Koniunktura konsumencka XI 2016
2016-11-24 16:49
Wraz z grudniem lepsze nastroje konsumentów © Coloures-pic - Fotolia
Z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że nastroje polskich konsumentów poszybowały w górę. Polacy bardziej optymistycznie oceniali zarówno bieżącą, jak i przyszłą sytuację. Pogorszeniu uległy tylko opinie odnośnie dokonywania ważnych zakupów.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2016
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -2,4.Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż w październiku. Oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły odpowiednio o 3,1 i 2,4 p. proc., natomiast dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej odpowiednio o 1,0 i 1,4 p. proc. Jedyna składowa, dla której odnotowano wartość niższą niż przed miesiącem, dotyczyła obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 1,4 p. proc.).
W porównaniu do listopada 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,5 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 4,9 p. proc. w stosunku do października i ukształtował się na poziomie -5,4.
Wszystkie składowe WWUK uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 10,6 i 5,0 p. proc.). Oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i gospodarczej kraju wzrosły odpowiednio o 2,4 i 1,4 p. proc.
fot. Coloures-pic - Fotolia
Wraz z grudniem lepsze nastroje konsumentów
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 2,9 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)