7 trendów, które wpływają na outsourcing
2016-11-29 14:22
Outsourcing © WrightStudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Outsourcing w Polsce ma się coraz lepiej: nasze miasta zyskują
1. XaaS, czyli "anything as a service"
Outsourcing nieustająco wręcz podąża w kierunku modelu XaaS. Skrót ten tłumaczyć można jako „wszystko jako usługa”. Chodzi tu więc o coraz szersze możliwości w zakresie sprzedaży produktów w formie usług. W praktyce odbywa się to poprzez internetowe dostarczanie usługobiorcy odpowiedniego oprogramowania, platformy czy infrastruktury. Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio, podkreśla tu rosnące znaczenie rozwiązań chmurowych.
2. Cyfryzacja bez końca
Eksperci nie mają wątpliwości, że kluczowa dla rozwoju każdej z branż jest w dzisiejszych czasach informatyka i informatyzacja.
Bankowość, ubezpieczenia, ale także motoryzacja, rolnictwo, lotnictwo, zarządzanie budynkami i wszelkie inne dziedziny gospodarki muszą poddawać się procesowi digitalizacji i usprawnień informatycznych. Mówiąc o innowacji nie mamy na myśli już tylko branży IT - mówimy o ludziach i metodologii zarządzania w każdym sektorze – podkreśla prezes Fundacji Pro Progressio.
3. Pracownik Z wkracza na rynek pracy
Dla outsourcingu istotne znaczenie ma również zmiana warty na rynku pracy. Znaczenie generacji Y jest na tyle silne, że zmusza pracodawców do podjęcia kroków, które umożliwiają dostosowanie się do potrzeb formułowanych przez zatrudnianych. Zdaniem ekspertów, wraz z pojawieniem się przedstawicieli pokolenia Z zobaczymy pokolenie, które nie będzie potrafiło zadbać o siebie samodzielnie. Nie jest to jednak sytuacja bez wyjścia.
Szansą, aby temu zapobiec jest międzypokoleniowa wymiana doświadczeń. Obecne jeszcze na rynku pracy pokolenie Baby Boomers i pokolenie X ma możliwość ukształtowania w jakiś sposób generacji Z. Jednak, o ile rynek już powszechnie dostosował się do pracy z pokoleniem Y, praca z pokoleniem Z to dopiero przewidywania i szacunki – mówi Wiktor Doktór.
fot. WrightStudio - Fotolia.com
Outsourcing
4. Biur(k)a przyszłości
Coraz więcej pracowników firm outsourcingowych, jak również freelancerów świadczących usługi w ramach contractingu oczekuje jak największej elastyczności w obszarze miejsca, w którym wykonują pracę. Taka sytuacja wpływa na kształt, rozmiar, ale także i funkcjonalność biur. Rosnącym trendem są przestrzenie, w których pracownicy nie mają przypisanego jednego miejsca pracy, ale wybierają sobie dogodne biurko, pokój, salę, w której chcą i będą pracować. Wzrasta popularność biur co-workingowych oraz pracy z domu. Firmy outsourcingowe coraz częściej dają możliwość pracy w stylu „home office”, co stwarza szanse zatrudniania osób niepełnosprawnych czy zamieszkujących odległe miejscowości. Coraz mocniej widać także informatyzację przestrzeni biurowych, które stają się inteligentnymi pomieszczeniami. Rezerwacja sal, zarządzanie oświetleniem, czy nawet automatyczne odsuwanie krzeseł od stołu konferencyjnego, aby ułatwić zajęcie przy nim miejsca, to funkcje, które już powszechnie są stosowane.
Czytaj także:
- 5 mitów na temat outsourcingu
- Automatyzacja w outsourcingu. Dlaczego boimy się robotów?
5. Umiędzynarodowienie
W zarządzaniu firmami outsourcingowymi dostrzega się stale coraz większe umiędzynarodowienie. W zarządach zasiadają osoby reprezentujące wiele krajów i coraz rzadziej zdarza się, aby cała kadra zarządzająca pochodziła z jednego kraju. Na sile zyskuje networking i ponadnarodowe łączenie biznesowe dostawców usług z ich odbiorcami oraz firmami doradczymi z otoczenia sektora outsourcingu.
6. Jeśli nie „outsourcing”, to co?
Konferencja IAOP w Amsterdamie była już kolejnym wydarzeniem branżowym, podczas którego zaznaczono, że świat oczekuje odchodzenia od słowa „outsourcing” i zastępowania go innymi, w tym np. sourcing, zarządzanie, nowoczesne usługi dla biznesu itd. Jednakże, to właśnie słowo „outsourcing” jest terminem najpojemniejszym i najlepiej oddaje działalność wielu przedsiębiorstw. Nic nie wskazuje na to, aby można było szybko rezygnować z jego stosowania.
7. Mniej regulacji
Europejski rynek cechuje duża ilość regulacji, które mogą negatywnie na dynamikę rozwoju usług outsourcingowych. Najlepiej uporządkowane przepisy funkcjonują w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W momencie realizacji BREXITu, konieczne będzie jednak wprowadzenie nowych regulacji, co dotyczyć będzie również branży outsourcingu. W najbliższych latach z pewnością będzie dążyć się do znacznego uproszczenia przepisów i lepszego uregulowania współpracy z sektorem publicznym w niektórych krajach europejskich.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)