentów i efektywne korzystanie z Big Data. Sklepy internetowe dysponują wieloma informacjami o swoich klientach np. na podstawie danych z CRM są w stanie określić, którzy konsumenci i kiedy dokonali transakcji zakupowej, jaka była wartość ostatnich zakupów, a w oparciu o informacje cookies sprawdzić które produkty oglądali, lecz ostatecznie nie kupili. Im bardziej wnikliwa analiza, tym lepsze efekty kampanii marketingowych mogą uzyskać marketerzy. Ważnym aspektem przy planowaniu działań marketingowych jest określenie właściwego kanału dotarcia do danego konsumenta. Miliony internautów sięgają po urządzenia mobilne, aby uniknąć przedświątecznego tłoku w sklepach.
fot. Rido - Fotolia
Wyszukiwarka w telefonie
Aplikacje mobilne robią różnicę
Aplikacje mobilne mają ogromny potencjał sprzedażowy. Ze względu na sposób użytkowania tego kanału przez konsumentów środowisko reklamowe w aplikacjach jest bardziej sprzyjające niż na stronach mobilnych czy nawet na desktopie. W aplikacjach nie znajdziemy jeszcze tylu reklam co na stronach www, dlatego tzw. „ślepota bannerowa” nie musi mocno obniżać wyników prowadzonych w aplikacjach kampanii reklamowych. Jak przekonują eksperci z Sociomantic Labs, reklamy w aplikacjach dostarczają o 70 proc. wyższy współczynnik konwersji oraz o 50 proc. większą sprzedaż w porównaniu do mobilnych stron internetowych. Wysoka sprzedaż dzięki aplikacji to w dużej mierze skutek znajomości przez użytkowników środowiska danej aplikacji, ułatwienie metod płatności oraz zaufanie do określonej marki. Potwierdzają to również dane Allegro.pl – dzięki umożliwieniu szybkich płatności w ich aplikacji sprawiło, że więcej użytkowników platformy zakupowej zaczęło robić spontaniczne zakupy i wydawać średnio o 34 proc. więcej niż konsumenci korzystający ze strony mobilnej.
Okres od końca listopada do końca poświątecznych wyprzedaży to najgorętszy czas w e-commerce. Każdy sklep internetowy podwaja wtedy wysiłki w celu przyciągnięcia do siebie jak największej rzeszy klientów. Aby wyprzedzić konkurencję, warto w swojej strategii marketingowej poświęcić sporo miejsca działaniom w kanale mobilnym. Mobile stale, choć powoli, zyskuje na znaczeniu – kto pierwszy wykorzysta moment, w którym wybrani przez niego klienci staną się mocno aktywni w kanale mobilnym, ten ma szansę osiągnąć największe zyski w tym sezonie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)