eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolowanie na prezenty pod choinkę rozpoczęte. Jak to robią Polacy?

Polowanie na prezenty pod choinkę rozpoczęte. Jak to robią Polacy?

2016-11-29 11:33

Polowanie na prezenty pod choinkę rozpoczęte. Jak to robią Polacy?

Prezent © Jenny Sturm - Fotolia.com

Kosmetyki, łakocie, perfumy, ubrania, książki oraz elektronika. To te prezenty najczęściej znaleźć można pod polską choinką. Z danych Allegro wynika, że 60% Polaków na podarki dla najbliższych wydaje od 50 do 200 zł. Wielu z nas stara się je kupować po promocyjnych cenach. Okazją do tego są takie akcje jak Black Friday, czy Cyber Monday. Przygotowany dla MyShop.mobi raport "Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami" dowodzi, że oszczędności poszukuje ponad połowa badanych.

Przeczytaj także: Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne?

Najwięcej, bo aż 54% Polaków, ugania się za okazjami cenowymi przy zakupie elektroniki. 52% szuka promocyjnych cen na kosmetyki, a 51% - tańszych artykułów spożywczych. Prezenty pod choinkę nie muszą rujnować kieszeni.

Boże Narodzenie to czas, w którym tradycja zyskuje na znaczeniu. To przede wszystkim okazja do przygotowania odświętnej kolacji i spotkań z najbliższym, ale również okres wzmożonych wydatków. Niestety. Duchowy wymiar świąt często przyćmiewa ich wymiar materialny. Nic zatem dziwnego, że Polacy robią, co mogą, aby choć trochę odciążyć swój budżet.
– Żeby zmniejszyć świąteczne wydatki, Polacy aktywnie szukają okazji zakupowych – z roku na rok stając się coraz większymi promo huntersami. Naprzeciw ich potrzebom wychodzą sklepy, które rozpoczynają specjalne akcje promocyjne dużo wcześniej niż było to jeszcze kilka lat temu i oferują rabaty pod różnego rodzaju formami. Informacji o nich możemy szukać w wielu miejscach. Z jednej strony, w prasie i TV, gazetkach promocyjnych, w Internecie, z drugiej zaś na bieżąco z ofertami promocyjnymi pozwalają być specjalne aplikacje mobilne. Dzięki nim organizacja świąt i prezenty pod choinkę mogą okazać się tańsze nawet o kilkadziesiąt procent. – mówi Maciej Tygielski, CEO, MyShop.mobi.

Urodowi myśliwi


Kosmetyki i perfumy to zdecydowanie najpopularniejsze prezenty pod choinkę – do ich zakupu przyznaje się odpowiednio 35% i 29% Polaków ( por. raport Allegro „Od serca czy z głowy. Jak Polacy obdarowują się na święta?”). Badanie „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” pokazuje, że w przypadku zakupów z kategorii „Uroda” zaledwie 7% Polaków nie korzysta z okayjnych cen. Żywo zainteresowanych promocjami produktów drogeryjnych jest aż 52% osób.

Przy zakupie kosmetyków i perfum pierwszorzędne znaczenie ma marka, a dopiero później cena. Na trzecim miejscu plasuje się przyzwyczajenie. Prawie co piąty kupujący zwraca uwagę na aktualne promocje. Najczęściej na czasowe wyprzedaże (32%), obniżki na zakup drugiego i kolejnych produktów (29%), a także oferowane przez sprzedawców gratisy (28%).

Słodkie święta


W trójce najpopularniejszych prezentów znalazły się oczywiście słodycze. Nieco więcej niż połowa Polaków kupując produkty spożywcze, w tym słodycze, śledzi wyprzedaże, poszukuje promocji i chce kupować sprytnie wykorzystując różne okazje. Jakie? Największe zainteresowanie jest czasowymi obniżkami cen produktów (35%) oraz korzyściami skali, czyli niższą ceną za więcej zakupionych sztuk (33%), a także większą pojemnością, tzw. wielopakami, XXL, oversize’ami, mega-, multi, super-pakami (31%). Co ciekawe, w odróżnieniu od urodowych produktów, w tej kategorii to cena ma największe znaczenie przy zakupie, a promocje pomagają podjąć finalną decyzję aż co czwartemu Polakowi.

fot. Jenny Sturm - Fotolia.com

Prezent

Aż 60% Polaków wydaje od 50 do 200 zł na świąteczne prezenty. Najczęściej obdarowują swoich najbliższych kosmetykami, słodyczami, perfumami, ubraniami, książkami oraz elektroniką.


Moda na promocje


Prezenty pod choinkę to także części garderoby. Z raportu Allegro wynika, że zakupuje je więcej niż co czwarty Polak. I tutaj klienci polują na promocje, a dokładnie do takich aktywności jak aktywne śledzenie wyprzedaży, poszukiwanie promocji i zamiłowanie do sprytnych okazyjnych zakupów przyznaje się 48% Polaków. I podobnie jak w przypadku artykułów spożywczych, cena jest najważniejszym czynnikiem zakupowym (37% wskazań). Na drugim miejscu znalazła się jakość, a na trzecim marka. Co czwarty klient kupuje pod wpływem aktualnych promocji. Jakich? Najczęściej są to wyprzedaże sezonowe, korzyści skali, czyli obniżki w przypadku zakupienia więcej niż jednej sztuki produktu oraz zniżki w ramach programu lojalnościowego.

Elektroniczne święta


Jeśli prezenty od choinkę, to również elektronika. 22% Polaków obdarowuje swoich najbliższych sprzętem elektronicznym lub RTV. Częściej na taki prezent decydują się panowie niż panie. Co ciekawe, z raportu „Promo Hunters” wynika, że każdy Polak przynajmniej raz w życiu skorzystał z promocji w tej kategorii. Natomiast realnie zainteresowanych i śledzących promocje jest 54% klientów. Jakie konkretnie promocje działają na konsumentów? Są to przede wszystkim programy lojalnościowe, gratisy do zakupów i czasowe obniżki cen produktów. Podejmują finalną decyzję o tym, czy kupić wybrany sprzęt czy nie, najważniejszym czynnikiem jest cena (33% wskazań).

Maciej Tygielski z MyShop.mobi podkreśla, że Święta Bożego Narodzenia to najgorętszy okres dla sprzedawców.
– Nigdy w ciągu roku tyle nie kupujemy i wydajemy, co właśnie teraz. Dlatego, żeby przyciągnąć klienta, coraz bardziej świadomego i wiedzącego, czego chce, sprzedawcy muszą wznieść się na wyżyny marketingowej góry. Bo sama oferta produktowa i cena to już teraz zdecydowanie za mało. Ze względu na wzrost wymagań konsumentów mechanizmy promocji muszą zostać zmodyfikowane zgodnie z obowiązującymi trendami. Firmy, które nie korzystają z rosnącej popularności kanału mobile, tracą na konkurencyjności. Przewagę uzyskują ci, którzy nie tylko wprowadzają swoją sieć w świat technologii, ale również analizują to, kim są ich klienci, w jaki sposób wyszukują informacji o promocjach, z jakich źródeł korzystają – podkreśla Maciej Tygielski z MyShop.mobi.

Metodologia badania:
Raport „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie MyShop.mobi. Liczba respondentów wyniosła n=1801 Polaków. Badanie zostało zrealizowane metodą responsywnych ankiet CAWI w okresie 22 - 27 maja 2016 roku. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: