Boże Narodzenie 2016 droższe niż przed rokiem
2016-11-27 00:35
Polska rodzina wyda na święta 1121 zł © skorpionik00 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polacy i ich świąteczne zwyczaje
Z deklaracji Polaków wynika, że na tegoroczne Boże Narodzenie planują wydać o 5% więcej niż przed rokiem, kiedy to ich budżet wyniósł 1 065 zł. W tym roku organizacja świąt (prezenty, żywność, spotkania rodzinne) ma kosztować 1 121 zł (261 euro). Około 44% całego budżetu pochłoną podarki (489 zł), 512 zł (46%) zamierzamy wydać na jedzenie. Spotkania towarzyskie to kolejne 120 zł. Średni budżet bożonarodzeniowy wszystkich przebadanych krajów sięga 408 euro. Najbardziej rozrzutni w tym roku mają być Duńczycy Hiszpanie oraz Włosi.Analogicznie do wyników z minionego roku, najlepiej swoją sytuację gospodarczą oceniają Niemcy oraz Duńczycy. Z kolei największy spadek nastrojów dostrzegalny jest w odniesieniu do Belgów, co można tłumaczyć tamtejszą, dość niespokojną sytuacją wewnętrzną.
Niestety nastrojom polskim konsumentów także daleko jest do ideału.
„O pesymizmie możemy mówić również w przypadku Polaków oceniających sytuację gospodarczą. Różnica pomiędzy pozytywnymi i negatywnymi odpowiedziami wynosi minus 25 pp. – wyjaśnia Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte.
Jednocześnie jednak okazuje się, że w pierwszych trzech kwartałach br. sprzedaż detaliczna w cenach stałych poszybowała w górę. To jednak należy wiązać przede wszystkim z programem Rodzina 500 Plus.
Podobnie jak ma to miejsce w przypadku większości ankietowanych, negatywne opinie Polaków dotyczą również, tego co ma wydarzyć się w najbliższej przeszłości. O przyszłą sytuację gospodarczą najmniej martwią się Duńczycy i Hiszpanie, a najbardziej - Belgowie i Grecy.
„Nasze badanie pokazuje, że pod względem oceny gospodarki lepiej patrzymy na obecną sytuację niż tę w przyszłości. Negatywne odczucia wyraża odpowiednio 40 proc. i 47 proc. Polaków. Rok wcześniej było to 44 i 32 proc. Jak widać, szczególnie duży spadek nastrojów odnotowaliśmy w oczekiwaniach na przyszłość, aż o 15 pp.” – mówi Magdalena Jończak.
W Polsce kosmetyki, w Europie gotówka
Jaki prezent chcielibyśmy i spodziewamy się zobaczyć pod choinką? W tym roku są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy, które zepchnęły z pozycji lidera książki, utrzymujące się na szczycie listy wymarzonych prezentów przez kilka lat. W tym roku znalazły się one dopiero na trzecim miejscu. Na pozycji wicelidera znalazły się słodycze. W badanych krajach europejskich najbardziej pożądanym prezentem są pieniądze (4 z 9 krajów).
fot. skorpionik00 - Fotolia.com
Polska rodzina wyda na święta 1121 zł
A jakimi prezentami zamierzamy obdarować naszych najbliższych? Okazuje się, że w tym roku nasze oczekiwania co do otrzymywanych prezentów i tych, którymi zamierzamy obdarować najbliższych pokrywają się. Polacy planują jako prezenty kupować przede wszystkim kosmetyki i perfumy, słodycze oraz książki.
„Nowością w zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych upominków w Polsce jest odzież sportowa, która zanotowała awans aż o jedenaście miejsc, co może być spowodowane rosnącą aktywnością fizyczną Polaków. Na czwartą pozycję awansowały pieniądze, wskazywane w poprzednich latach jako bardzo pożądane prezenty” – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominują słodycze. W tej kategorii największy awans w zestawieniu odnotowała również odzież sportowa. Z kolei płyty CD, jako schyłkowa technologia z punktu widzenia nastolatków, kontynuują dynamiczny spadek. Sytuacja wśród prezentów dla dzieci jest bardziej stabilna. Czołowa dziesiątka prezentów zawiera dokładnie te same kategorie co w poprzednim roku. Najmłodszym nadal najchętniej kupujemy zabawki konstrukcyjne (klocki), książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.
Jak pokazuje badanie większość respondentów nie zostawia wyboru odpowiednich upominków na ostatnią chwilę.
„W tym roku jedna czwarta badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a prawie 40 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Jednak aż 33 proc. respondentów (więcej niż przed rokiem) czeka z ich zakupem do ostatnich dni przed świętami” – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński.
Prezenty coraz częściej w Internecie, żywność niezmiennie w dyskontach
Polacy kupują prezenty przede wszystkim w specjalistycznych sieciach sklepów. Gdy jednak rozważamy zakup multimediów, to stawiamy na sklepy internetowe.
Badanie Deloitte pokazało, że podobnie jak rok wcześniej Polska jest nadal jedynym krajem, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych. W tym roku wskazało na nie aż 67 proc. badanych, o 11 pp. więcej niż rok wcześniej.
Z roku na rok w handlu rośnie rola e-commerce. Nie omija to również zakupów robionych z myślą o Bożym Narodzeniu. Analiza Deloitte pokazała, że aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych.
„To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy. To oznacza, że każdy z nas średnio za prezenty zakupione w sieci zapłaci 42 euro” – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor w Deloitte Digital.
Polska jest jedynym spośród badanych krajów, gdzie zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych wydatki na prezenty będą wyższe niż przed rokiem. Wzrost deklarowanych środków na ten cel wynosi 4,3 proc. rok do roku. Osiemnaście procent Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła trzeci wynik wśród analizowanych państw. Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory, w której możemy je robić (79 proc.), jak również dostawa do domu (75 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (81 proc.), to, że swoje zakupy otrzymujemy od ręki (80 proc.) oraz ochrona danych osobowych (78 proc.).
„Połowa Polaków planuje robić bożonarodzeniowe zakupy również za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Jeśli sprzedawcy internetowi chcą zwiększać swój udział w handlu, to kluczem do sukcesu jest przekonanie klientów o bezpieczeństwie dokonywanych transakcji, szybkość dostawy i dostęp do indywidualnej porady” – mówi Wojciech Górniak.
Informacje o badaniu:
Badanie online przeprowadzono wśród ponad 6,5 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja (przeprowadzona przez oddział Deloitte we Hiszpanii) analizuje dane z dziewięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Dania, Polska, Rosja).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)