Prezenty świąteczne droższe i reputowanej marki
2016-12-11 00:56
Prezenty świąteczne © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Dla 77% Polaków obdarowywanie najbliższych prezentami to nie tylko obowiązek, ale i prawdziwa przyjemność. Nic więc dziwnego, że i w tym roku tłumnie odwiedzą sklepy w poszukiwaniu podarków. Jak wynika z badania, które Dom Badawczy Maison zrealizował na zlecenie "Premium Brand", pod choinką najczęściej znajdziemy zabawki, perfumy i kosmetyki. Kupując je, bierzemy pod uwagę nie tylko gusta obdarowywanych i ceny, ale również reputację marki.
Przeczytaj także: Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne?
70 proc. Polaków zakupi w tym roku prezenty świąteczne dla bliskich. Przy wyborze podarków najczęściej będziemy się kierować oczekiwaniami obdarowywanych (83 proc.), co względem minionego roku oznacza wzrost o 6 pkt. proc. Kupującym nie są obojętne także: wysoka jakość prezentów (53 proc.), promocje świąteczne (52 proc.) oraz niewygórowana cena (35 proc.). Dla co czwartego ankietowanego znaczenie ma reputacja marki, a co piąty przyznaje, że najchętniej kupuje produkty oznaczone napisem "made in Poland".Powyższe wyniki to dobitny dowód na to, że jakość produktu, choć ważna, nie jest jedynym i kluczowych czynnikiem wpływającym na decyzje kupujących.
- Coraz większego znaczenia nabiera reputacja marek i firm oraz etnocentryzm konsumencki, nazywany także patriotyzmem gospodarczym - mówi prof. UW Dominika Maison, ekspert ds. zachowań konsumenckich z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego:
Tegoroczne Boże Narodzenie będzie hojniejsze od poprzedniego. Ponad połowa badanych zamierza wydać na prezenty świąteczne przeszło 300 złotych (w 2015 r. taką deklarację złożyło 46% respondentów). Pozostali woleli by się zmieścić w mniejszych kwotach: od 101-300 zł (37 proc) lub do 100 zł (12 proc.).
Czytaj także:
- Boże Narodzenie 2016: wydamy mniej niż rok temu
- Sklepy internetowe w długach. Boże Narodzenie nie pomoże?
Do najczęściej planowanych prezentów należą zabawki dla dzieci (46 proc.), perfumy (45 proc.), kosmetyki (44 proc.), odzież (40 proc.), książki (29 proc.) i biżuteria (24 proc.). Zaledwie 1 proc. Polaków zamierza obdarować bliskich meblami, komputerem stacjonarnym, biletem do kina, akcesoriami erotycznymi czy aparatem fotograficznym.
Większość badanych (83 proc.) planuje kupić prezenty choinkowe najpóźniej do końca drugiego tygodnia grudnia. Nie brakuje także osób, które zakupy zostawią na ostatnią chwilę, tuż przed Wigilią (6 proc).
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane dla Fundacji na rzecz reputacji marki „Premium Brand” przez agencję badawczą Maison&Partners na panelu Ariadna w dniach 25-29 listopada br. na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1075 osób, metodą CAWI. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.
Przeczytaj także:
Prezenty świąteczne? Tak, ale nie na kredyt
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)