Rekordowe Boże Narodzenie. E-commerce odcina kupony
2016-12-05 11:45
Przeczytaj także: Przedświąteczne zachowania konsumentów, czyli jak kupujemy w grudniu?
Tegoroczne zakupy świąteczne pochłoną z polskich portfeli 74,486 mld zł, a więc o 3,5% więcej niż w minionym roku (71,988 mld zł). Tak wysokim wzrostem nie może poszczycić się żadne z państw europejskich. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że coraz większa część wydatków przepłynie przez kanał online. Szacunki wskazują, że zakupy przez internet będą nas kosztować 4,694 mld zł, czyli o niemal 1/4 więcej niż ostatnio. Dla porównania, sklepy stacjonarne zarobią o zaledwie 2,4% więcej niż w czasie ubiegłorocznych świąt, przy czym i tak warto podkreślić, że Polska jest jedynym krajem Starego Kontynentu, w którym sprzedaż offline wykaże wzrosty.Boże Narodzenie 2016: wzrost e-handlu w Europie
Zestawienie danych z innych krajów Europy pozwala przypuszczać, że znaczenie e-commerce w Polsce będzie rosnąć. Za Odrą udział handlu internetowego w zakupach świątecznych sięga już 21% (wzrost o 13,6%), przy czym sklepy stacjonarne mają zanotować w tym roku spadki rzędu 0,7%. W Hiszpanii sprzedaż w Internecie ma wzrosnąć nawet o 1/3, ale równocześnie tradycyjny handel straci 0,9%. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce we Włoszech, gdzie e-commerce w okresie świąt wzrośnie o 30%, a obroty sklepów stacjonarnych spadną o 1,5%.
Czytaj także:
- Ile kosztuje Boże Narodzenie? Od 0 do ponad 4000 zł
- Boże Narodzenie 2016: wydamy mniej niż rok temu
Świąteczne zakupy przez komórkę coraz popularniejsze
Niemal 1/4 wydatków na świąteczne zakupy zostanie wygenerowana przez urządzenia mobilne. Szacuje się, że m-commerce odpowiadać będzie za 23,6% bożonarodzeniowej sprzedaży online. Za pomocą smartfonów lub tabletów Polacy wydadzą na święta ponad 1 miliard zł (1,109 mld zł) (w porównaniu do 0,671 mld zł w 2015) – to 65% więcej niż przed rokiem. Podczas, gdy obroty generowane poprzez urządzenia stacjonarne wzrosną o 14%, polski m-commerce odnotuje wzrost zysków z zakupów przez same smartfony w wysokości 83%, osiągając 641 mld zł.
Wszystko wskazuje na to, że m-commerce będzie motorem wzrostu dla handlu online w Polsce. Ogromny potencjał tego kanału sprzedaży pokazuje porównanie rynku polskiego z innymi europejskimi. Na przykład Niemcy robią już 43,1% zakupów świątecznych za pomocą urządzeń mobilnych, a Brytyjczycy 42,3%.
fot. mat. prasowe
Prognoza obrotów w okresie świątecznym 2016
Tegoroczne obroty handlu stacjonarnego w okresie świątecznym mają sięgnąć 68,8 mld złotych.
„Klienci coraz częściej korzystają z zalet zakupów online – wygody, możliwości przeszukiwania rynku i korzystania z najlepszych ofert, w tym także sklepów zagranicznych, a także składania zamówień last minute. Zakupy w sieci dają też nieporównanie większe możliwości oszczędzania niż w sklepach stacjonarnych. Wszystko to powoduje, że kupującym online łatwiej jest spełnić świąteczne życzenia. Sklepy online reagują na zmieniające się oczekiwania i potrzeby klientów, stale ulepszając swoje kanały sprzedaży. Rozwój handlu online otwiera też dodatkowe możliwości przed sklepami stacjonarnymi. Duży potencjał kryje w sobie wykorzystanie strategii multi- oraz omnichannel, w tym zwłaszcza rozwiązań adresowanych do kupujących mobilnie”, mówi Mike Lester, Vice President and General Manager, New Markets w RetailMeNot.
fot. mat. prasowe
Obroty online w okresie świątecznym z podziałem na urządzenia mobilne
Za zdecydowaną większość obrotów w Polsce odpowiadają kompuery PC.
O badaniu
Międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA) we wrześniu 2016 roku. Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. „Obroty świąteczne” odnoszą się w ramach tego badania do całkowitych obrotów handlu detalicznego ostatnich 6 tygodni roku.
![Aplikacje zakupowe z Chin zorganizują nam prezenty świąteczne? [© Christian Schröder z Pixabay] Aplikacje zakupowe z Chin zorganizują nam prezenty świąteczne?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Boze-Narodzenie/Aplikacje-zakupowe-z-Chin-zorganizuja-nam-prezenty-swiateczne-260372-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)