Nie ma chętnych na ubezpieczenia direct?
2016-11-24 12:14
Polacy nie chcą już kupować polis przez Internet? © ArtemSam - Fotolia
Przeczytaj także: Brytyjczyk 12 razy częściej kupuje ubezpieczenie przez internet
Ubezpieczenia direct to ciągle rynkowa nisza. Dane za poprzedni rok dowodzą, że wydajemy na nie zaledwie 2 grosze z każdej złotówki przeznaczonej na polisę. Analitycy i ubezpieczyciele ciągle jednak z bacznością przyglądają się temu kanałowi sprzedaży, zakładając, że to właśnie on jest przyszłością rynku.Doświadczenie funkcjonujących a polskim rynku ubezpieczycieli pokazują jednak, że po dynamicznym wzroście ubezpieczenia direct notują spadek popytu. Na taki obrót spraw miało wpłynąć m.in. odnotowywane w latach 2013-2014 obniżenie cen OC.
Jeżeli spojrzeć na ubezpieczenia direct w szerszym horyzoncie czasowym, to okaże się, że dobrze widoczne są dwa stadia ich rozwoju. Najpierw, w latach 2003 - 2011 mieliśmy do czynienia z gwałtownym wzrostem ich sprzedaży, który w rekordowym 2007 roku podskoczył o przeszło 100%. Potem, w latach 2012-2015, nadeszła stagnacja. Co za tym stoi?
„Niebagatelny wpływ na tą zmianę miała dystrybucja obowiązkowych polis OC dla kierowców. Wspomniane ubezpieczenia nadal są najważniejszym elementem rynku direct” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl
Uzależnienie wyników krajowego rynku direct od sprzedaży samochodowego OC, było dobrze widoczne w ostatnich latach. Trzeba zdawać sobie sprawę, że roczny spadek wartości wszystkich polis sprzedanych przez Internet lub telefon (2013 r. - 1%, 2014 r. - 11%, 2015 r. - 3%) to przede wszystkim konsekwencja zmian dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców. Sprzedaż takich polis w kanale direct przedstawiała się następująco:
- 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
- 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
- 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)
Można zauważyć, że spadki ogólnej wartości rynku direct w latach 2013 - 2015 bardzo dobrze odpowiadają analogicznym zmianom wartości składki dla polis OC (2014 r. - spadek o 10%, 2015 r. - spadek o 3%). Interesujący jest również spadek średniej składki dla polisy OC sprzedanej w kanale direct (2013 r. - 462 zł, 2014 r. - 446 zł). Ta zmiana potwierdza, że wojna cenowa w segmencie OC przeniosła się również do Internetu i miała bezpośredni wpływ na wyniki rynku direct.
W 2016 r. i 2017 r. całkowita wartość krajowego rynku direct może wzrosnąć ze względu na zmiany cenowe dotyczące polis komunikacyjnych.
„Podwyżki wymuszone przez wzrost wartości odszkodowań i regulacje KNF-u, na pewno będą widoczne w statystykach publikowanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń” - przewiduje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl
fot. mat. prasowe
Polski rynek ubezpieczeń direct
Jeżeli krajowi ubezpieczyciele chcą zwiększać wartość rynku direct nie tylko dzięki przymusowym podwyżkom składek, to konieczna będzie zmiana polityki marketingowej. Popularność internetowych polis OC/AC, z pewnością mogłyby zwiększyć dodatkowe rabaty za zakup online. Takie promocje nabierają szczególnego znaczenia w warunkach rynkowych podwyżek.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)