Polowanie na prezenty pod choinkę rozpoczęte. Jak to robią Polacy?
2016-11-29 11:33
Prezent © Jenny Sturm - Fotolia.com
Kosmetyki, łakocie, perfumy, ubrania, książki oraz elektronika. To te prezenty najczęściej znaleźć można pod polską choinką. Z danych Allegro wynika, że 60% Polaków na podarki dla najbliższych wydaje od 50 do 200 zł. Wielu z nas stara się je kupować po promocyjnych cenach. Okazją do tego są takie akcje jak Black Friday, czy Cyber Monday. Przygotowany dla MyShop.mobi raport "Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami" dowodzi, że oszczędności poszukuje ponad połowa badanych.
Przeczytaj także: Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne?
Najwięcej, bo aż 54% Polaków, ugania się za okazjami cenowymi przy zakupie elektroniki. 52% szuka promocyjnych cen na kosmetyki, a 51% - tańszych artykułów spożywczych. Prezenty pod choinkę nie muszą rujnować kieszeni.Boże Narodzenie to czas, w którym tradycja zyskuje na znaczeniu. To przede wszystkim okazja do przygotowania odświętnej kolacji i spotkań z najbliższym, ale również okres wzmożonych wydatków. Niestety. Duchowy wymiar świąt często przyćmiewa ich wymiar materialny. Nic zatem dziwnego, że Polacy robią, co mogą, aby choć trochę odciążyć swój budżet.
– Żeby zmniejszyć świąteczne wydatki, Polacy aktywnie szukają okazji zakupowych – z roku na rok stając się coraz większymi promo huntersami. Naprzeciw ich potrzebom wychodzą sklepy, które rozpoczynają specjalne akcje promocyjne dużo wcześniej niż było to jeszcze kilka lat temu i oferują rabaty pod różnego rodzaju formami. Informacji o nich możemy szukać w wielu miejscach. Z jednej strony, w prasie i TV, gazetkach promocyjnych, w Internecie, z drugiej zaś na bieżąco z ofertami promocyjnymi pozwalają być specjalne aplikacje mobilne. Dzięki nim organizacja świąt i prezenty pod choinkę mogą okazać się tańsze nawet o kilkadziesiąt procent. – mówi Maciej Tygielski, CEO, MyShop.mobi.
Urodowi myśliwi
Kosmetyki i perfumy to zdecydowanie najpopularniejsze prezenty pod choinkę – do ich zakupu przyznaje się odpowiednio 35% i 29% Polaków ( por. raport Allegro „Od serca czy z głowy. Jak Polacy obdarowują się na święta?”). Badanie „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” pokazuje, że w przypadku zakupów z kategorii „Uroda” zaledwie 7% Polaków nie korzysta z okayjnych cen. Żywo zainteresowanych promocjami produktów drogeryjnych jest aż 52% osób.
Przy zakupie kosmetyków i perfum pierwszorzędne znaczenie ma marka, a dopiero później cena. Na trzecim miejscu plasuje się przyzwyczajenie. Prawie co piąty kupujący zwraca uwagę na aktualne promocje. Najczęściej na czasowe wyprzedaże (32%), obniżki na zakup drugiego i kolejnych produktów (29%), a także oferowane przez sprzedawców gratisy (28%).
Czytaj także:
- Praca sezonowa na święta - ratunek dla budżetu
- 5 pytań o przygotowania do świąt. Gdzie szukać oszczędności?
Słodkie święta
W trójce najpopularniejszych prezentów znalazły się oczywiście słodycze. Nieco więcej niż połowa Polaków kupując produkty spożywcze, w tym słodycze, śledzi wyprzedaże, poszukuje promocji i chce kupować sprytnie wykorzystując różne okazje. Jakie? Największe zainteresowanie jest czasowymi obniżkami cen produktów (35%) oraz korzyściami skali, czyli niższą ceną za więcej zakupionych sztuk (33%), a także większą pojemnością, tzw. wielopakami, XXL, oversize’ami, mega-, multi, super-pakami (31%). Co ciekawe, w odróżnieniu od urodowych produktów, w tej kategorii to cena ma największe znaczenie przy zakupie, a promocje pomagają podjąć finalną decyzję aż co czwartemu Polakowi.
fot. Jenny Sturm - Fotolia.com
Prezent
Moda na promocje
Prezenty pod choinkę to także części garderoby. Z raportu Allegro wynika, że zakupuje je więcej niż co czwarty Polak. I tutaj klienci polują na promocje, a dokładnie do takich aktywności jak aktywne śledzenie wyprzedaży, poszukiwanie promocji i zamiłowanie do sprytnych okazyjnych zakupów przyznaje się 48% Polaków. I podobnie jak w przypadku artykułów spożywczych, cena jest najważniejszym czynnikiem zakupowym (37% wskazań). Na drugim miejscu znalazła się jakość, a na trzecim marka. Co czwarty klient kupuje pod wpływem aktualnych promocji. Jakich? Najczęściej są to wyprzedaże sezonowe, korzyści skali, czyli obniżki w przypadku zakupienia więcej niż jednej sztuki produktu oraz zniżki w ramach programu lojalnościowego.
Elektroniczne święta
Jeśli prezenty od choinkę, to również elektronika. 22% Polaków obdarowuje swoich najbliższych sprzętem elektronicznym lub RTV. Częściej na taki prezent decydują się panowie niż panie. Co ciekawe, z raportu „Promo Hunters” wynika, że każdy Polak przynajmniej raz w życiu skorzystał z promocji w tej kategorii. Natomiast realnie zainteresowanych i śledzących promocje jest 54% klientów. Jakie konkretnie promocje działają na konsumentów? Są to przede wszystkim programy lojalnościowe, gratisy do zakupów i czasowe obniżki cen produktów. Podejmują finalną decyzję o tym, czy kupić wybrany sprzęt czy nie, najważniejszym czynnikiem jest cena (33% wskazań).
Maciej Tygielski z MyShop.mobi podkreśla, że Święta Bożego Narodzenia to najgorętszy okres dla sprzedawców.
– Nigdy w ciągu roku tyle nie kupujemy i wydajemy, co właśnie teraz. Dlatego, żeby przyciągnąć klienta, coraz bardziej świadomego i wiedzącego, czego chce, sprzedawcy muszą wznieść się na wyżyny marketingowej góry. Bo sama oferta produktowa i cena to już teraz zdecydowanie za mało. Ze względu na wzrost wymagań konsumentów mechanizmy promocji muszą zostać zmodyfikowane zgodnie z obowiązującymi trendami. Firmy, które nie korzystają z rosnącej popularności kanału mobile, tracą na konkurencyjności. Przewagę uzyskują ci, którzy nie tylko wprowadzają swoją sieć w świat technologii, ale również analizują to, kim są ich klienci, w jaki sposób wyszukują informacji o promocjach, z jakich źródeł korzystają – podkreśla Maciej Tygielski z MyShop.mobi.
Metodologia badania:
Raport „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie MyShop.mobi. Liczba respondentów wyniosła n=1801 Polaków. Badanie zostało zrealizowane metodą responsywnych ankiet CAWI w okresie 22 - 27 maja 2016 roku. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
Przeczytaj także:
Kameralne Boże Narodzenie 2023?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
prezenty pod choinkę, prezenty świąteczne, Boże Narodzenie, zachowania konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)