Branża motoryzacyjna zadowolona jak nigdy?
2016-12-08 12:08
Branża motoryzacyjna w Polsce nie zwalnia © dizfoto1973 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce III kw. 2016
O kondycji, w jakiej znajduje się branża motoryzacyjna, przesądza minimum kilka zmiennych, wśród których wymienić można chociażby powstanie nowej fabryki pod produkcję konkretnego modelu auta, czy nowych podzespołów. W ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z kilkoma takimi inwestycjami. Wspomnieć należy tu m.in. o nowo otwartej fabryce Volkswagena we Wrześni, czy planowanych otwarciach zakładów, które zajmą się produkcją silników Toyoty i Daimlera.Na wzrost w sektorze wpływają także zamówienia składane przez partnerów zza granicy. W Czechach i na Słowacji, a więc w krajach, do których eksportujemy najwięcej mototowarów, widoczny jest wzrost produkcji, co nie powinno pozostać bez znaczenia dla rodzimego automotive.
-Te wszystkie czynniki sprawiają, że branża motoryzacyjna w naszym kraju w najbliższych miesiącach będzie pracować na najwyższych obrotach i śrubować kolejne rekordy produkcji czy eksportu produkcji sprzedanej – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems S.A.
Polski optymizm najwyraźniejszy
Jeżeli spojrzeć na poziom deklarowanego optymizmu co do produkcji, to polska branża motoryzacyjna znajduje się obecnie na pozycji lidera.
Aż dwóch na trzech zapytanych spodziewa się, że produkcja w ich fabrykach w najbliższych sześciu miesiącach wzrośnie. Jest to wynik o 9 p.p. wyższy w porównaniu do poprzedniego roku (lipiec 2015: 59%) i jednocześnie najlepszy, od kiedy badanie jest realizowane. Jedna czwarta zapytanych uważa, że wartość produkowanych przez nich wyrobów pozostanie na podobnym poziomie. Na większe zamówienia liczy też ponad połowa przedstawicieli automotive na Słowacji, w Rosji i Czechach. Tylko w Niemczech widać nieco słabsze nastroje – tutaj tylko jedna trzecia liczy na wzrost produkcji, a ponad 60% zapytanych nie spodziewa się większych zmian.
- W sektorze dostawców obecnie trudno wskazać tylko kilka realizowanych inwestycji czy reinwestycji, gdyż bardzo wiele firm rozbudowuje swoje zakłady lub zwiększa, poprzez park maszynowy, moce produkcyjne. Oddzielną kwestią jest wpływ takich projektów jak Jaguar Land Rover w słowackiej Nitrze na sieć dostawczą także w naszym kraju. Wszystkie te aspekty spowodują wzrost, pod każdym względem, wyników sektora motoryzacyjnego w 2017 roku i kolejnych latach – podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.
Zagranica napędza automotive w Polsce
Ponad połowa przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce upatruje szansy na wzrost produkcji dzięki nowym zamówieniom od zagranicznych partnerów. W szczególności, 36% zapytanych liczy na zlecenia od obecnych klientów z zagranicy, a 19% spodziewa się zleceń od nowych zagranicznych klientów. Na wzrost produkcji będą miały wpływ także firmy z Polski (41%). Tylko 1% respondentów liczy na zamówienia w związku z otwarciem nowej fabryki samochodów.
fot. mat. prasowe
Oczekiwania odnośnie produkcji
Skąd tak optymistyczna ocena koniunktury?
– Polska od wielu lat jest postrzegana jako kraj o stabilnej sytuacji politycznej, silnym otoczeniu prawnym i ekonomicznym, z rozwijającą się i nowoczesną infrastrukturą. Jeśli dodamy do tego konkurencyjne koszty pracy i wysokiej jakości zaplecze inżynierskie z szeroką bazą fabryk dostawców dla automotive, to uzasadnione jest, że przedstawiciele branży spodziewają się wielu nowych zleceń zarówno ze strony krajowych jak i zagranicznych partnerów, a w konsekwencji prognozują wzrost produkcji w najbliższych miesiącach – podsumowuje Paweł Gos z Exact Systems.
fot. mat. prasowe
Czynniki wpływające na produkcję
Informacje o badanie
Badanie „Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 413 respondentów z 5 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od lipca do września 2016 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)